Vooropgesteld, heb geen praktijk ervaring als agent en/of met taser of vuurwapen, dus kan dit puur theoretisch benaderen. Ik zie zeker situaties waarbij de taser mogelijk een optie zou kunnen zijn. Ik zie ook situaties waarbij de taser wellicht meer last dan lust kan zijn.
Eerst een paar "feitjes". Uitgerekend met gemiddelde loopwaarden, geenzins statistisch bewezen gegevens.
- Een erg langzame sprinter: 2,2meter/sec
- Een gemiddelde sprinter: 3,6meter/sec
- Een wat snellere sprinter: 4,4meter/sec
Welke bezwaren zie ik:
1. Ik zie in dit topic toch wel een aantal keren voorbij komen "Als de verdachte met ontbloot bovenlijf", maar hoe vaak heeft een verdachte een ontbloot bovenlijf? Het klimaat in Nederland kan lekker warm en zonnig zijn, maar toch is het overgrote deel van het jaar de temperatuur dusdanig dat men niet met ontbloot bovenlijf de straat op gaat. Hoe dik mag de laag kleding zijn om nog te kunnen spreken dat de darts redelijk betrouwbaar het lichaam kunnen penetreren en de taser effectief zou kunnen zijn. In het voorjaar/najaar/winter zal het toch regelmatig voorkomen dat men door omstandigheden (temperatuur/regen etc) meer dan alleen een tshirt draagt, en er een blouse of (zomer)trui over draagt, of een softshell of een (zomer)jas draagt. De ideale situatie van een ontbloot bovenlijf zal naar mijn inschatting niet bijzonder vaak voor gaan komen.
2. Tijd. Met het toevoegen van een taser krijgt een agent er een geweldsmiddel bij, maar niet alleen een geweldsmiddel, maar ook een keuze erbij. En daar komt de factor tijd om de hoek. De situatie die hier al een aantal malen is geschetst, een verdacht op 5meter afstand met een groot keukenmes. We tellen er aan de kant van de verdacht ook een seconde tijd bij op, om vanuit stilstand in beweging te komen. Dan heeft een erg langzaam persoon in ca3,2sec de afstand overbrugt, een gemiddelde gezond persoon in overbrugt de afstand in ca2,4 sec overbrugt, en een wat sneller persoon heeft de afstand al in iets meer dan 2sec overbrugt.
In de praktijk geeft het de situatie dat als een verdacht op 5meter afstand de sprint inzet, en het betreft een langzaam persoon, de aanwezige agenten max 3seconden hebben voor hun reactie en aktie. Met een snelle sprinter slinkt deze tijd al naar 2 sec. Er is voor zover ik dat als leek kan beoordelen geen tijd om een overweging te maken tussen taser of vuurwapen. 1sec twijfel tussen het grijpen van taser of vuurwapen geeft in het meest gunstige geval nog maar 2sec voor uiteindelijke reactie, en eventueel nog te wisselen naar het vuurwapen. In de afweging zal dan meegenomen moeten worden of bijvoorbeeld de kledij van de verdachte wel geschikt maakt om enigszins betrouwbaar de taser in te kunnen zetten.