Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 242213 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #610 Gepost op: 13 februari 2016, 12:02:48
Citaat van: 0501 link=msg=1406195 date=1455358625
Ik denk niet dat hij aan de zelfde kant komt als je vuurwapen. Kans is dan te groot dat je in een stress situatie het vuurwapen pakt ipv de taser of andersom.

Ook al hangt de één aan een beenholster en de ander niet.
Misschien een cross-draw beenholster?  :P

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #611 Gepost op: 13 februari 2016, 16:07:14
Ik zou ook graag een proef met de taser binnen de BPZ zien, omdat in bepaalde situaties de pepper gewoon niet werkt of te gevaarlijk is om te gebruiken vanwege besmettingsgevaar. De stap naar het vuurwapen is dan weer veel te groot.

Dragen van de X2 gebeurt dan niet aan de koppel (denk dat dit bij velen niet meer past) maar aan de tegenovergestelde kant van je vuurwapen, aan het vest. Bijkomend voordeel is dat iedereen het vest dan wel móet dragen.

Vuurwapen naar beenholster ben ik overigens ook een voorstander van .
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #612 Gepost op: 13 februari 2016, 16:20:08
Maar met attributen op je vest moet je deze ook over de jas dragen. In de winter zit het vest onder de jas, waardoor je eerst snel je rits open moeten doen wil je de taser pakken. Dan zou ik zaken als lampjes en multitools naar het vest verplaatsen, waardoor er meer ruimte vrijkomt aan de koppel.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #613 Gepost op: 13 februari 2016, 16:30:48
Tja, dat moet je ook als je in burger werkt. Daarin word je ook getraind hoe je snel en effectief je vuurwapen kunt pakken van onder je jas, moet met de taser ook kunnen in de winter.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #614 Gepost op: 17 maart 2016, 13:10:55
Besluit over proef met taser rond de zomer

Minister Van der Steur wil rond de zomer een besluit nemen over een eventuele proef met tasers bij de politie. Een pilotproject kan uitwijzen of zo'n 'stroompistool' een nuttige aanvulling is op het wapenarsenaal van de politie. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie.

De taser kan gebruikt worden om agressieve verdachten uit te schakelen, als alternatief voor het vuurwapen. Vannacht schoot de politie in De Kwakel nog een man dood die met een mes op agenten afkwam. Gisteren overleed een andere man die afgelopen zaterdag in Eindhoven door de politie werd neergeschoten.

Niet onomstreden

Speciale arrestatieteams van de politie hebben nu al de beschikking over stroomstootwapens. Toenmalig minister Opstelten pleitte in 2012 al voor een proefproject, dat er wat hem betreft toe moest leiden dat alle agenten een taser kregen.

Tot zo'n proef is dus nog steeds niet besloten. De taser is niet onomstreden. In de VS, waar ze veel gebruikt worden, zijn er volgens Amnesty International al honderden doden gevallen. Ook de vakbonden zijn verdeeld over het wapen.

Een taser vuurt pijltjes af op het lichaam van de verdachte. Via de draden die aan de pijltjes zitten wordt een elektrische schok toegebracht, waardoor het slachtoffer de controle over zijn spieren verliest en door de knieën zakt.

Uitschuifbare wapenstok

Het wapenarsenaal van de politie wordt binnenkort ook uitgebreid met de uitschuifbare wapenstok. Omdat die langer is dan de gewone wapenstok heeft een slag daarmee meer impact. Agenten zijn er enthousiast over. Er loopt nu een aanbestedingsprocedure. Volgens het ministerie kan de hele politie volgend jaar beschikken over de uitschuifbare wapenstok.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #615 Gepost op: 17 maart 2016, 18:52:54
Nationale Politie onderzoekt invoering stroomstootwapen sinds 2015

In de media ontstond deze week enige onduidelijkheid over het stroomstootwapen (de Taser) als potentieel nieuw geweldsmiddel voor de politie. In feite is de Nationale Politie al in 2015 het “less lethal weapons”-traject gestart, waar onderzoek naar het stroomstootwapen deel van uitmaakt.

Als politievakbond ACP houden wij ons al vele jaren bezig met de bewapening, uitrusting en kleding voor de politie. Op het punt van de bewapening is het uitgangspunt dat we steeds blijven zoeken naar (nieuwe) middelen die bijdragen het vergroten van de effectiviteit van het politieoptreden als het gaat om de toepassing van geweld vanuit de beginselen proportionaliteit en subsidiariteit.

Invoering stroomstootwapen
Op grond hiervan heeft de ACP circa vier jaar geleden gepleit voor de invoering van het stroomstootwapen bij de politie. Dit vooral vanuit het perspectief dat de werking van peperspray op verdachten onder invloed van drugs en/of alcohol in nogal wat gevallen te beperkt is. Dit is mede gebaseerd op een pilot bij bijzondere eenheden van de politie. De evaluatie hiervan is destijds naar de 2e Kamer gestuurd. Minister Opstelten heeft destijds besloten om het stroomstootwapen toe te voegen aan de geweldsmiddelen van die betreffende diensten.

Na de kamerbrief heeft de (toenmalige) de minister in 2014 aan de Kamer toegezegd dat de politie het vraagstuk van het stroomstootwapen mee zal nemen in een breder “less lethal weapons”(LLW)-traject dat de Nationale Politie in 2015 is gestart. De politie is bezig om een onderzoeksprogramma op te stellen voor het LLW-traject. Onderdeel van het onderzoeksprogramma is een pilot met het stroomstootwapen in de basispolitiezorg.

Pilot
Volgens de huidige planning zou – bij instemming met de opzet etc. van de pilot rond de zomer  - de pilot in het najaar van 2016 van start kunnen gaan met een looptijd van één jaar. Eind 2017 zal de pilot dan worden geëvalueerd en kan er besluitvorming plaatsvinden over het al dan niet toevoegen van dit geweldsmiddel aan de (standaard)bewapening van de politie en (als het middel wordt toegevoegd) welke collega’s hiermee uitgerust kunnen worden.

Wel is het van belang om te vermelden dat ook dit geweldsmiddel niet zonder risico’s is. Rapporten uit o.a. de VS en Amnesty International maken dit ook duidelijk. De risico’s van het stroomstootwapen spelen ook een belangrijke rol in de publieke opinie over de wenselijkheid van dit geweldsmiddel. Wat de ACP betreft wordt het stroomstootwapen in het spectrum van geweldsmiddelen tussen peperspray en het vuurwapen gepositioneerd. Niet in plaats van het vuurwapen maar als aanvulling op de beschikbare geweldsmiddelen.

Door: Team communicatie
17/03/2016 17:29

Bron: https://www.acp.nl/actueel/middelen/nieuws/nieuwsbericht/archive/2016/03/article/nationale-politie-onderzoekt-invoering-stroomstootwapen-sinds-2015-13776.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #616 Gepost op: 17 maart 2016, 21:01:30
Op het NOS-journaal dat zo'n ding €1.500,- moet gaan kosten!  :o Kan dat niet wat minder!?

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #617 Gepost op: 17 maart 2016, 21:14:29
Natuurlijk kan dat goedkoper zoals uit het knipsel van de onderstaande site blijkt.

Bron: http://www.thehomesecuritysuperstore.com/self-defense-taser-all-lowest-price-c=37
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #618 Gepost op: 17 maart 2016, 22:52:51
Lijkt me echter sterk dat politie zal kiezen voor de goedkopere varianten (mocht het toch op korte termijn komen tot invoering). Bij een evaluatie van het gebruik van de wapens bij de AT's bleek dat de X26 simpelweg bepaalde dingen mist, dingen die wel terug te vinden zijn in de X2.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik liever zie dat er nog gewacht wordt, omdat Taser International in mijn ogen nog te veel een monopoliepositie heeft, waardoor prijzen hoog zijn en innovaties op zich laten wachten (X26 is een wapen uit 2003!).

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #619 Gepost op: 18 maart 2016, 00:18:02
Citaat van: LSPD link=msg=1413459 date=1458251571
Lijkt me echter sterk dat politie zal kiezen voor de goedkopere varianten (mocht het toch op korte termijn komen tot invoering). Bij een evaluatie van het gebruik van de wapens bij de AT's bleek dat de X26 simpelweg bepaalde dingen mist, dingen die wel terug te vinden zijn in de X2.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik liever zie dat er nog gewacht wordt, omdat Taser International in mijn ogen nog te veel een monopoliepositie heeft, waardoor prijzen hoog zijn en innovaties op zich laten wachten (X26 is een wapen uit 2003!).

Onze walther ook... dus?

Wat goed is, is goed. Daar zie ik geen probleem in.
Wat mij betreft liever vandaag als morgen invoeren.