Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241808 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #430 Gepost op: 5 juni 2013, 23:20:02
Collega's die 'm op de achterbank leggen, vraag ik dan ook altijd hun koppel af te doen en op de achterbank leggen. Dan kijken ze me altijd bijzonder schaapachtig aan. Bij mij valt dat in dezelfde categorie...

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #431 Gepost op: 6 juni 2013, 08:00:23
lol... als wcdt zit ik vaak binnen, en ben ik de achterwacht voor de dames achter de balie... zelfs dan heb ik mijn vest om... eigenlijk geen dienst zonder... zoals mijn voorgangers al zeiden. Je weet nooit waar je in verzeild raakt... als je m nodig hebt ben je al te laat met aantrekken....

Gewoon dragen dat ding dus.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #432 Gepost op: 6 juni 2013, 09:23:34
Ik vind dat op het moment dat een persoon al dan niet onder in lied van alcohol en/of drugs of zo buiten zinnen dat de persoon niet reageert op de pepperspray, je iemand mag taseren.
Je hoeft je als politieman toch niet onnodig in elkaar te laten slaan of neer te laten steken door iemand die niet meer voor rede vatbaar is.

Liever getaserd dan een kogel . . .

En natuurlijk de regels mbt gebruik worden opgenomen in de ambtsinstructie. Daarnaast een gedegen jaarlijks training net als bij de pepperspray en het vuurwapen.

Onder die voorwaarden moet de taser ingevoerd worden. Martelen betekent voor mij iemand onder dwang een bekentenis laten afleggen, dat is Nederland niet nodig. Immers een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling! Daarnaast als je de zaak alleen maar rond zou krijgen door de verklaring van de verdachte, heb je al een zwakke zaak!
"Waakzaam & Dienstbaar"

dielangemotormuis

• Senior gebruiker

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #434 Gepost op: 14 juni 2013, 14:26:46
Iedere agent krijgt stroomstootwapen

AMSTERDAM -
Alle politieagenten moeten in de toekomst een stroomstootwapen bij zich kunnen dragen.

De Tweede Kamer ziet ondanks recente waarschuwingen over de veiligheid van de zogenoemde taser, die lastige verdachten een schok van duizenden volt geeft, geen bezwaar in het gebruik ervan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21650656/__Iedere_agent_krijgt_taser__.html

Q88

• Motorrijder
  • Forum gebruiker
Reactie #435 Gepost op: 14 juni 2013, 15:21:54
Intern werd alweer bekend gemaakt dat de telegraaf te kort door de bocht is. Er komt eerst mogelijk een tweede proef aan waarbij dienders op straat worden uitgerust met de taser. Echter moet er eerste een kamermeerderheid zijn voordat de proef uberhaupt gaat beginnen.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #436 Gepost op: 14 juni 2013, 18:05:25
www.at5.nl

Toch agenten met stroomstootwapens

De politie gaat volgend jaar toch proeven nemen met stroomstootwapens in de basispolitiezorg.

Dat vertelde minister Ivo Opstelten vrijdag na afloop van de ministerraad. Internationaal is er kritiek op deze 'tasers', maar volgens de minister van Veiligheid en Justitie zijn die argumenten 'niet valide genoeg' om de proeven niet te ondernemen.

Er is goed over nagedacht en er wordt 'maximaal zorgvuldig' te werk gegaan, zegt hij. Opstelten ziet de taser als een middel om nog beter te voorkomen dat een agent een vuurwapen trekt.

Het VN-Comité tegen Marteling ziet het ding niet zitten, met name uit vrees voor onverantwoord gebruik, en Amnesty International zou al honderden doden door tasers hebben geteld. Maar Opstelten heeft ook steun vanuit de politie: ,,Het is niet zomaar de wens van een minister''.

Proeven met stroomstootwapens bij de gewone politie moeten niet worden ondernomen, liet D66-Tweede Kamerlid Magda Berndsen pas nog weten. In een brief aan minister Opstelten verwees ze naar de recente, soortgelijke aanbeveling van het VN-Comité tegen Marteling. Met dit signaal kunnen de proeven toch echt niet, aldus Berndsen. 'Het gezondheidsrisico van tasers is zeer groot. Vooral personen met hartproblemen lopen een groot risico. Politie heeft afdoende middelen zoals de wapenstok, een vuurwapen, pepperspray en handboeien', voegde ze toe.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #437 Gepost op: 14 juni 2013, 18:53:35
Citaat van: Jerommeke link=msg=1173438 date=1371225925
www.at5.nl

Toch agenten met stroomstootwapens

De politie gaat volgend jaar toch proeven nemen met stroomstootwapens in de basispolitiezorg.

Dat vertelde minister Ivo Opstelten vrijdag na afloop van de ministerraad. Internationaal is er kritiek op deze 'tasers', maar volgens de minister van Veiligheid en Justitie zijn die argumenten 'niet valide genoeg' om de proeven niet te ondernemen.

Er is goed over nagedacht en er wordt 'maximaal zorgvuldig' te werk gegaan, zegt hij. Opstelten ziet de taser als een middel om nog beter te voorkomen dat een agent een vuurwapen trekt.

Het VN-Comité tegen Marteling ziet het ding niet zitten, met name uit vrees voor onverantwoord gebruik, en Amnesty International zou al honderden doden door tasers hebben geteld. Maar Opstelten heeft ook steun vanuit de politie: ,,Het is niet zomaar de wens van een minister''.

Proeven met stroomstootwapens bij de gewone politie moeten niet worden ondernomen, liet D66-Tweede Kamerlid Magda Berndsen pas nog weten. In een brief aan minister Opstelten verwees ze naar de recente, soortgelijke aanbeveling van het VN-Comité tegen Marteling. Met dit signaal kunnen de proeven toch echt niet, aldus Berndsen. 'Het gezondheidsrisico van tasers is zeer groot. Vooral personen met hartproblemen lopen een groot risico. Politie heeft afdoende middelen zoals de wapenstok, een vuurwapen, pepperspray en handboeien', voegde ze toe.

Waarschijnlijk altijd nog minder dodelijk dan een kogel...
Verder zag ergens op dit forum een filmpje van een Amerikaanse agent die iemand taserde omdat hij niet snel genoeg luisterde. Uiteraard appels en peren. Maar als dat zo'n beetje standaard is daar dan lopen de cijfers snel hoog op.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #438 Gepost op: 14 juni 2013, 20:48:50
Laten we de Verenigde Staten inderdaad niet met Nederland vergelijken. Daar hebben ze ook literflessen pepperspray (een aantal malen sterker dan de Nederlandse variant). Daar gebruikt men de Taser al zodra iemand niet luistert. Zo ver gaat dat in Nederland natuurlijk niet.
Als ik nu al zie hoe terughoudend veel collega's zijn in hun geweldsmiddelen denk ik niet dat de Taser ineens rambo's van deze collega's maakt.

Ik ben voor een Taser, uiteraard met een goede beschrijving in de ambtsinstructie. Een welkome aanvulling. Ik heb al te vaak (onnodig) gevochten met coke doorgesnoven mafketels, letsel opgelopen en toegebracht, terwijl dit niet nodig was geweest!

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #439 Gepost op: 14 juni 2013, 22:16:08
Citaat van: 7194 link=msg=1173524 date=1371235730

Als ik nu al zie hoe terughoudend veel collega's zijn in hun geweldsmiddelen denk ik niet dat de Taser ineens rambo's van deze collega's maakt.

Ik ben voor een Taser, uiteraard met een goede beschrijving in de ambtsinstructie. Een welkome aanvulling. Ik heb al te vaak (onnodig) gevochten met coke doorgesnoven mafketels, letsel opgelopen en toegebracht, terwijl dit niet nodig was geweest!

Daarom, een rambo ben je of je bent het niet en ga er vanuit dat je daarop ook getest bent ooit.
Ben overigens wel zeer benieuwd naar het feit hoe de ambtsinstructie mbt tot gebruik taser er uit gaat zien.
Wie krijgt ze, rang gebonden? Bijvoorbeeld surveillanten dan wel vrijwillige politie?? (zo goed als bijna allemaal surveillant)
Persoonlijk vind ik dat iedere diender hiermee dan uitgerust mag worden, dus ook surveillant en VP.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)