GRIP 1 (mogelijke rookbom) Mosae Forum - Maastricht 03-09-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (mogelijke rookbom) Mosae Forum - Maastricht 03-09-2014  (gelezen 4991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2014, 14:34:46
Citaat van: p2Elst link=msg=1292998 date=1409746810
Vraag 1: waarom pas 2 uur later men met een opschaling komt

Vraag 2: en het EOD pas 2 uur en 50 min later aankomt.

Antwoord vraag 1:
Citaat van: Jos v L link=msg=1292972 date=1409740201
Bommelding is niet per definitie een grip 1. Omstreeks 09.00 09.30 gaat in het pand gelegen winkelcentrum open. Dat zal er ook mee te maken hebben gehad.

Antwoord vraag 2:
Citaat van: RAdeR link=msg=1292945 date=1409733664
In de loop van de ochtend zal de EODD het object nader onderzoeken en veilig verwijderen uit kantoorpand van de gemeente.
If you can dream it, you can do it.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 3 september 2014, 14:43:27
Citaat van: p2Elst link=msg=1292998 date=1409746810
Als L1 inderdaad zegt, wat ook wel zou kloppen, dat het Team Explosieven Verkenning het pakketje direct heeft veiliggesteld dan vraag ik mij alleen af waarom pas 2 uur later men met een opschaling komt en het EOD pas 2 uur en 50 min later aankomt.

Omdat er kennelijk geen directe dreiging meer was. Team Explosieven Verkenners zijn gewone agenten die tal van cursussen hebben gehad hoe om te gaan met explosieven. Aan de hand daarvan wordt een inschatting gemaakt en contact opgenomen met de EOD.

Per dag worden tientallen explosieven aangetroffen. Het gros horen we nooit wat van en best veel explosieven blijven enkele dagen liggen voordat de EOD ze komt ophalen. Dat kan als het explosief op een veilige en rustige plek ligt zoals bij landbouw werkzaamheden.

In dit geval is er kennelijk een inschatting gemaakt. Waarom er later opgeschaald wordt weet ik niet. Dat kan een inschatting van de EOD zijn die van mening verschilt met het TEV. Het kan zijn dat er meer informatie is binnen gekomen of de situatie veranderd is... waarom weten wij niet. Het is in elk geval niet zoals jij stelt dat er geen actie is ondernomen. Dat haal je niet uit P2000.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2014, 14:10:59
Citaat
Verdacht pakketje blijkt uit de hand gelopen grap

Laatste update: 04-09-2014 | 13:24
Maastricht - De ontruiming van een gedeelte van het Mosae Forum woensdagochtend blijkt het effect te zijn van een uit de hand gelopen grap met een zelfgemaakt rookbommetje.

De politie sprak vanmorgen met een getuige. Al snel werd duidelijk dat hij de verdachte was. De man (22), afkomstig uit Kerkrade, verklaarde dat hij als grap een zelfgemaakt rookbommetje had geplaatst. Het ging dus niet om een explosief en heeft geen gevaar opgeleverd. De Kerkradenaar zal een dagvaarding thuis krijgen en zich bij de rechtbank mogen verantwoorden voor deze uit de hand gelopen grap.
bron: http://t.co/u6pzfwtocT
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2014, 23:14:30
Citaat van: p2Elst link=msg=1292998 date=1409746810
dan vraag ik mij alleen af waarom pas 2 uur later men met een opschaling komt en het EOD pas 2 uur en 50 min later aankomt.
Bijvoorbeeld omdat de EOD in Soesterberg zit? Uitrukken met een wagen van Soesterberg naar Maastricht is toch al snel 2 uur rijden. En als de bomverkenner van de politie die ter plaatse was de zaak niet als zeer urgent heeft ingeschat dan kan verkenning+gegevens doorgeven aan EOD+deels in de ochtendspits naar Maastricht rijden zomaar betekenen dat ze 2.50 uur later aankomen  ::)

http://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/inhoud/eenheden/oocl/eod
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...