Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241012 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #710 Gepost op: 20 april 2016, 20:07:05
Toch zijn ze er wel, al is het mogelijk dat de taser ook hier niet helemaal goed zit. Filmpjes genoeg in ieder geval!

https://www.youtube.com/watch?v=fNXdzPTkviM
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #711 Gepost op: 26 april 2016, 01:06:08
Voor de volgers van dit topic heb ik nog een interessante documentaire gevonden m.b.t. de invoering van de Taser in Amerika waarin de Taser en dan met name de gevaarsetting ervan onder een loep wordt gehouden. Er worden onder andere een aantal casussen bekeken waarin mensen zijn overleden na het gebruik van de Taser door de Amerikaanse politie (veelal 7 schokken toedienen van meer dan 5 seconden). De documentaire neigt een beetje naar propaganda voor het tegenkamp, maar desalniettemin is het wel interessant.

! No longer available

Met een beetje zoeken is de documentaire te vinden op internet.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #712 Gepost op: 26 april 2016, 02:18:37
Citaat van: 7194 link=msg=1420809 date=1461625568
Er worden onder andere een aantal casussen bekeken waarin mensen zijn overleden na het gebruik van de Taser door de Amerikaanse politie (veelal 7 schokken toedienen van meer dan 5 seconden).

De Nederlandse politie heeft dringend de taser nodig, om incidenteel zwaar geweld door verdachten tegen agenten of burgers, te voorkomen of te stoppen. De politie-taser kan daarbij voorkomen, dat de politie het pistool moet gebruiken.

Het klassieke voorbeeld daarbij, is een jongeman die dreigt met een mes, onder invloed van alcohol of stimulerende drugs. Bovendien kan de aanwezigheid van een taser bij de politie, verdachten afschrikken van het gebruik van geweld.  

Maar o.a. in de VS wordt de taser door de politie vaak onverantwoord, gemakzuchtig en onnodig toegepast. Dat leidt tot veel onnodig letsel bij verdachten, en dat stimuleert maatschappelijke onrust en etnische polarisatie.

Een van de grote risico's van taser-gebruik is permanente hersenbeschadiging, als de getaserde persoon met zijn hoofd tegen een muur of straatstenen valt. Want die val wordt niet gebroken door de armen van de verdachte. Zulk hersenletsel wordt soms niet in verband gebracht met het taser-incident door de verdachte, als het mild is. Maar dat hersenletsel is vaak wel onherstelbaar. En zulk hersenletsel kan ook blijvende en ernstige invaliditeit veroorzaken.

Daarom pleit ik ervoor, dat slechts de helft van de Nederlandse politieagenten wordt uitgerust met een taser. Daardoor kan er daarbij beter geselecteerd worden  op karakter, capaciteiten en ervaring, dan wanneer alle agenten een taser zouden dragen. En door de groep van taser-dragers op die manier te beperken, is er veel meer tijd en geld voor periodieke taser-training voor die groep agenten.

En de groep agenten die geen taser draagt, heeft door die regeling een iets lichtere uitrusting, of kan in plaats van het gewicht van de taser bijvoorbeeld een extra pistoolmagazijn dragen, of een zwaardere multitool, enzovoort.
Ik stem links.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #713 Gepost op: 26 april 2016, 16:17:20
Citaat van: silque link=msg=1420065 date=1461175625
Toch zijn ze er wel, al is het mogelijk dat de taser ook hier niet helemaal goed zit. Filmpjes genoeg in ieder geval!
"Super Human Man Immume To Tasers"  ::)

In het filmpje kun je zien dat er een pijltje in zijn bil terecht komt, en als ik het goed zie komt de ander terecht waar heel goed een riem zou kunnen zitten.
Ik kan niet goed beoordelen of er überhaupt een tweede schot gelost is en wat het effect hiervan geweest is.

Immuun zijn  voor of 'vechten' tegen het effect van een Taser is net als vechten tegen de effecten van narcose vlak voor een operatie. Als kind nam ik me nog wel eens voor dat ik zou gaan proberen om wakker te blijven, om 5 seconden later helemaal out te zijn.

Als er filmpje online komt van iemand die zogenaamd immuun is voor narcose, denk ik allereerst aan verkeerd toegediende middelen of falende apparatuur. Wij mensen hebben namelijk zelf geen invloed op bepaalde processen in ons lichaam. Hetzelfde geldt voor de effecten van een Taser.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #714 Gepost op: 30 april 2016, 03:08:41
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1418675 date=1460482614
Je hebt die vesten in alle soorten en maten. Het vest hieronder heeft veel grote zakken, en is dus niet handig om mee te rennen, als die zakken vol zitten met zware voorwerpen.

Eigenlijk is dit een MOLLE-vest. De tasjes en etuis zijn dus per stuk afneembaar. Ze zijn met bandjes met drukknopen bevestigd op acht horizontaal opgestikte MOLLE-banden, waarvan je er een paar op de borst kunt zien.

Er kan dus in principe per persoon (en per situatie) worden gekozen voor een andere combinatie en plaatsing van tasjes of etuis, of een schuin geplaatst taser-holster, enz. Daardoor kunnen verschillende samenstellingen van tasjes op dit OPS-vest eventueel tijdelijk worden uitgeprobeerd.

De heftige video hieronder illustreert het grote belang van taser en body-cam bij politiewerk. Een verdachte in Ohio (VS) dreigt met een mes. De body-cam kan de agent hier helpen beschermen tegen vervolging vanwege het gebruik van zijn dienstpistool. Uiteindelijk brengt de taser de verdachte onder controle, wat met een kogel in de buik niet lukte.

http://abc7.com/news/body-cam-shows-ohio-police-shooting-of-armed-man/1279714/
Ik stem links.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #715 Gepost op: 30 april 2016, 10:50:57
Een taser-holster kan ook verwerkt zijn in een net, afsluitbaar etui met  zachte rubber voering. Dat beschermt de plastic taser tegen krassen, afpakken, stoten, vuil en regen. De ritsen van dat etui kunnen eventueel open blijven, voor snelle bereikbaarheid van de taser bij een onverwachte ernstige dreiging.  

Maar een gele taser in een hard-plastic open holster zal ook niet misstaan op het huidige nieuwe politieuniform met gele strepen.

Op de foto hieronder wordt een taser-holster gedragen op een OPS-vest met variabel MOLLE  bevestigingssysteem.

Ik stem links.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #716 Gepost op: 16 mei 2016, 01:57:57
In eerste instantie was het me ontgaan. Maar bij een tweede keer kijken, was het daar opeens...

*tromgeroffel*

De Taser X2 bij de Nederlandse politie!
Citaat van: enrico1972 link=msg=1423579 date=1463000794
Aflevering 4 http://www.npo.nl/onder-de-radar-speciale-eenheden-in-actie/11-05-2016/KN_1679243
Op 4:25 en nog eens om 6:25.

Grote(re) kans dat bij evt invoering in de BPZ het dus ook zal gaan om de X2.
Halleluja!  098uo

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #717 Gepost op: 16 mei 2016, 12:26:09
Citaat van: LSPD link=msg=1424286 date=1463356677
In eerste instantie was het me ontgaan. Maar bij een tweede keer kijken, was het daar opeens...

*tromgeroffel*

De Taser X2 bij de Nederlandse politie! Op 4:25 en nog eens om 6:25.

Grote(re) kans dat bij evt invoering in de BPZ het dus ook zal gaan om de X2.
Halleluja!  98

Dat ligt er maar net aan. Als de taser ingevoerd worst zal er een aanbesteding gedaan moeten worden. Het is maar de vraag wie dat gaat winnen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #718 Gepost op: 17 mei 2016, 00:41:46
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1424317 date=1463394369
Dat ligt er maar net aan. Als de taser ingevoerd worst zal er een aanbesteding gedaan moeten worden. Het is maar de vraag wie dat gaat winnen.
'Taser' is een merknaam  ;) dat geeft al aan wie de markt domineert, namelijk Taser International. Er zijn simpelweg geen anderen.. Kijk maar naar een willekeurig korps waar dan ook ter wereld met een stroomstootwapen in het arsenaal, stuk voor stuk gebruikt men Taser. Of dat monopolie te maken heeft met evt. patenten, productiecapaciteit of iets anders kan ik niet met zekerheid zeggen.

Misschien zal er wel een aanbesteding komen omdat dat moet volgens de regels, maar ik weet 95% zeker dat zo'n aanbesteding naar Taser zal gaan. OF men moet een bedrijf vinden in NL wat bereidt is een nieuw product te maken in samenwerking met Taser en afgestemd op de Nederlandse eisen, maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren.

Andere rede om voor Taser te gaan is dat er veel zorgen zijn rondom de schade die zo'n wapen zou kunnen aanrichten volgens sommigen. Al het onderzoek wat daarnaar gedaan is, ervaring die opgedaan is en richtlijnen die gemaakt zijn, zijn allemaal gebasseerd op Taser. Met een relatief onbekend product zal de Nationale Politie dus een onnodig risico nemen, tenzij men hier zelf miljoenen wil investeren in een jarenlang proces van onderzoek enz. wat al gedaan is bij het alternatief.

Last but not least, arrestatieteams hebben inmiddels ervaring met de Taser en hun eigen opleiding ontwikkeld. Kennis is dus al aanwezig in het land. Daarnaast zijn ze ook nog eens tevreden over het wapen, en welke adviseurs zijn betrouwbaarder dan de mannen van onze eigen AT's?

Martijn95

• Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
Reactie #719 Gepost op: 9 juni 2016, 11:09:48
Helaas...

Citaat
Taser is te duur, dus krijgen agenten een uitschuifbare wapenstok

Politieagenten krijgen voorlopig geen taser, maar wel een uitschuifbare wapenstok. Dat hebben de Nationale Politie en minister Van der Steur besloten. Agenten krijgen de uitschuifbare wapenstok naar verwachting in 2018.

De Nationale Politie vindt het tegelijk invoeren van twee nieuwe instrumenten niet haalbaar. Voor ze die mogen gebruiken, moeten agenten namelijk eerst een training krijgen. Ook geld speelt een rol bij het besluit. Een taser kost zo’n 1500 euro en de politie zit in financieel zwaar weer.

Geëxperimenteerd

De uitschuifbare wapenstok is niet voor alle agenten nieuw. In 2012 werd er door de politie mee geëxperimenteerd. Toen bleek dat de uitschuifbare wapenstok de agenten beter beviel dan de korte gummiknuppel, omdat je er makkelijker en harder mee kan slaan. En het is een kleiner wapen om met je mee te dragen. Op de normale knuppel was ook veel kritiek, die zou vaak in de knieholte terechtkomen. Bij de uitschuifbare wapenstok is dit probleem verholpen.

Ook met de taser werd in 2012 geëxperimenteerd, maar het besluit om alle agenten met zo'n wapen uit te rusten wordt dus nog even uitgesteld. De trainingen en de wapens zelf zijn te duur.

Politiebond ANPV is voorstander van de taser en zegt dat het levens van verdachten kan redden. In maart schoten agenten in korte tijd twee mannen dood. De politiebond zegt dat dit voorkomen had kunnen worden als de agenten een taser hadden gehad.
De spijkermat, ook getest in 2012, gaat er definitief niet komen. Spijkermatten kunnen door agenten op de weg worden gegooid om vluchtauto's tegen te houden. Wie eroverheen rijdt, heeft meteen vier lekke banden. De proef was een succes maar er is niet genoeg geld.

Bron: http://nos.nl/artikel/2109949-taser-is-te-duur-dus-krijgen-agenten-een-uitschuifbare-wapenstok.html