Ach ja, zullen we ook voortaan op elkaars vest schieten zodat we ook weten hoe dat voelt?... (ja, even chargeren)
Ik snap goed dat het handig kan zijn om de effecten van sommige geweldsmiddelen te ervaren. Pepperspray is een stofje waar je op straat (of in kleine ruimtes) regelmatig mee te maken krijgt, en door de zelfervaring weet je hoe het voelt en wat je moet doen na zelfbesmetting. De kans dat je jezelf (of een collega) tasert zou in principe net zo klein moeten zijn als de kans dat je jezelf of je collega neerschiet.... Aangezien je dat geweldsmiddel op dezelfde wijze zou moeten gebruiken. En de effecten en gevolgen van een taser kan je best uitleggen zonder de zelfervaring.
Overigens heb ik collega's al eens een schok zien krijgen van een AED door het onvoldoende afstand bewaren, en de gevolgen van een taser (niet zijnde een politietaser) heb ik ook al eens meegekregen. Dat er geen doden zijn gevallen in trainingssituaties zal best. Maar er zijn weldegelijk gewonden gevallen. In Amerika zijn er genoeg dienders gewond geraakt. (hartproblemen, botbreuken door een verkeerde val, rugletsels etc.) Een beetje googlen levert daar al genoeg incidenten op om voor mij te zeggen dat ik de zelfervaring niet hoef mee te maken.
Ik zie dus weinig tot geen meerwaarde in de zelf ervaring. Overigens moet iedereen doen wat hij zelf wil, als collega's deze ervaringen wel willen meemaken, be my guest.