GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014  (gelezen 61979 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #150 Gepost op: 8 september 2014, 13:26:35
interessante link, waarin veel info staat . Hoewel de oorzaak daar anders was en een groot deel van het onderzoek uitmaakt staat er veel informatie in die ook nu (nog) relevant is.
Zoals ik het lees  ligt er t.a.v. veiligheid van het leidingnet en hoe om te gaan met storingen/lekkage een belangrijke verantwoording bij de netbeheerder.
http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/items-docs/533/Broze_leidingen_rapport_april_2009.pdf
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #151 Gepost op: 8 september 2014, 14:03:55
Ach, al die storingsnummers.. Ik zeg altijd, direct 112 bellen bij een gaslucht. Ik als centralist zal dan een inschatting maken van de ernst van de situatie aan de hand van uitvragen.

Ook zal de meldkamer met Liander bellen(of Stedin, of wat dan ook), om te zorgen dat ook zij ter plaatse komen. Daar hoeft de burger zich allemaal niet mee bezig te houden. Gas dicht, stroom uit en naar buiten..


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #152 Gepost op: 8 september 2014, 14:08:15
Citaat van: FF4266 link=msg=1294166 date=1410177835
Gas dicht, stroom uit en naar buiten..

Citaat
Gebruik geen vuur. Steek geen sigaret op. Ook het vonkje van een lichtschakelaar, een mobieltje of deurbel kan gas al doen ontploffen.

Liander zegt geen schakelaars gebruiken en de centralist zegt stroom uit.
wat is het nu?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #153 Gepost op: 8 september 2014, 14:18:22
Citaat van: devilfish link=msg=1294173 date=1410178095
Liander zegt geen schakelaars gebruiken en de centralist zegt stroom uit.
wat is het nu?
Geen lichtknopjes bedienen. Gaskraan wel dicht. En als je het echt niet vertrouwd waarschuw je buren dan ook.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #154 Gepost op: 8 september 2014, 14:47:35
Simpel, als jij een gaslucht in de keuken hebt, kun jij rustig in je meterkast(welke natuurlijk bij de voordeur zit) de hoofdschakelaar uitzetten. Als dat al zou zorgen voor een explosie dan is de concentratie gas zo hoog dat je mij niet meer aan de lijn hebt, zeg maar... Zolang je in de ruimte kunt bellen met de meldkamer, kun je ook nog een schakelaar uitzetten.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #155 Gepost op: 8 september 2014, 15:24:37
Zelf ook al meegemaakt dat er bij een gaslek gewoon de aardgasinstallateur komt en de leiding herstelt. 99 keren gaat dat goed, 1 keer...

Ikzelf vind dat er bij een gaslek de brandweer hoort te komen. Wie vindt dat dit geen brandweertaak is, moet maar alle multifunctionele rommel uit de autopomp gooien. Kan je meer water meenemen en hoef je enkel nog echte branden te blussen. ;)


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #156 Gepost op: 8 september 2014, 15:40:43
Citaat van: Crepusculum link=msg=1294183 date=1410182677
Zelf ook al meegemaakt dat er bij een gaslek gewoon de aardgasinstallateur komt en de leiding herstelt. 99 keren gaat dat goed, 1 keer...

Ikzelf vind dat er bij een gaslek de brandweer hoort te komen. Wie vindt dat dit geen brandweertaak is, moet maar alle multifunctionele rommel uit de autopomp gooien. Kan je meer water meenemen en hoef je enkel nog echte branden te blussen. ;)

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen een "huis leiding" en een algemene aanvoerleiding. In de aanvoerleiding zal veel meer gas en onder (denk ik) hogere druk doorheen gaat, waardoor het risico veel hoger is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #157 Gepost op: 8 september 2014, 15:48:53
Opstootje bij protest bewoners flat Diemen
De groep bewoners die niet terug wil keren naar hun flat in Diemen protesteert maandag nabij het gebouw waar vorige week een explosie plaatsvond.
Daarbij ontstond een opstootje, nadat het gerucht ging dat de directeur van woningcorporatie De Key binnen was. Een bewoonster zou een duw hebben gekregen en er werd een fotograaf belaagd, meldt AT5.
Meerdere agenten zijn momenteel ter plaatse om de situatie in de gaten te houden. lees verder


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #158 Gepost op: 8 september 2014, 15:49:43
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1294188 date=1410183643
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen een "huis leiding" en een algemene aanvoerleiding. In de aanvoerleiding zal veel meer gas en onder (denk ik) hogere druk doorheen gaat, waardoor het risico veel hoger is.

In de verdeelgasleidingen in de woonwijken staat 30 milibar druk, soms 50. Dat is niet direct een grote plof maar je hebt ook een hoofdnet en ik meen dat daar 8 bar op staat en dan heb je een lekje van een iets ander kaliber met als voordeel dat je die ook duidelijk hoort.

Bij gaslekkage in huis, hoofdkraan dicht deuren tegen elkaar op en buiten bellen ben het niet met preventje eens dat je de stroom eraf moet gooien, je zult net de ophoping in de meterkast hebben, dan lig je met meterkast en al op de straat.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #159 Gepost op: 8 september 2014, 15:55:47
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1294192 date=1410184183
In de verdeelgasleidingen in de woonwijken staat 30 milibar druk, soms 50. Dat is niet direct een grote plof maar je hebt ook een hoofdnet en ik meen dat daar 8 bar op staat en dan heb je een lekje van een iets ander kaliber met als voordeel dat je die ook duidelijk hoort.

Bij gaslekkage in huis, hoofdkraan dicht deuren tegen elkaar op en buiten bellen ben het niet met preventje eens dat je de stroom eraf moet gooien, je zult net de ophoping in de meterkast hebben, dan lig je met meterkast en al op de straat.

We weten natuurlijk (nog) niet wat er geploft is. Maar aangezien het in de berging is gebeurd... waar meestal de verdeling plaats vindt.