Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241727 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #220 Gepost op: 2 oktober 2012, 12:50:27
Dus dan heb ik het over een jongen van 20 die zich losrukt bij aanhouding, een verdachte van winkeldiefstal die eruit naait, etc..
Dat lijkt mee een verkeerde gang van zaken en sommige reacties hier baren mij ook zorgen. Pepper vervangen voor een taser lijkt me een verkeerde opvatting.

''Naait'' iemand er nog tussen uit als hij het risico loopt om d.m.v. een taser gevloerd te worden? ''Naait'' iemand er wel eens tussen uit bij een hondengeleider die zijn hond klaar heeft om in te zetten? De hondengeleiders die ik ken hebben hoogstens 3 of 4 keer in hun loopbaan als hondengeleider een verdachte ''gesteld''....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #221 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:38:35
Zo moet het dus niet...

Braziliaan sterft na 14 Taserschoten

SYDNEY (ANP) - Bij onderzoek naar de dood van een koekjesdief in Australië, is gebleken dat de politie hem 14 stroomstoten hadden gegeven met Taser stroomstootwapen. De 21-jarige man uit Brazilië was eerder al bespoten met pepperspray en geslagen met een wapenstok.

Roberto Laudisio Curti was zelf ongewapend, aldus een onderzoekscommissie maandag.

De man was ervan beschuldigd twee rollen biscuits te hebben gestolen uit een supermarkt in Sydney. Agenten hadden toen de achtervolging ingezet. Om hem op de grond te dwingen werd hij geslagen en beschoten, waarna hij echter stopte met ademen. Het vele gebruik van de Tasers zorgt voor ophef in Australië. De consul van Brazilië heeft opheldering gevraagd.

De Nederlandse regering wil een proef doen met stroomstootwapens.

bron: http://nieuws.nl.msn.com/braziliaan-sterft-na-14-taserschoten / ANP
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #222 Gepost op: 8 oktober 2012, 14:21:24
Ik weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt, het gebruik van de taser zal heus wel gebonden worden aan regels. Trouwens je gaat dat ding niet gebruiken omdat iemand niet zo lekker ruikt hoor. Je hebt altijd de keuze als verdachte meewerken of niet. Bij de keuze niet, kan het zijn dat er middelen worden gebruikt om u toch op andere gedachte te krijgen. Ja dit kan betekenen dat er geweldsmiddelen worden gebruikt.

Dus hoe je het went het is aan de verdachte. Dus achteraf niet .... dat het pijn heeft gedaan.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #223 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:41:53
Ik maak me er niet druk over, want ik verwacht niet dat zo'n exces in Nederland snel zal voorkomen. Maar aangezien we het hadden over dodelijke voorvallen waarbij de taser is gebruikt, leek het mij wel relevant om dit artikel te plaatsen. Ook om aan te geven dat het risico op dodelijke incidenten mijns inziens samenhangt met de gebruiker. De 'degelijke' manier waarop Nederlandse wetshandhavers over het algemeen om (moeten) gaan met geweldsmiddelen stelt mij dan gerust.

Trouwens je gaat dat ding niet gebruiken omdat iemand niet zo lekker ruikt hoor.

Nou, bij sommige mensen... >:D
Groeten, Maarten  

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #224 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:51:22
Zo moet het dus niet...

Braziliaan sterft na 14 Taserschoten

SYDNEY (ANP) - Bij onderzoek naar de dood van een koekjesdief in Australië, is gebleken dat de politie hem 14 stroomstoten hadden gegeven met Taser stroomstootwapen. De 21-jarige man uit Brazilië was eerder al bespoten met pepperspray en geslagen met een wapenstok.

Roberto Laudisio Curti was zelf ongewapend, aldus een onderzoekscommissie maandag.

De man was ervan beschuldigd twee rollen biscuits te hebben gestolen uit een supermarkt in Sydney. Agenten hadden toen de achtervolging ingezet. Om hem op de grond te dwingen werd hij geslagen en beschoten, waarna hij echter stopte met ademen. Het vele gebruik van de Tasers zorgt voor ophef in Australië. De consul van Brazilië heeft opheldering gevraagd.

De Nederlandse regering wil een proef doen met stroomstootwapens.

bron: http://nieuws.nl.msn.com/braziliaan-sterft-na-14-taserschoten / ANP

Ik had het idee al dat ik dit eerder had gelezen. Blijkt al in maart te zijn geweest:

http://m.theaustralian.com.au/news/nation/brazilian-student-roberto-laudisio-named-by-brazilian-newspaper-as-taser-victim/story-e6frg6nf-1226304995084

Waarom dat nu ineens weer naar voren gebracht wordt hier in Nederland? Kan alleen maar bedenken dat er een politiek doel achter zit...:-

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #225 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:39:46
Waarom dat nu ineens weer naar voren gebracht wordt hier in Nederland? Kan alleen maar bedenken dat er een politiek doel achter zit...:-

Dat zou inderdaad goed kunnen, de hele opbouw van het artikel en vervolgens de laatste zin is ook wel enigszins sturend ::) Naming & framing:
koekjesdief (klinkt heel onschuldig)
zelf ongewapend (dus weerloos?)
2 rollen biscuit (waar hebben we het over...)
vele gebruik van de taser (wat is veel?)

Als lezer krijg je hier onbewust toch het beeld van een weerloos jongetje die is overleden, alles n.a.v. een klein vergrijp, ten gevolge van buitensporig geweld door de politie. Ik was er niet bij, dus ik weet niet hoe het gegaan is, maar dit artikel geeft wel een subjectief beeld. Menig persoon zal dit afkeuren al zal hier de doemscenario's al voor zich zien: "Dus dan krijgen wij dit soort praktijken ook in Nederland". Zo kun je wel mensen voor je 'antikamp' winnen ja.
Groeten, Maarten  

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #226 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:48:05
Dat zou inderdaad goed kunnen, de hele opbouw van het artikel en vervolgens de laatste zin is ook wel enigszins sturend ::) Naming & framing:
koekjesdief (klinkt heel onschuldig)
zelf ongewapend (dus weerloos?)
2 rollen biscuit (waar hebben we het over...)
vele gebruik van de taser (wat is veel?)

Als lezer krijg je hier onbewust toch het beeld van een weerloos jongetje die is overleden, alles n.a.v. een klein vergrijp, ten gevolge van buitensporig geweld door de politie. Ik was er niet bij, dus ik weet niet hoe het gegaan is, maar dit artikel geeft wel een subjectief beeld. Menig persoon zal dit afkeuren al zal hier de doemscenario's al voor zich zien: "Dus dan krijgen wij dit soort praktijken ook in Nederland". Zo kun je wel mensen voor je 'antikamp' winnen ja.

Om over 'NOS op 3' zojuist maar niet te spreken. Het beeld dat daar werd neergezet kwam op mij ook erg gekleurd over.
Senior GGP / Oost-Brabant

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #227 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:25:31
Ik weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt, het gebruik van de taser zal heus wel gebonden worden aan regels. Trouwens je gaat dat ding niet gebruiken omdat iemand niet zo lekker ruikt hoor. Je hebt altijd de keuze als verdachte meewerken of niet. Bij de keuze niet, kan het zijn dat er middelen worden gebruikt om u toch op andere gedachte te krijgen. Ja dit kan betekenen dat er geweldsmiddelen worden gebruikt.

Dus hoe je het went het is aan de verdachte. Dus achteraf niet .... dat het pijn heeft gedaan.

Precies de reden waarom ik mij bezorgd ga maken als de doorsnee agent uitgerust gaat worden met een taserwapen. Luisteren of pijn leiden, aan jou de keus.

Ik krijg zo'n cowboy en vee gevoel er bij.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #228 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:47:37
En dat vind ik dus grote bullshit Henk. Ik ben het 1000% met R1200GS eens.
Mocht iemand zich afvragen waarom ik het bullshit vind zal ik mijn bericht van de vorige pagina citeren.

Wat mij betreft gewoon invoeren die taser en gebruiken als het nodig is.
Mijn mening is als jij je gewoon normaal gedraagt en doet wat er gevraagd c.q. gezegd wordt dan heb je nergens last van.
Kortom doe normaal dan doe je al gek genoeg en laat agressie en opgewondenheid en al die bullshit lekker thuis in de kast liggen.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:52:27
Precies de reden waarom ik mij bezorgd ga maken als de doorsnee agent uitgerust gaat worden met een taserwapen. Luisteren of pijn leiden, aan jou de keus.

Ik krijg zo'n cowboy en vee gevoel er bij.
Volgens mij zijn er geen agenten die rondlopen met de gedachte: "luisteren of pijn leiden" Dat soort figuren horen niet thuis in een uniform. Waar het om gaat is dat de taser een aanvulling kan zijn in de huidige bewapening van de agenten op straat. Henk, met jou bewoordingen kan je ook het vuurwapen en de pepperspray wel af pakken, want ook die doen pijn als je ermee getroffen wordt.  

Zoals R1200 al omschrijft, het zal heus wel gebonden worden aan regels en niet "zomaar" ingezet mogen worden als iemand verbaal protesteert tegen zijn aanhouding. Je reactie doet in ieder geval geen recht aan de wijze waarop het gros van de agenten werkt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.