Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241875 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #570 Gepost op: 21 september 2015, 15:17:28
Een taser is (net als bv een stungun of beanbag) less-lethal, niet non-lethal. Verder zie is de discussie in oa de UK ook nog actueel of je in deze tijden van terreur nog kan volstaan met eenheden die niet uitgerust zijn met een vuurwapen. Deze discussie loopt in Nederland ook, maar daar ga ik niet verder op in.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #571 Gepost op: 21 september 2015, 15:57:14
Laten we niet vergeten dat ook de surveillanten een uitstervend begrip zijn binnen de politie.
Steeds meer surveillanten volgen de doorstroom naar ''niv.3''.
Ook niv. 3 wordt overigens niet meer aangenomen op dit moment. Alles is/wordt hoofdagent niv.4.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #572 Gepost op: 21 september 2015, 16:59:38
Dat mag je zeker vragen, maar dan wel via PB. Laten we dit topic vooral houden waar deze over gaat.

Nou ik stel die vraag omdat iedereen die een blauwe politieachtergrond heeft, weet dat je eerste verhaal echt niet gaat gebeuren.

De discussie over het inzetten van een taser is verder prima.

Red geeft net als DiNozzo door hun blauwe achtergrond aan dat het een slecht idee is omdat zij weten dat dit nooit ingevoerd wordt.
Dat heeft met een boel factoren te maken.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #573 Gepost op: 29 oktober 2015, 21:43:17
Ik weet dat de landelijke BUK groep die over uitrusting en dergelijke gaat de taser steeds weer aanvoerd om als tussenmiddel van pepper en walther in te kunnen zetten.

Ook is mij ten gehore gekomen dat er een pilot komt waarbij een een stroomstootwapen, in de noodhulp versneld ingevoerd gaat worden. De Vraag in den lande is dusdanig groot dat men eindelijk lijkt overstag te gaan, maar hoe en wanneer dat gaat gebeuren is nog niet zeker.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #574 Gepost op: 29 oktober 2015, 22:09:34
Zeker als de nekklem in de toekomst verboden gaat worden is het erg fijn om een middel te hebben op verdachten waarbij pepperspray niet het gewenste effect heeft of geen optie is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Maxdate

• Forum gebruiker
  • Aspirant politie N4 "eenheid Amsterdam"
Reactie #575 Gepost op: 1 november 2015, 14:08:20
Citaat van: 0501 link=msg=1374207 date=1442829636
Ik ben er ook geen voorstander van. Daarnaast is een taser een behoorlijk zwaar middel. Lijkt mij dat hij op de geweldsspiraal boven de pepperspray en wapenstok zit, dus heb je evt ook nog andere trainingen nodig voor surveillanten dan voor agenten en hoofdagenten die al een vuurwapen gewend zijn.

Je argument mbt het verwarren tussen vuurwapen en taser is een kwestie van training en plaatsing lijkt mij. Vaak zie je dat de taser bijvoorbeeld contra geplaatst wordt waardoor je moet ''crossdrawen''.

Ik snap je punt met "crossdrawen" maar als we nou zoiets op ons vest kunnen krijgen?:
http://www.thevestman.com/images/gallery/OverTheUniform/OverTheUniform_1_front.jpg
Ben ik wel een voorstander. Alleen in gevechten etc. en met vallen lijkt mij dit niet echt heel comfortabel.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #576 Gepost op: 1 november 2015, 19:04:06
Citaat van: Maxdate link=msg=1381289 date=1446383300
Ik snap je punt met "crossdrawen" maar als we nou zoiets op ons vest kunnen krijgen?:
http://www.thevestman.com/images/gallery/OverTheUniform/OverTheUniform_1_front.jpg
Ben ik wel een voorstander. Alleen in gevechten etc. en met vallen lijkt mij dit niet echt heel comfortabel.

Bij mijn weten zijn gevechten per definitie niet heel comfortabel  ::)
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Maxdate

• Forum gebruiker
  • Aspirant politie N4 "eenheid Amsterdam"
Reactie #577 Gepost op: 1 november 2015, 19:22:26
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1381379 date=1446401046
Bij mijn weten zijn gevechten per definitie niet heel comfortabel  ::)

Na ik denk bij iedereen niet zo haha ;D

tdmjohnny

• Forum gebruiker
Reactie #578 Gepost op: 11 februari 2016, 15:58:54
Verslag BUK commissie:
Men zegt dat de invoering van het stroomstootwapen te maken heeft met het less lethal programma. Dat moet eerst vorm krijgen. Daarna kan er worden gekeken naar de aan te schaffen producten. De pilot voor 2015, u raadt het al, is er niet gekomen... Wanneer die wordt gehouden is ook onduidelijk

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #579 Gepost op: 11 februari 2016, 20:20:43
Citaat van: tdmjohnny link=msg=1405776 date=1455202734
Verslag BUK commissie:
Men zegt dat de invoering van het stroomstootwapen te maken heeft met het less lethal programma. Dat moet eerst vorm krijgen. Daarna kan er worden gekeken naar de aan te schaffen producten. De pilot voor 2015, u raadt het al, is er niet gekomen... Wanneer die wordt gehouden is ook onduidelijk
Ligt de verantwoordelijkheid over de pilot bij deze commissie? Ik dacht altijd dat dat soort zaken bij de minister lagen.

Dus volgorde is dan: vormgeven less lethal programma, aanschaffen producten (voor pilot?), starten pilot?

Kan dan nog wel even duren  :-\