Ja, maar niet zozeer alleen op de baan.
We lopen in NL een beetje achter op dat vlak. Ik heb voorheen erg veel luchthavens gezien in europa (luchtvracht gereden) en daarbij ook veel air-side geweest.
Het is op de meeste luchthavens in europa wettelijk verplicht een oranje knipperlicht te voeren op het voertuig, welk rondom zichtbaar is. Alleen dan mag een voertuig zich zonder begeleiding op de air-side verplaatsen. Europese wetgeving, dus zal je hier ook meer gaan zien.
In Nederland lopen we helemaal niet achter op dat vlak. Zoals de ICAO regels voorschrijven, en alle vliegvelden zich qua regulering aan houden, en de lokale regels voor wat betreft airside, mag niemand zich op airside bevinden, met uitzondering van de ontheffinghouders, geďnstrueerden en nood-diensten, waarbij dan het oranje knipper- of zwaailicht gevoerd moet worden.
Zonder begeleiding de airside op, dat heeft niets te maken met een oranje pit op je dak of niet, je zult nog altijd alle nodige examens gedaan moeten hebben om zonder begeleiding airside op te mogen.
Daarnaast heb je nog het verschil tussen airside en airside. De randwegen vallen onder de "algemene" begripsvorming van airside, de start- en landingsbanen en het taxiwegen-stelsel mogen echter alleen betreden worden door diegenen die voor hun werkzaamheden daar dienen te zijn (nood-diensten, marshallers, airside security, sneeuwdiensten, vogelwacht) en in direct contact met de verkeersleiding staan (extra communicatie aan boord).
Europese wetgeving heeft hier niets mee te maken, slechts de ICAO regelgeving. Je beweringen over dat we achterlopen en onder invloed van Europa staan zijn niet correct.
Groet
René
(werkzaam bij de verkeersleiding)