Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 245995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

-Ronald-

• Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #650 Gepost op: 28 maart 2016, 12:58:19
Niet gehinderd door enige praktijk ervaring, gaat nog een wapen erbij in de uitrusting niet hinderlijk worden in al het dagelijks werk en in de beweging en bewegingsvrijheid? In mijn mening als (nog) leek, draagt een agent al een redelijke uitrusting mee aan zijn/haar lijf en koppel. En de huidige tasers die binnen het AT gebruikt worden zijn niet echt compact van formaat.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #651 Gepost op: 28 maart 2016, 13:12:39
Daar zal een praktische oplossing voor gevonden moeten worden, maar discussie over koppelindeling lijkt me in ieder geval geen reden om de taser niet in te voeren.
Senior GGP / Oost-Brabant

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #652 Gepost op: 28 maart 2016, 13:28:31
Dat is gewoon een kwestie van minder zooi aan je koppel hangen. Als je er alleen je vuurwapen, pepperspray, handboeien, porto en patroonhouder aan hangt heb je ruimte zat. De broeken hebben meer zakken gekregen, dus kan er makkelijk wat verplaatst worden.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #653 Gepost op: 28 maart 2016, 17:47:25
Citaat van: LSPD link=msg=1415865 date=1459159497
Je kan inderdaad denk ik wel aannemen dat een vuurwapen in meer gevallen 'werkt' dan de Taser. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat het hierdoor niet geschikt is voor noodweer.

Agenten moeten vooral getraind worden in het herkennen van de gevallen waarin de taser misschien niet werkt. En dan in gevallen waarbij de verdachte bijv. alleen een T-shirt draagt, en makkelijk te raken is, de taser gewoon gebruikt kan worden voor noodweer.

Een dartje die niet goed hecht of blijft hangen in een trui maakt al dat de stoomstoot niet goed of helemaal niet doorkomt. Als je in noodweer zit heb je geen seconde meer over om te schakelen. Dan is het hij of ik. Al is de kans maar 1% dat het niet werkt, dat is toch best wel een gok als het om je leven gaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #654 Gepost op: 28 maart 2016, 22:19:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1415966 date=1459180045
Een dartje die niet goed hecht of blijft hangen in een trui maakt al dat de stoomstoot niet goed of helemaal niet doorkomt. Als je in noodweer zit heb je geen seconde meer over om te schakelen. Dan is het hij of ik. Al is de kans maar 1% dat het niet werkt, dat is toch best wel een gok als het om je leven gaat.
Een trui zal nog geen probleem zijn, maar een T-shirt al helemaal niet, daarom gebruikte ik het in mijn voorbeeld.

Maar discussiëren over percentages is natuurlijk onzinnig, over die kennis beschikken wij helemaal niet. Weet jij hoe groot de kans dat je vuurwapen weigert? Of de kans dat iemand een meter doorloopt na een schot in de borst?

Maar wat ik wel weet is dat gevallen waarbij de taser dreigt te falen, doorgaans vooraf al te voorspellen zijn. Dikke winterjas versus ontbloot bovenlichaam. Daarnaast is het logisch dat als je mist, het niet werkt, maar daar is de X2 voor.

Ik geloof echt dat ik in het geval van noodweer in soms eerder mijn taser zou trekken dan m'n blafijzer. Misschien niet in het geval de X26, maar bij de X2 wel.

Om maar eens wat te noemen, de aanhouding in Eindhoven waarbij geschoten is eerder deze maand. Voor mij zeker een geval waar ik (ook op moment van schieten) zou kiezen voor taser ipv vuurwapen. Jij niet? En als meneer zijn bovenlichaam ontbloot zou zijn?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #655 Gepost op: 28 maart 2016, 23:24:06
Ik kan het acute gevaar op dat moment niet beoordelen. Daarvoor zijn de beelden niet duidelijk genoeg. Had de man nog wel het mes vast, of niet. Hoe had hij de andere agent vast etc.

Sowieso had de taser eerder in de situatie de noodzaak om naar noodweer over te gaan kunnen voorkomen. Dat had ook met gericht aanhoudingsvuur voorkomen kunnen worden, maar daar ligt de lat begrijpelijk hoog voor.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #656 Gepost op: 29 maart 2016, 07:43:23
Citaat van: LSPD link=msg=1416030 date=1459196386
Ik geloof echt dat ik in het geval van noodweer in soms eerder mijn taser zou trekken dan m'n blafijzer. Misschien niet in het geval de X26, maar bij de X2 wel.
Maar je zit dan ook niet bij de politie, dus zulke uitspraken kan je niet doen. Ik vermoed dat je nog nooit in een noodweer situatie bent gekomen, of bij een dergelijke situatie in de buurt bent geweest. Uit eigen ervaringen sluit ik me volledig bij Dinozzo aan. De taser is absoluut niet het middel waar je op moet willen terugvallen bij noodweer.

Er zijn tal van factoren die er voor kunnen zorgen dat een taser faalt. Dat dit ook bij een vuurwapen zo kan zijn is evident, maar daar kan je dan meer op vertrouwen. Al was het maar omdat je kan blijven schieten...
(en voor wat betreft storingen, ik ben als een van de eersten omgeschoold, en heb nog geen storing/weigering gehad met het nieuwe wapen)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #657 Gepost op: 29 maart 2016, 09:53:50
Omdat ik nog nooit in de functie van politieagent in een noodsituatie geweest ben, kan ik niet bijdragen in de discussie welk van de twee wapens het meest effectief is in die situatie?

Ik heb uren gestoken in het lezen van stukken en het kijken van filmpjes die gaan over de effecten van de taser, maar zolang ik geen politieagent ben weet ik niet waarover ik het heb?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #658 Gepost op: 29 maart 2016, 09:59:41
Dan kan je een leuk theoretisch verkooppraatje houden, maar daadwerkelijke uitspraken over hoe jij waarschijnlijk zou handelen in de praktijk kan je dan beter achterwege laten. Want inderdaad, dat weet je niet.

Volgens je profiel zit je nu in de intake. Ik spreek je graag weer als je voor het eerst in een dergelijke situatie hebt gezeten...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #659 Gepost op: 30 maart 2016, 07:59:40
Citaat van: LSPD link=msg=1415865 date=1459159497
Je kan inderdaad denk ik wel aannemen dat een vuurwapen in meer gevallen 'werkt' dan de Taser. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat het hierdoor niet geschikt is voor noodweer.

Agenten moeten vooral getraind worden in het herkennen van de gevallen waarin de taser misschien niet werkt. En dan in gevallen waarbij de verdachte bijv. alleen een T-shirt draagt, en makkelijk te raken is, de taser gewoon gebruikt kan worden voor noodweer.

Ik wil alleen het geval vanb Baflo aanhalen waarbij de verdachte meermaals in zijn lichaam, waaronder de benen, was geraakt en lekker doorwandelde, dus dat de Wallie nou altijd zo'n uitkomst is betwijfel ik. Maar goed, dat was ook een geheel andere setting waarbij hij het dienstpistool van de vermoorde collega had afgepakt.

Ik ben ten zeerste van mening dat een stroomstootwapen, of dat nou een taser of een ander merk is, bijdraagt aan het voorkomen van noodweergevallen. Immers is de taser vrijwel op gelijkwaardig geweldsniveau als de pepperspray. Als je een verdachte/gestoorde vroegtijdig kunt uitschakelen dmv. een kleine 50.000 Volt waardoor je uiteindelijk geen 9mm hoeft te gebruiken dan behoort dat mi. absoluut te prevaleren. En natuurlijk zijn er altijd situaties waarin ook een Taser e.d. niet werkt, maar dan heb je er tenminste alles aan gedaan om een schot met Carl te voorkomen.

Uitzonderingen waarbij de tijd er niet voor is buiten beschouwing gelaten.