Een dartje die niet goed hecht of blijft hangen in een trui maakt al dat de stoomstoot niet goed of helemaal niet doorkomt. Als je in noodweer zit heb je geen seconde meer over om te schakelen. Dan is het hij of ik. Al is de kans maar 1% dat het niet werkt, dat is toch best wel een gok als het om je leven gaat.
Een trui zal nog geen probleem zijn, maar een T-shirt al helemaal niet, daarom gebruikte ik het in mijn voorbeeld.
Maar discussiëren over percentages is natuurlijk onzinnig, over die kennis beschikken wij helemaal niet. Weet jij hoe groot de kans dat je vuurwapen weigert? Of de kans dat iemand een meter doorloopt na een schot in de borst?
Maar wat ik wel weet is dat gevallen waarbij de taser dreigt te falen, doorgaans vooraf al te voorspellen zijn. Dikke winterjas versus ontbloot bovenlichaam. Daarnaast is het logisch dat als je mist, het niet werkt, maar daar is de X2 voor.
Ik geloof echt dat ik in het geval van noodweer in soms eerder mijn taser zou trekken dan m'n blafijzer. Misschien niet in het geval de X26, maar bij de X2 wel.
Om maar eens wat te noemen, de aanhouding in Eindhoven waarbij geschoten is eerder deze maand. Voor mij zeker een geval waar ik (ook op moment van schieten) zou kiezen voor taser ipv vuurwapen. Jij niet? En als meneer zijn bovenlichaam ontbloot zou zijn?