Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241893 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #670 Gepost op: 31 maart 2016, 09:48:20
Ik ga het nogmaals roepen: de taser is goed ter voorkoming van een noodweer situatie. Op het moment dat ik in een gevecht ingrijp grijp ik niet in voor noodweer maar pas ik geweld toe in het kader van artikel 7 PW. Op het moment dat ik terug grijp van de geweldsbevoegdheid naar noodweer is er voor mij een onmiddellijk tegen mijn of andermans leven gericht gevaar. Dan is er geen andere mogelijkheid meer.

Voorbeeldje:
Man loopt met een mes rond. Man bedreigt op dat moment iedereen in zijn omgeving en loopt naar een huis binnen waar nog een ander persoon binnen is. Pepperspray was al geprobeerd, maar werkt niet. Jij vreest voor het leven van de persoon binnen en zet de taser in, houdt de verdachte aan, boeit de verdachte en voert hem af. Zet je dan de taser in als noodweer of als aanhoudingsmiddel? Ik zeg als aanhoudingsmiddel. Nu is er in een soortgelijke casus geschoten, wat gegrond is verklaard, ter noodweer. Juist door het gebruik van de taser voorkom je noodweer, je pleegt geen noodweer meer omdat je proportioneel en subsidiair terug kan grijpen op een ander middel.

Door juist op je geweldsbevoegdheid te blijven niet richting een algemene rechtvaardigingsgrond als noodweer voorkom je dat je in een juridisch heel ingewikkelde molen komt met de nodige onzekerheid.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #671 Gepost op: 31 maart 2016, 11:12:39
Beste Dinozzo,

Nu zijn jij en ik maatjes en komen samen met nog een koppel bij een hg casus.
Kerel staat met ontbloot bovenlijf in de keuken met een mes in zijn hand. Jij hebt je vuwa ter hand en ik de taser. Man reageert niet op aanroepen en is door het dolle heen.  Kerel stapt met het mes op mij af, ik beweeg achterwaarts en vuur de taser af. Volgens mij toch echt noodweer.

Puur roepen dat het niet geschikt is, is echt te kort door de bocht dat het vaak niet geschikt is, ok. Maar dit houd niet is dat het totaal ongeschikt is.

Noodweer is er in vele vormen. noodweer is niet per definitie op leven en dood.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #672 Gepost op: 31 maart 2016, 11:19:02
Beste Matth,

Als er genoeg ruimte is zodat je mooi naast elkaar kan werken in die keuken is dat de ideale oplossing. Ja, dan vuur je de taser maar je houdt het vuurwapen bij de hand voor het geval het niet werkt. Is de keuken te smal en kan je daardoor niet naast elkaar werken dan moet je juist niet voor die taser gaan omdat ik niet bij kan springen voor het geval de taser niet werkt.
Als de taser werkt en de man onder controle gebracht wordt, hou je het dan nog steeds op noodweer of meldt je het gewoon netjes als geweld gebruik omdat je de man hebt aangehouden voor poging doodslag cq poging zware mishandeling cq bedreiging?

Ik meen ook niet dat de taser volledig ongeschikt is voor noodweer. Ik zeg alleen dat je er niet op moet vertrouwen zoals sommige collega's nog altijd denken dat pepperspray het enige middel is bij een man met een mes. Ik had dat wellicht wat uitgebreider kunnen verwoorden in mijn eerdere post.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #673 Gepost op: 31 maart 2016, 11:23:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1416655 date=1459415942
Beste Matth,

Als er genoeg ruimte is zodat je mooi naast elkaar kan werken in die keuken is dat de ideale oplossing. Ja, dan vuur je de taser maar je houdt het vuurwapen bij de hand voor het geval het niet werkt. Is de keuken te smal en kan je daardoor niet naast elkaar werken dan moet je juist niet voor die taser gaan omdat ik niet bij kan springen voor het geval de taser niet werkt.
Als de taser werkt en de man onder controle gebracht wordt, hou je het dan nog steeds op noodweer of meldt je het gewoon netjes als geweld gebruik omdat je de man hebt aangehouden voor poging doodslag cq poging zware mishandeling cq bedreiging?

Ik meen ook niet dat de taser volledig ongeschikt is voor noodweer. Ik zeg alleen dat je er niet op moet vertrouwen zoals sommige collega's nog altijd denken dat pepperspray het enige middel is bij een man met een mes. Ik had dat wellicht wat uitgebreider kunnen verwoorden in mijn eerdere post.

Ik meld het zoals het is, en wat de OvD er vervolgens mee doet moet hij weten.

Maar dan zijn we het het over de toepassing eens.

-Ronald-

• Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #674 Gepost op: 31 maart 2016, 22:07:29
Vooropgesteld, heb geen praktijk ervaring als agent en/of met taser of vuurwapen, dus kan dit puur theoretisch benaderen. Ik zie zeker situaties waarbij de taser mogelijk een optie zou kunnen zijn. Ik zie ook situaties waarbij de taser wellicht meer last dan lust kan zijn.

Eerst een paar "feitjes". Uitgerekend met gemiddelde loopwaarden, geenzins statistisch bewezen gegevens.
- Een erg langzame sprinter: 2,2meter/sec
- Een gemiddelde sprinter: 3,6meter/sec
- Een wat snellere sprinter: 4,4meter/sec

Welke bezwaren zie ik:

1. Ik zie in dit topic toch wel een aantal keren voorbij komen "Als de verdachte met ontbloot bovenlijf", maar hoe vaak heeft een verdachte een ontbloot bovenlijf? Het klimaat in Nederland kan lekker warm en zonnig zijn, maar toch is het overgrote deel van het jaar de temperatuur dusdanig dat men niet met ontbloot bovenlijf de straat op gaat. Hoe dik mag de laag kleding zijn om nog te kunnen spreken dat de darts redelijk betrouwbaar het lichaam kunnen penetreren en de taser effectief zou kunnen zijn. In het voorjaar/najaar/winter zal het toch regelmatig voorkomen dat men door omstandigheden (temperatuur/regen etc) meer dan alleen een tshirt draagt, en er een blouse of (zomer)trui over draagt, of een softshell of een (zomer)jas draagt. De ideale situatie van een ontbloot bovenlijf zal naar mijn inschatting niet bijzonder vaak voor gaan komen.

2. Tijd. Met het toevoegen van een taser krijgt een agent er een geweldsmiddel bij, maar niet alleen een geweldsmiddel, maar ook een keuze erbij. En daar komt de factor tijd om de hoek. De situatie die hier al een aantal malen is geschetst, een verdacht op 5meter afstand met een groot keukenmes. We tellen er aan de kant van de verdacht ook een seconde tijd bij op, om vanuit stilstand in beweging te komen. Dan heeft een erg langzaam persoon in ca3,2sec de afstand overbrugt, een gemiddelde gezond persoon in overbrugt de afstand in ca2,4 sec overbrugt, en een wat sneller persoon heeft de afstand al in iets meer dan 2sec overbrugt.

In de praktijk geeft het de situatie dat als een verdacht op 5meter afstand de sprint inzet, en het betreft een langzaam persoon, de aanwezige agenten max 3seconden hebben voor hun reactie en aktie. Met een snelle sprinter slinkt deze tijd al naar 2 sec. Er is voor zover ik dat als leek kan beoordelen geen tijd om een overweging te maken tussen taser of vuurwapen. 1sec twijfel tussen het grijpen van taser of vuurwapen geeft in het meest gunstige geval nog maar 2sec voor uiteindelijke reactie, en eventueel nog te wisselen naar het vuurwapen. In de afweging zal dan meegenomen moeten worden of bijvoorbeeld de kledij van de verdachte wel geschikt maakt om enigszins betrouwbaar de taser in te kunnen zetten.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #675 Gepost op: 31 maart 2016, 22:40:26
Citaat van: -Ronald- link=msg=1416762 date=1459454849
In de praktijk geeft het de situatie dat als een verdacht op 5meter afstand de sprint inzet, en het betreft een langzaam persoon, de aanwezige agenten max 3seconden hebben voor hun reactie en aktie.
Je bent sowieso de eerste seconde (of een groot deel daarvan) al kwijt aan reactietijd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #676 Gepost op: 31 maart 2016, 23:49:43
Bij een frontale aanval ben je altijd te laat. Ook als je, je vuwa al in de handen hebt.
Daarom VE inschatten, kansen inschatten en keuzes maken. Die worden met de tijd steeds makkelijker, en soms nogsteeds verkeerd. Maar afstand maakt de kans op kleerscheuren een stuk kleiner.

Maar goed de taser zal toch voornamelijk gebruikt gaan worden om verzet te breken. Een fysiek agressieve VE komt gelukkig vele malen vaker voor dan een VE die met een mes de aanval kiest.

Vwb het ontbloot bovenlichaam. Vooral bij gestoorde komt dit nog wel eens voor. Ook bij drugsgebruikers en "stoere" mannen.

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #677 Gepost op: 1 april 2016, 00:26:24

Die zijn er op tijd bij met de 1 april grap....

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #678 Gepost op: 1 april 2016, 17:08:10
Citaat van: R.3144 link=msg=1416781 date=1459463184

Die zijn er op tijd bij met de 1 april grap....

O0

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #679 Gepost op: 2 april 2016, 13:31:01
Een uitgebreid proefproject met de taser in de Nederlandse basispolitiezorg lijkt me verstandig. Op basis daarvan kan vervolgens weloverwogen worden besloten, hoeveel procent van de agenten daarmee het best kan worden uitgerust, en op welke manieren misbruik van de taser kan worden voorkomen.

Regelgeving, deskundige training en selectie van gebruikers, en doelmatige publieksvoorlichting, kunnen belangrijk zijn bij de invoering. Uitgebreid overleg over al die aspecten, met buitenlandse top-experts via internet, lijkt me daarbij wijs.

Bij de beslissing over invoering van de taser, kan worden gekeken naar (directe en indirecte) gewenste en ongewenste effecten, en naar geld, politiek en maatschappelijk draagvlak, invloed op de werving van agenten, enzovoort.  

Hieronder een aantal argumenten op een rijtje, voor en tegen taser-gebruik door de politie:

http://www.buzzle.com/articles/tasers-pros-and-cons.html
Ik stem links.