Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241656 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 29 september 2012, 11:17:59
Nice!

pff, nog meer aan je koppel. Ben ooit begonnen met alleen een paar handboeien en een portofoon aan mijn koppel. Moet eens kijken wat er nu allemaal aan hangt. En dan beperk ik me nog tot het strikt noodzakelijke. Moet je hem gaan dragen tussen je vuurwapen en je pepperspray? Of in het toekomstige vest? Volgens mij doen ze dat in Engeland nl.

5002

• Forum gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 29 september 2012, 11:33:07
Prima, weg met de pepper dan 8)

mike

• Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 29 september 2012, 11:36:44
Prima, weg met de pepper dan 8)

Nou ik heb veel vaker mijn pepperspray gebruikt dan me vuurwapen hoor.........

5002

• Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 29 september 2012, 11:48:39
Taser ter vervanging van de pepper ;)

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 29 september 2012, 12:00:17
Nou ik heb veel vaker mijn pepperspray gebruikt dan me vuurwapen hoor.........

Ik dan helaas niet.

Pepper heb ik in al die jaren 1x gebruikt, meestal red ik het wel met mijn mond en armen.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 29 september 2012, 12:32:42
pff, nog meer aan je koppel. Ben ooit begonnen met alleen een paar handboeien en een portofoon aan mijn koppel. Moet eens kijken wat er nu allemaal aan hangt. En dan beperk ik me nog tot het strikt noodzakelijke. Moet je hem gaan dragen tussen je vuurwapen en je pepperspray? Of in het toekomstige vest? Volgens mij doen ze dat in Engeland nl.

In de Verenigde Staten zie je de straatdiender vaak met een beenholster voor de taser. Weet niet of dit praktisch is, maar wellicht een optie. Hoe draagt de DSI de taser?
Senior GGP / Oost-Brabant

Carv

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 29 september 2012, 13:14:26
Nog meer spullen mee ?!

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #187 Gepost op: 29 september 2012, 13:27:29
Ik ben dus echt niet gecharmeerd van zo'n apparaat. Gewoon het idee dat je iemand met zoveel duizend volt op z'n donder geeft staat me niet aan. Natuurlijk, een kogel is nog minder prettig, maar dat zit dan ook hoger in de geweldsspiraal.

Zou het niet beter zijn om dit middel te beperken tot executief ondersteunende diensten, zoals hondengeleiders, (in de toekomst) de parate eenheid en VAG eenheden? Dus echt de eenheden die worden ingezet voor de bijzondere klantjes. Ik vraag me echt af of je moet willen dat iedere diender hier mee rondloopt, gelet op extra training, veiligheidsrisico's, etc.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #188 Gepost op: 29 september 2012, 13:32:50
Enerzijds zeg ik ja, anderzijds zeg ik nee. Voor het ja gedeelte gelden de volgende argumenten:
-Pepperspray word vaak niet.
-Na gebruik van de pepper ben je al minimaal 15 min bezig met de nazorg
-De kans dat de pepper goed raak (rond de ogen) is bij bewegende doelen toch lastig
-Het duurt vaak (te) lang voordat de pepper werkt

vanwege deze redenen zie ik wel een plek in de geweldspiraal tussen de pepper en het vuurwapen. Daarnaast is een less-lethal wapen voor de gewone agent misschien geen overbodige luxe in de hedendaagse maatschappij.

Voor de Nee kan je ook een aantal argumenten opbrengen:
-Bij te dikke kleding helpt het niet (zie winterperiode)
-Een taser inzetten na gebruik van pepper kan levensgevaarlijke situaties opleveren (zie de fireball stungun episode uit de mytbusters
-Locatie, aan de huidige koppel is het nagenoeg niet mogelijk deze te plaatsen
-Als er een verdachte word getased die (onbekende) hartklachten heeft is de kans groot op overlijden

Het is dus een harde noot die te kraken is en ik zie al diverse amerikaanse koppen in de nederlandse kranten staan. Persoonlijk zeg ik, het hoeft niet maar ik zal ook niks weigeren mocht het uitgerijkt worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

crosslee

• Forum gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 29 september 2012, 15:35:43
Enerzijds zeg ik ja, anderzijds zeg ik nee. Voor het ja gedeelte gelden de volgende argumenten:
-Pepperspray word vaak niet.
-Na gebruik van de pepper ben je al minimaal 15 min bezig met de nazorg
-De kans dat de pepper goed raak (rond de ogen) is bij bewegende doelen toch lastig
-Het duurt vaak (te) lang voordat de pepper werkt

vanwege deze redenen zie ik wel een plek in de geweldspiraal tussen de pepper en het vuurwapen. Daarnaast is een less-lethal wapen voor de gewone agent misschien geen overbodige luxe in de hedendaagse maatschappij.

Voor de Nee kan je ook een aantal argumenten opbrengen:
-Bij te dikke kleding helpt het niet (zie winterperiode)
-Een taser inzetten na gebruik van pepper kan levensgevaarlijke situaties opleveren (zie de fireball stungun episode uit de mytbusters
-Locatie, aan de huidige koppel is het nagenoeg niet mogelijk deze te plaatsen
-Als er een verdachte word getased die (onbekende) hartklachten heeft is de kans groot op overlijden

Het is dus een harde noot die te kraken is en ik zie al diverse Amerikaanse koppen in de Nederlandse kranten staan. Persoonlijk zeg ik, het hoeft niet maar ik zal ook niks weigeren mocht het uitgerijkt worden.

99% mee eens. Op het laatste punt na. Het risico op overlijden. Bij het inzetten van wapens. Of dit nou lethal of Less-Lethal wapens betreft. Er zit een risico aan verboden. Daarom heet het ook een wapen. Wapens hebben als primaire doel de tegenstander uit te schakelen door lichaamsfuncties zodanig te beïnvloeden dat die uitschakeling bereikt word. Dit heeft op elke menselijk lichaam andere gevolgen. Tijdelijk of blijvend. Er zal dus altijd een afweging gemaakt moeten worden tussen kosten en baten. Nut en noodzaak. Net als dat voor het de Walther, pepper en wapenstok geldt. En als ik dan hoor dat Amnestie heeft onderzocht dat in de afgelopen 10 jaar, in de VS rond de 500 personen zijn overleden na inzet van taser op een bevolkingsaantal van 308.745.538 (volgens wiki) dan valt volgens mij het risico wel mee.