Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241413 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

guest16442

• Gast
Reactie #780 Gepost op: 29 december 2017, 15:40:14
In principe wordt dat concept wel getest door in de eenheid Rotterdam alleen specifieke personen ermee uit te rusten.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #781 Gepost op: 29 december 2017, 17:12:54
Ik zie mijzelf al bij moeders aan tafel zitten: "Sorry mevrouw, uw zoon stond met een mes te zwaaien. Wij hebben hem neer moeten schieten. Als er agenten die een taser hebben in dienst waren had uw zoon misschien nog geleefd."

Ik ben erg voor de taser voor politieagenten. Maar er zit in de beleidsmolen ook een bodycam met dure externe data-opslag, en een prijzige wapenstok, betere software en nieuwe auto's. En misschien een lang vuurwapen, OPS-vest, nieuwe smartphone, fellere zaklamp, grote pepperspray voor in de auto, enz.  

Als de invoering van de taser vanwege financiële redenen nog jaren dreigt te duren, is het misschien een voorlopig compromis, dat er in elke politieauto één agent zit met een taser. Vooral op het platteland, waar assistentie vaak heel lang duurt.  
Ik stem links.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #782 Gepost op: 30 december 2017, 00:08:35
Vraag:

Is er wel eens nagedacht om het AT te voorzien van de Mossberg X12?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #783 Gepost op: 30 december 2017, 00:35:33

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #784 Gepost op: 14 januari 2018, 13:09:08
De taser kan eventueel aan de koppel worden gedragen, aan de andere kant dan het pistool. De overige politieuitrusting kan dan worden bevestigd op het vest. Dat kan door extra zakken op het vest te naaien. Of door afneembare etuis op het vest te bevestigen met horizontale PALS-banden*, die op het vest genaaid worden.

Foto:

http://c8.alamy.com/comp/BMFP6A/police-officer-policeman-at-downing-street-london-uk-BMFP6A.jpg

* PALS:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pouch_Attachment_Ladder_System

Het is dus een cross-draw beenholster geworden. Op het vest kan niet, als je het harnas aandoet dan kun je niet meer bij je gear. Overzetten van je uitrusting op het harnas bij aantrekken is te time-consuming.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #785 Gepost op: 14 januari 2018, 15:12:37
Het is dus een cross-draw beenholster geworden. Op het vest kan niet, als je het harnas aandoet dan kun je niet meer bij je gear. Overzetten van je uitrusting op het harnas bij aantrekken is te time-consuming.

De oplossing hiervoor kan zijn, om een apart (zwart) tactical MOLLE-vest te gebruiken van mesh (ventilerend gaas). Daarop kunnen afneembare pouches zijn bevestigd. Als het harnas wordt aangetrokken, wordt dat gaasvest over het harnas heen aangedaan.

Dat geeft een aantal seconden tijdverlies, maar biedt wél de mogelijkheid om snel veel extra uitrusting te bevestigen, op het lichaam. Want aan dat gaasvest kan zo nodig snel extra uitrusting worden bevestigd, met bijvoorbeeld afsluitbare musketonhaken, afhankelijk van de situatie.

Bijvoorbeeld etuis met extra patroonmagazijnen voor pistool of lang vuurwapen, literbus pepperspray, extra felle zaklamp, multitool, CBRN-gasmasker, opvouwbare FFP3 asbestmaskers, EHBO-kit, fles drinkwater, extra lange wapenstok, zip-tie-cuffs, smartphone, reserve-batterijen, bodycam, helm, etui met dikke handschoenen, papieren, hondenlijn, traangasgranaten, enz. Het dienstpistool kan gewoon aan de koppel blijven hangen, of in een bovenbeenholster.

Een alternatief systeem kan zijn, om extra uitrusting, indien nodig, te dragen in afneembare etuis op  de bovenbenen. Daarbij kan het harnas dus extra snel worden aangedaan. Aan de koppel kunnen eventueel speciale brede bretels worden bevestigd (duty belt suspenders). Maar bodycam, spreeksleutel en handsfree reserve-zaklampje moeten liefst wel op de borst worden gedragen. Vandaar mijn voorstel voor het gaasvest.

De Nederlandse politie kan hierover overleggen met Defensie en met buitenlandse top-experts in politie-vesten en SWAT-gear.
Ik stem links.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #786 Gepost op: 14 januari 2018, 17:07:54

Of een geheel nieuw vest uitrollen. met molle bevestigingen.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #787 Gepost op: 14 januari 2018, 17:35:19

Je kunt de horizontale MOLLE-bandjes ook later nog op vest, broek en andere kledingstukken naaien.

Foto: MOLLE drop-leg-panel:

Ik stem links.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #788 Gepost op: 14 januari 2018, 19:11:13
Als er al twijfel is of er genoeg geld is om alle agenten te voorzien van een taser dan lijkt het mij alles behalve verstandig om tegelijkertijd een nieuw vest te gaan inkopen 98uiye

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #789 Gepost op: 14 januari 2018, 20:43:14
Als er al twijfel is of er genoeg geld is om alle agenten te voorzien van een taser dan lijkt het mij alles behalve verstandig om tegelijkertijd een nieuw vest te gaan inkopen 98uiye

Dat is waar, maar we kunnen er alvast over nadenken, voor als er wel geld is. Men kan eventueel het veiligheidsvest altijd als buitenste laag dragen, met daarop MOLLE-bandjes en eventuele extra uitrusting in afneembare etuis. Daarop hangt dan o.a. de spreeksleutel, bodycam en een klein reserve-zaklampje op de borst.

Dan kan men het harnas DAARONDER dragen, als het moet worden gedragen. Dan moet de hoes van het veiligheidsvest voorzien worden van horizontale MOLLE-bandjes, en ruime verstelbare banden op de schouders en in de zijden. Dan hoeft er niet tevens een gaasvest te worden gedragen, wat gewicht bespaart. En in uiterste noodgevallen kan het harnas snel over het veiligheidsvest heen worden aangedaan.

Ik stem links.