Noodmaatregelen om (inmiddels gevonden) ontsnapte levensgevaarlijke cobra slang - Made 04-09-2014

Auteur Topic: Noodmaatregelen om (inmiddels gevonden) ontsnapte levensgevaarlijke cobra slang - Made 04-09-2014  (gelezen 8581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Nog niet per se hulpverleningsgerelateerd maar dit kan zeer slecht eindigen:

Citaat
Noodmaatregelen om ontsnapte cobra in West-Brabant
In de Brabantse plaats Made is waarschijnlijk een gevaarlijke slang ontsnapt. Het gaat om een cobra met giftanden, waarvan de beet dodelijk kan zijn voor een mens.
De autoriteiten adviseren bewoners in de wijk waar het dier in een woonhuis werd gehouden om deuren en ramen gesloten te houden en kinderen niet buiten te laten spelen. De gemeente heeft noodmaatregelen afgekondigd.

In de directe nabijheid van de mogelijke ontsnappingsplek van de cobra liggen twee scholen.
De gemeente laat weten een team van slangenexperts te hebben ingeschakeld. Ook stuurt de gemeente een NL Alert-bericht aan omwonenden. De cobra zal naar verwachting niet verder dan 200 meter van zijn oorspronkelijke verblijfplaats zijn verwijderd.
Volgens de eigenaar is de slang, een zeventig centimeter lange Cobra Naja Nivea, al sinds woensdag weg. Donderdagnacht maakte hij melding van de vermissing. Dat meldt BN De Stem.


Bron: NU.nl
http://www.nu.nl/binnenland/3869881/noodmaatregelen-ontsnapte-cobra-in-west-brabant.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

Uit een terrarium van een woning aan de Valkenhof in Made is mogelijk een zeer giftige slang ontsnapt. Het gaat om een Cobra Naja Nivea, een geel/beige kleurige slang van ca. 70 centimeter lang. Het reptiel heeft giftanden en een beet kan voor een mens dodelijk zijn. De kans bestaat dat de slang de woning is uitgegaan

Bewoners uit de wijk krijgen het advies ramen en deuren gesloten te houden. De slang zoekt beschutting en kan naar binnen kruipen. Bewoners kunnen de woning wel verlaten, maar krijgen het advies alert te zijn. De omliggende scholen zijn geïnformeerd en geopend. Het advies aan ouders is om de kinderen niet buiten te laten spelen, maar direct naar binnen te begeleiden.

Als u de slang ziet bel direct 112. Benader de slang niet. Het dier kan dan agressief worden. Ook bij een beet door de slang moet u direct 112 bellen voor medische hulp. Een antigif is beschikbaar, maar snelheid is geboden.

Op dit moment wordt door instanties gezocht naar het reptiel. Voor actuele informatie verwijs ik u graag naar onze website www.drimmelen.nl en twitter account @Drimmelen140162.  

Het reptiel is woensdagavond voor het laatst gezien door de eigenaar in zijn terrarium. Donderdagnacht heeft de eigenaar gemeld dat de slang ontsnapt is.

De gemeente Drimmelen stuurt een NL Alert bericht aan omwonenden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat
Uit een terrarium van een woning aan de Valkenhof in Made is mogelijk een zeer giftige slang ontsnapt.

Citaat
Het reptiel is woensdagavond voor het laatst gezien door de eigenaar in zijn terrarium. Donderdagnacht heeft de eigenaar gemeld dat de slang ontsnapt is.

Laat dat mogelijk maar weg dan. Ik blijf het bijzonder vinden wat je soms aan kan treffen in woningen v.w.b. flora & fauna. Slangen, spinnen, schorpioenen. Ooit kwam ik een woning binnen met allerlei giftig kruipend spul, in zelfgetimmerde hokken. Na de hulpverlening vraag ik aan 1 der bewoners; Wat ligt daar nou in de hoek opgekruld, een oude kat ofzo? ''Nee, een stinkdier.''


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dit is een gevalletje van "bedankt buurman!!"


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Citaat van: Dinges link=msg=1293529 date=1409908158
Laat dat mogelijk maar weg dan. Ik blijf het bijzonder vinden wat je soms aan kan treffen in woningen v.w.b. flora & fauna. Slangen, spinnen, schorpioenen. Ooit kwam ik een woning binnen met allerlei giftig kruipend spul, in zelfgetimmerde hokken. Na de hulpverlening vraag ik aan 1 der bewoners; Wat ligt daar nou in de hoek opgekruld, een oude kat ofzo? ''Nee, een stinkdier.''

prachtig van die stinkdier  ;D maar terzijde, snap de lol niet wat de mensen er aan vinden om dit soort dieren thuis te houden met alle risico's vandien. eigelijk zou er een meldingsplicht moeten komen als je dit soort levensbedreigende dieren wil houden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dit gebeurt blijkbaar wel, het melden. In mijn schermpje, aanrijdend, stond keurig vermeld welke giftige dieren aanwezig waren in de woning. Compleet met anti-gif info en het nummer van het gifcentrum, RIVM, een lijst aan info. De exacte lijst kan ik me niet meer helder voor de geest halen, maar i.i.g. was de hele mikmak bekend, voor in geval van nood. Of dit verplicht is, te melden dat je levensgevaarlijke kruipsels in huis hebt, weet ik niet. Interessante vraag. (overigens stond meneer stinkdier niet in de lijst, dat weet ik dan nog wel)  ;D

En v.w.b. de lol die mensen ervan / eraan hebben; ieder z'n hobby. Daar hoor je mij niet over. Zolang het risico voor je medemens maar beperkt is tot ''nihil'', vind ik het prima. Daarom (on-topic) zou het eigenlijk nagenoeg onmogelijk moeten zijn dat een slang uit z'n terrarium ontsnapt, laat staan je woning verlaat. Dit kun je je simpelweg niet veroorloven, net als een agressieve hond die willekeurig bijt. Maar, dat is mijn mening.


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Okee Dinges, zeker netjes dan weet je wat je kan aantreffen. maar even van het onderwerp af te wijken, krijgen jullie ook melding in jullie schermpje als er mensen zijn die wapens in huis hebben met een wapen vergunning. dit vraag ik me al tijden af. ik weet niet of er al wat op dit forum over vermeld is. zoja dan sorry voor de vraag.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Nee, hier krijgen we geen melding van, of melder moet dit specifiek melden aan de centralist bij een hulpvraag, dan krijgen we dat n.a.w. wel mee van de centralist, aanrijdend. (al is een wapenhouder met z'n zaakjes op orde, totaal niet relevant voor ons) Een casus waarbij wapens in het spel zijn (dreiging van, of daadwerkelijk ingezet) wachten wij op sein veilig van de politie, alvorens wij plaats incident betreden. Kom je bij vergunninghouders over de vloer mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de spullen liggen waar ze horen te liggen; in een kluis. Maar, nu dwalen we inderdaad te ver af.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gemeente Drimmelen @Drimmelen140162
@snuvienk De omliggende ziekenhuizen (Breda, Oosterhout en Roosendaal),de huisartsenposten, huisartsen zijn op hoogte gesteld.antigif is er
9:33am · 5 Sep 2014

NU.nl @NUnl
De vermiste #Cobra in Made zit mogelijk verstopt in een spouwmuur van de woning van de eigenaar: bit.ly/1rPxvFQ
11:44am · 5 Sep 2014


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gemeente Drimmelen @Drimmelen140162
#slangmade De cobra is nog niet gevonden. Slangenexperts zoeken nu in de spouwmuur van de eigenaar.
11:47am · 5 Sep 2014