Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 242212 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #600 Gepost op: 12 februari 2016, 21:15:30
Citaat van: koenb link=msg=1406086 date=1455305033
Ik ben benieuwd naar de toegevoegde waarde en eventuele risico's van de taser binnen de BPZ. Denk aan snel schakelen tussen vuurwapen en taser of omschakelen als het door bepaalde kleding niet doorkomt.
Welk geweldsmiddel de voorkeur heeft, hangt af van de situatie. Het hangt af van de gemoedstoestand van de verdachte, eventuele dreigementen, de mogelijke aanwezigheid van een wapen bij de verdachte, van zijn kleding, gedrag van omstanders, aantal aanwezige agenten, enz.

Als er iemand schreeuwend op je afstormt, zwaaiend met een mes, kan het dienstpistool het beste antwoord zijn. En in een iets minder bedreigende situatie, kunnen bijvoorbeeld vier aanwezige agenten elk een ander type wapen in de hand nemen, zodat er telkens zo nodig direct kan worden overgeschakeld op een zwaarder wapen, zodra dat nodig is. Ook in dat opzicht zouden de Taser en de uitschuifbare wapenstok een waardevolle aanvulling vormen op de bewapening in de BPZ.
Ik stem links.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #601 Gepost op: 12 februari 2016, 21:34:59
Citaat van: Matth link=msg=1406082 date=1455303552
Onzin als er traansgas geworpen word kun je ook geen nazorg bieden.
Voor zover ik weet zijn er doden bekend door pepperspray maar niet door CS-gas, dit maakt het verschil tussen het noodzakelijk zijn van nazorg en wenselijk

Citaat van: Matth link=msg=1406082 date=1455303552
En vluchten? Heb je ooit tussen traangas gestaan??

Ervaring of niet doet er niet toe. Ik heb het hier over feiten. In de de tijd dat een CS-granaat afgeschoten wordt, rook verspreid heeft en effect heeft op het doelwit/slachtoffer, ligt iemand bij wijze van spreken al 5 keer op de grond door pepperspray, direct in de ogen gespoten uit een bus.

Ooit filmpjes gezien van mensen die CS-granaten teruggooien naar agenten?
Voor een CS-granaat kun je doorgaans nou eenmaal nog wegrennen.

Volgens mij is mensen uit elkaar drijven ook veel effectiever dan ze rollend over straat te hebben en in grote getalen nazorg te moeten bieden.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #602 Gepost op: 12 februari 2016, 21:45:57
Citaat van: koenb link=msg=1406086 date=1455305033
In Amerika maken ze er ook gebruik van, maar dat kan je ook niet met Nederland vergelijken. AT en BPZ vind ik twee aparte werelden.
Precies!

AT heeft meer opbergmogelijkheden voor de Taser, terwijl ik met zo'n groot ding als de X2 me afvraag waar 'ie moet komen.

Bij de AT is uit m'n hoofd steeds maar 1 iemand uitgerust met de Taser. In de BPZ iedereen... Je moet er niet aan denken dat je denkt de enige te zijn die de verdachte aan het schokken is, terwijl hij in werkelijkheid volledig geroosterd wordt door meerdere collega's.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #603 Gepost op: 12 februari 2016, 21:51:30
Citaat van: LSPD link=msg=1406109 date=1455309957
AT heeft meer opbergmogelijkheden voor de Taser, terwijl ik met zo'n groot ding als de X2 me afvraag waar 'ie moet komen.

Aan de andere kant aan je koppel als je Walter hangt zodat je hem met de zelfde hand kan gebruiken als dat je met je Walter zou schieten.
Zeg maar als of je hem in burger onder je jas zou hebben hangen als je een schouderholster draagt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #604 Gepost op: 12 februari 2016, 22:45:58
Inderdaad, crossdraw zoals overal waar hij gebruikt wordt. Je geeft een AT niet te kunnen vergelijken, nee dat klopt. Wat echter wel de gebruiken is zijn hun gebruikers ervaringen.

Een collega die een vuurwapen kan hanteren kan ook een taser hanteren. Ik kan je legio's met voorbeelden geven waarin ik, niet kon/wilde schieten en al mijn andere midelelen inclusief de diensthond niet toereikend waren.

Als een Engelsman en een Amerikaan o.a. Een taser kan hateren kan een nederlandse politieman dat ook. Dus kunde en vaardigheden moet en kan geen probleem zijn.

Ik ben dan ook van mening dat de opgedane kennis binnen de oat's zeker van belang zijn voor de invoering in de BPZ. Daar nog los van, heeft de BPZ meer aanhouding en minder middelen dan een OAT en is daardoor juist de taser zo balangruik voor de BPZ.

We/ik spreken nu over de taser maar andere alternatieve effectieve less-leathal wapens sta ik ook voor open. Ik bemerk gewoon dat ik iets mis tussen mijn vuurwapen en pepperspray.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #605 Gepost op: 12 februari 2016, 22:59:56
Citaat van: enrico1972 link=msg=1406112 date=1455310290
Aan de andere kant aan je koppel als je Walter hangt zodat je hem met de zelfde hand kan gebruiken als dat je met je Walter zou schieten.
Zeg maar als of je hem in burger onder je jas zou hebben hangen als je een schouderholster draagt.
Ja oke dat is waar, ik ga er ook bijna vanuit dat dit voorgeschreven gaat worden, dat de Taser "cross-draw" gedragen dient te worden, als hij daadwerkelijk aan de koppel komt. Maar ik bedoel eerder... Heb jij er nog plek voor, holster + Taser? Dat neemt namelijk al gauw meer dan 10cm in beslag.

Wellicht voor velen het moment veel troep weg te doen ;D

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #606 Gepost op: 13 februari 2016, 00:12:36
Citaat van: Matth link=msg=1406128 date=1455313558
Inderdaad, crossdraw zoals overal waar hij gebruikt wordt. Je geeft een AT niet te kunnen vergelijken, nee dat klopt. Wat echter wel de gebruiken is zijn hun gebruikers ervaringen.

Een collega die een vuurwapen kan hanteren kan ook een taser hanteren. Ik kan je legio's met voorbeelden geven waarin ik, niet kon/wilde schieten en al mijn andere midelelen inclusief de diensthond niet toereikend waren.

Als een Engelsman en een Amerikaan o.a. Een taser kan hateren kan een nederlandse politieman dat ook. Dus kunde en vaardigheden moet en kan geen probleem zijn.

Ik ben dan ook van mening dat de opgedane kennis binnen de oat's zeker van belang zijn voor de invoering in de BPZ. Daar nog los van, heeft de BPZ meer aanhouding en minder middelen dan een OAT en is daardoor juist de taser zo balangruik voor de BPZ.

We/ik spreken nu over de taser maar andere alternatieve effectieve less-leathal wapens sta ik ook voor open. Ik bemerk gewoon dat ik iets mis tussen mijn vuurwapen en pepperspray.

Met als aanvulling dat de OATérs vrijwel altijd voorbereid op pad gaan en neit zoals de platte pet tijdens de dienst in een split second ergens mee worden geconfronteerd.

Veel van de Jongens van het OAT zeggen ook dat in beginsel de BPZ een gevaarlijkere tak van sport is dan het OAT zelf.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #607 Gepost op: 13 februari 2016, 00:14:00
Citaat van: LSPD link=msg=1406130 date=1455314396
Ja oke dat is waar, ik ga er ook bijna vanuit dat dit voorgeschreven gaat worden, dat de Taser "cross-draw" gedragen dient te worden, als hij daadwerkelijk aan de koppel komt. Maar ik bedoel eerder... Heb jij er nog plek voor, holster + Taser? Dat neemt namelijk al gauw meer dan 10cm in beslag.

Wellicht voor velen het moment veel troep weg te doen ;D

plek genoeg op m'n vest, of de bps zoals de hondengeleiders met beenholster uitrusten, en of daar de walther of de taser in komt is mij om het even.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #608 Gepost op: 13 februari 2016, 01:14:12
De Taser heeft naar mijn mening nog een aantal aanpassingen nodig qua formaat, beveiliging en gebruiksgemak (evt. verstelbare onderdelen), voordat het met een gerust hart ingevoerd kan worden in de BPZ. Nog een goed holster, en het kan een geweldige toevoeging zijn!

Vervolgens moet er uiteraard goede training en toetsing komen, en de controle op het gebruik moet goed in orde zijn.

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #609 Gepost op: 13 februari 2016, 11:17:05
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1406142 date=1455318840
plek genoeg op m'n vest, of de bps zoals de hondengeleiders met beenholster uitrusten, en of daar de walther of de taser in komt is mij om het even.

Ik denk niet dat hij aan de zelfde kant komt als je vuurwapen. Kans is dan te groot dat je in een stress situatie het vuurwapen pakt ipv de taser of andersom.

Ook al hangt de één aan een beenholster en de ander niet.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.