Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241658 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 29 september 2012, 16:04:12
Tja...
-Als er een verdachte word getased die (onbekende) hartklachten heeft is de kans groot op overlijden

Het is dus een harde noot die te kraken is en ik zie al diverse amerikaanse koppen in de nederlandse kranten staan. Persoonlijk zeg ik, het hoeft niet maar ik zal ook niks weigeren mocht het uitgerijkt worden.
Kans op groot overlijden? Ik wil graag de statistische kans wel eens weten....

Maar goed, in dit geval kan ik een hele simpele casus bedenken die helaas nog wel eens voorkomt. Een verdachte met een mes weigert om zijn mes te laten vallen op aanroepen. Voor pepperspray moet je te dicht bij komen en wordt het risico te groot, ga je (gericht) schieten dan loopt hij sowieso ernstig letsel op... In dergelijke gevallen lijkt de taser me een welkome en succesvolle aanvulling. Wat je overigens in amerika nog wel eens ziet zijn beelden waarbij verdachten meerdere keren getaserd worden.... Dat lijkt me uiteraard niet de bedoeling maar dat kan je gewoon vastleggen in de regels.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #191 Gepost op: 29 september 2012, 20:48:36
In de VS wordt de taser ook wel erg vaak gebruikt. Ik zie het daar meer als controle middel dan als wapen. Zodra je na 2x vragen niet luistert krijg je gelijk een opdonder.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Berger

• Forum gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 29 september 2012, 20:53:15
En als ik dan hoor dat Amnestie heeft onderzocht dat in de afgelopen 10 jaar, in de VS rond de 500 personen zijn overleden na inzet van taser op een bevolkingsaantal van 308.745.538 (volgens wiki) dan valt volgens mij het risico wel mee.

Met alle respect, maar dat is nonsens statistiek, tenzij ze natuurlijknalle 308.745.538 zijn getaserd.
Die 500 doden moet je afzetten tegen het aantal mensen dat getaserd is, en niet tegen de hele bevolking.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #193 Gepost op: 29 september 2012, 20:58:38
Ik zou liever zien dat we meer trainingsuren krijgen die ook daadwerkelijk worden gebruikt voor het trainen van procedure's en technieken met de huidige middelen (evt. in combi met de lange lat)...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 29 september 2012, 21:11:22
IK zeg weg met de peperspray en hier met de taser.
Hoe eerder hoe beter.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #195 Gepost op: 29 september 2012, 21:48:34
Met alle respect, maar dat is nonsens statistiek, tenzij ze natuurlijknalle 308.745.538 zijn getaserd.
Die 500 doden moet je afzetten tegen het aantal mensen dat getaserd is, en niet tegen de hele bevolking.

Nou als ik zo eens het meest recente seizoen van Cops door kijk dan zijn dat er best wel veel. Het is een effectief en populair middel aan die kant van de grote plas. Overigens kan Amesty wel zoveel koeren of de doden maar ik zie dat ook graag afgezet tegen de situaties waarbij de taser een alternatief was voor het vuurwapen zoals in situaties zoals Red aangeeft. Je ziet op internet toch veel filmpjes van mensen die meerdere keren getaserd worden zodra ze bijvoorbeeld niet zelf de armen ver genoeg spreiden naar de zin van de diender. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling maar ondanks de risico's denk ik dat het mensenlevens kan schelen..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 30 september 2012, 05:06:59
Binnenkort ook een rugzak mee denk ik, taser aan de koppel extra, (mogelijk) vernieuwde Wapenstok in holster aan de koppel..  :P en maar sjouwen;)

5002

• Forum gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 30 september 2012, 08:36:44
Taser zal waarschijnlijk van het type X26 zijn met cartridges. Dwz als je de cartridge hebt gebruikt (draadjes), dan kan je de taser ook op korte afstand gewoon op de persoon drukken waardoor je het kan gebruiken.

Mijn ervaring is het bij het aanspreken van iemand die niet wil meewerken is het laten knetteren van een Taser voldoende, dat de persoon zonder problemen kon worden aangehouden. (meerder diensten meegeweest in de States).

Iv0

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • Monsieur Cannibale
Reactie #198 Gepost op: 30 september 2012, 11:19:33
Ik laat de zelfervaringen wel even schieten :)
et Voila

knarf1990

• Team Verkeer
  • Forum gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 30 september 2012, 12:30:26
Ik neem toch wel aan dat de Taser, als vervanging van de pepperspray komt!

Ik zie namelijk niet de meerwaarde van pepperspray, als je al een taser aan je koppel heb hangen!
--Niets is wat het lijkt--