Waar moet een slaapkamer voor 24 uurs dienst aan voldoen?

Auteur Topic: Waar moet een slaapkamer voor 24 uurs dienst aan voldoen?  (gelezen 7261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Gepost op: 8 september 2014, 15:50:43
Goeden dag mensen,

Ik ben op zoek naar eisen waaraan een slaapkamer van een 24 uurs dienst moet voldoen.  
Zijn er richtlijnen vanuit de ARBO, brandweer etc?
Denk daarbij aan: moet er een raam open kunnen, moet een douche aanwezig zijn, moet elke slaapkamer een nooduitgang hebben, kan on elk willekeurig kantoor een bed worden neergezet?

Dus wat zijn de regels, waaraan de werkgever zich moet houden en waarin hij moet faciliteren.

Ik heb al lopen zoeken, maar is moeilijk informatie over te vinden.




Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2014, 19:24:36
Er moet voldaan worden aan Bouwbesluit 2012. Dus geen nooduitgang in elke slaapkamer maar bij een groter slaapgebied (meerdere slaapkamers) zal vanaf de toegang van de slaapkamer twee onafhankelijke vluchtroutes aanwezig moeten zijn. Ook zou branddetectie nodig kunnen zijn afhankelijk van de grootte van het slaapgebied en of dit op een verdiepingsvloer of hoger is.

Citaat van: Embalage link=msg=1294193 date=1410184243
Goeden dag mensen,

Ik ben op zoek naar eisen waaraan een slaapkamer van een 24 uurs dienst moet voldoen.  
Zijn er richtlijnen vanuit de ARBO, brandweer etc?
Denk daarbij aan: moet er een raam open kunnen, moet een douche aanwezig zijn, moet elke slaapkamer een nooduitgang hebben, kan on elk willekeurig kantoor een bed worden neergezet?

Dus wat zijn de regels, waaraan de werkgever zich moet houden en waarin hij moet faciliteren.

Ik heb al lopen zoeken, maar is moeilijk informatie over te vinden.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2014, 20:13:49
Naast de bouwtechnische eisen uit het bouwbesluit zoals hierboven is toegelicht, zijn de eisen voor de werkgever geregeld in de CAO. Die zijn daar relatief kort in:
Citaat van: CAO Ambulancezorg, Art. 6.8: Aanwezigheidsdienst, lid 3
"De werkgever draagt tijdens de aanwezigheidsdienst zorg voor goede faciliteiten ten behoeve van de werknemer. Onder goede faciliteiten wordt minimaal verstaan dat de werknemer moet kunnen beschikken over een normaal bed in een rustige ruimte met sanitaire voorzieningen en dat de bepalingen uit de Arbo-wet in acht worden genomen."
Dus simpel gezegd kán een kantoor achterin de gang, waar een vast bed staat en een wasbakje is, voldoende zijn. Maar dan heb je het over het minimale. Feit blijft dat hij "goede faciliteiten" moet bieden, en dat is erg subjectief en kan altijd tot discussie leiden...


Overigens is deze informatie helemaal niet moeilijk te vinden hoor, zowel bouwbesluit als CAO ambulancezorg zijn gewoon openbaar te vinden op internet. Misschien wat beter je best doen?  ::)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #3 Gepost op: 8 september 2014, 20:35:25
Dank voor deze informatie.
Maar de CAO tekst had ik wel al gezien, maar is niet veel zeggend. Teveel ruimte voor eigen invulling helaas.

In de ARBO wetgeving kan ik ook alleen maar een zeer breed en weinig zeggende tekst vinden:
Art. 3.21 nachtverblijf:
Voor werknemers die gedurende de tijdsruimte, gelegen tussen het einde en het begin van de dagelijkse arbeidstijd, plegen te verblijven in het bedrijf of de inrichting waar zij werkzaam zijn, is een nachtverblijf beschikbaar. Een nachtverblijf is adequaat ingericht en is uitsluitend bestemd voor personen van gelijk geslacht.

Hier kan de werkgever natuurlijk alle kanten mee op.

Ik ben dus op zoek naar duidelijkheid:
Moet je een raam kunnen openzetten om te kunnen luchten?
Heb je recht op een keukenblok zodat je kan koken?
Moet je zelf de kamertemperatuur kunnen regelen.
Etc etc.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4 Gepost op: 8 september 2014, 20:40:44
Tsja, veelzeggend of niet, dat is wel hetgeen is vastgelegd... De overige vragen die jij stelt dus niet... Het is soms voor Nederlanders moeilijk te begrijpen, maar niet ALLES is tot op schroefje-diameter-niveau vastgelegd en geregeld... Soms wordt er nog vertrouwd op iets heel engs: eigen verantwoordelijkheid. Van de mens, of van een bedrijf. En dat kun je dus niet terugvinden op internet... ;)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #5 Gepost op: 8 september 2014, 21:13:57
Dat klopt helemaal.

Maar als de baas zich er goedkoop en makkelijk onderuit wil werken, dan ga je wel op zoek naar regelgeving en officieel geaccepteerde standpunten.  ;)

Zijn die er dan echt niet?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2014, 21:32:30
De regels staan hierboven, de rest is eigen invulling. Een beetje gezond boerenverstand en je komt al een heel eind. Jij mag van je baas verwachten dat hij je niet in een muffe bezemkast onder de trap neergooit, en jij hoeft niet te rekenen op een luxe Auping met een regendouche. Meerdere mensen van hetzelfde geslacht op 1 kamer is geen probleem, en ik denk dat regels over voeding en de bereiding daarvan ook wel apart in je CAO staan. Een keuken is volgens mij een lastig geval in verband met HACCP regels en dergelijke. Qua ramen/ventilatie/temperatuur: een raam is niet verplicht, goede ventilatie wel (bouwbesluit).

Je zou, als je het ècht wilt weten, kunnen kijken of er rechterlijke uitspraken zijn over deze materie en kijken hoe die zijn uitgepakt, of het memorie van toelichting bij de wet lezen.
Bijdragen op persoonlijke titel.