Om even een praktijkervaring met jullie te delen waar ik graag een stroomstootwapen had willen gebruiken...
Persoon achterin onze bus, was verward maar niet genoeg voor een aanhouding artikel 3 politiewet. Wij wilden hem, met toestemming van de persoon zelf en de OvD, overbrengen naar de GGZ. Persoon was rustig en er was goed mee te praten ondanks dat hij verward overkwam. Plotseling werd deze persoon agressief en begon wild te trappen en te slaan achterin onze bus, zag dingen die er niet waren etc... Onze reactie; bus stilzetten en persoon onder controle brengen (op dat moment voor ons voldoende grond voor aanhouding artikel 3). Persoon luisterde niet en het was duidelijk dat hij weg wilde van ons. Bij poging hem onder controle te brengen kregen zowel mijn collega als ik een vuistslag op ons gezicht. Hierop de persoon gepepperd, GEEN effect helaas. Door de wind kreeg mijn collega een nevel pepperspray in haar ogen. Persoon rende weg en ging een publiek gebouw binnen waar burgers aanwezig waren. In de wachthal persoon nogmaals gepepperd maar weer GEEN effect.
Persoon zag kans andere ruimte in te lopen en nam een dreigende houding richting ons aan dmv een stoel die hij boven zijn hoofd hield, er zaten burgers in deze ruimte. Gezien de situatie op dat moment, de toestand en agressie van de persoon nam ik het vuurwapen ter hand. Ik heb deze niet gericht en kort hierna geborgen.
Echter zou ik op dit moment graag een stroomstootwapen hebben gebruikt, mijn inziens een non-lethal geweldsmiddel waar we op dat moment heel de situatie hadden kunnen beeindigen. Ik ben dan ook voor de invoer van zo'n middel maar ben wel van mening dat ook hier randvoorwaarden aan moeten zitten, net zoals bij de pepperspray je geen personen met zichtbare ademhalingsproblemen mag pepperen...
De persoon in kwestie werd uiteindelijk aangehouden en bleek later onder invloed te zijn van cocaïne en te lijden aan schizofrenie.