Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241724 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:17:54
Ik weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt, het gebruik van de taser zal heus wel gebonden worden aan regels. Trouwens je gaat dat ding niet gebruiken omdat iemand niet zo lekker ruikt hoor. Je hebt altijd de keuze als verdachte meewerken of niet. Bij de keuze niet, kan het zijn dat er middelen worden gebruikt om u toch op andere gedachte te krijgen. Ja dit kan betekenen dat er geweldsmiddelen worden gebruikt.

Dus hoe je het went het is aan de verdachte. Dus achteraf niet .... dat het pijn heeft gedaan.

Het bovenstaande pleidooi staat haaks op jouw geruststellende woorden Red, de dienders die er voorzichtig en selektief mee om gaan daar ben ik niet zo bezorgd om. Maar een middel om een burger tot onvoorwaardelijke gehoorzaamheid te dwingen, daar zet ik twijfels bij. Als je zulk soort uitspraken doet met een hoog "we zullen we je wel eens leren luisteren en op andere gedachten brangen gehalte", geef je tegenstanders meteen de benodigde argumenten bij waarom je niet zondermeer voor moet zijn dat iedere diender een taser in zijn handen gedrukt moet worden, sommige types zijn totaal ongeschikt.

Ik hoor almaar alleen een geluid als dat het een uitwijk middel zou zijn om niet afgeschoten te worden als "verdachte" (en dat ben je zomaar, "verdachte" te worden, daar hoef je bijna niets voor te doen).
Het omgekeerde is net zo waar, maar raakt onder belicht. Het maakt de overstap van alvorens iemand beetpakken (die er sterk uit ziet bv) eerst voor de zekerheid maar even taseren ook kleiner.

Het zou me een stuk meer geruststellen als hier massal aan r1200gs uitgelegd werd dat de taser niet bedoeld is om mensen te leren luisteren naar de politie, maar een wapen dat slechts zal worden ingezet in bijzonder gevallen waar het niet anders kan en alternatieven ontbreken.

Ik weet niet of r1200gs een agent is, maar als hij represetatief is voor het hele korps houd ik mijn hart vast.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #231 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:32:16

Ik weet niet of r1200gs een agent is, maar als hij represetatief is voor het hele korps houd ik mijn hart vast.

Je mag er sowieso van uit gaan dat een ieder die op dit forum reageert dit doet op persoonlijke titel en niet namens een korps, anders zouden we snel klaar zijn met dit forum
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #232 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:34:53
Nee hoor, mijn woorden staan daar zeker niet haaks op. Jij leest het slechts selectief...

Misschien moet ik het nog maar eens opschrijven zodat je het begrijpt, wat R1200gs zegt is niet meer dan logisch.

Indien een verdachte wordt aangehouden dan gaat hij mee. Of hij dat nou wil of niet. Dat is geen vrije keus, aangehouden is aangehouden. Het is dan altijd de keus van de verdachte of hij gaat meewerken aan zijn aanhouding. Kiest hij er voor om mee te werken dan zit hij al gauw ongeboeid achter in de auto. Gaat hij in het verzet dan mogen we geweld gebruiken om de verdachte aan te houden. Dat geweld kan bestaan uit fysieke kracht, wapenstok en in sommige gevallen pepperspray en het vuurwapen. Tussen de laatste twee komt dan de taser te staan. Wat r1200gs dus schrijft is dat als de taser wordt gebruikt het kennelijk dusdanig is geescaleerd dat het gebruik hiervan noodzakelijk is geworden. Hij schrijft dus nergens dat iedereen die niet meewerkt maar even getaserd moet worden. Hij schrijft niet voor niets "andere middelen" en "geweldsmiddelen"

Trouwens, als je zijn reactie goed had gelezen dan had je zijn eerste zin ook gezien:
"Ik weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt, het gebruik van de taser zal heus wel gebonden worden aan regels"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #233 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:00:57
Heus wel gebonden zijn "aan regels". In Australie zijn vast ook regels. Dus regels op zich beschermen niet tegen excessen, het gaat er ook om wat er in die regels staat en welke garanties zij bieden. En dat weten we nu nog niet. En de aller belangrijkste schakel is toch echt de man of vrouw die de taser vast heeft.

Natuurlijk moet een verdachte mee. Maar er klinkt een soort gretigheid door in de posting die mij bezorgd maakt. Let op de stoere zin "dus achteraf niet ... dat het pijn heeft gedaan.."  Een goede agent (in mijn perceptie) spijt het dat hij iemand pijn heeft moeten doen en zal er juist achteraf een beetje mee zitten dat het zo opgelost moest worden. Hij kent geen leedvermaak, bekijkt het professioneel en evalueert of het achteraf gezien misschien toch anders had gekund.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #234 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:03:21
Henk stap eens uit je sprookjes wereld.

Al het geweld dat door de politie wordt gebruikt is aan regels geboden. Niemand zal zich zomaar een geweldsmiddel aanwenden voor de lol.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 13 oktober 2012, 22:16:17
Wie leeft hier nou in een droom wereld, ik ken legio mensen die geweldsmiddelen aanwenden voor de lol. Daarom mag mijn zoon niet naar de Groest toe in Hilversum vanavond. Misschien bedoel je "agenten zullen nooit geweldsmiddelen gebruiken voor de lol". Met die stelling ben ik het eens, niet gauw. Maar als je nu eens lol in jouw stelling vervangt door bv frustratie, onmacht of angst, word ik minder zeker van de stelling. En, een verdachte is nog steeds geen dader, hij is nog onschuldig. En het is niet vreemd als iemand die onschuldig mee moet protesteert. Waarop niet te makkelijk en slechts onder groot voorbehoud met taseren gereageerd moet gaan worden (vind ik, en hier als enige vrees ik).

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #236 Gepost op: 13 oktober 2012, 23:19:55
Natuurlijk moet een verdachte mee. Maar er klinkt een soort gretigheid door in de posting die mij bezorgd maakt. Let op de stoere zin "dus achteraf niet ... dat het pijn heeft gedaan.."  Een goede agent (in mijn perceptie) spijt het dat hij iemand pijn heeft moeten doen en zal er juist achteraf een beetje mee zitten dat het zo opgelost moest worden. Hij kent geen leedvermaak, bekijkt het professioneel en evalueert of het achteraf gezien misschien toch anders had gekund.

Dan ben ik dus al 20 jaar geen goede agent. In mijn 20 jr heb ik nog nooit een moment van spijt gehad of gedacht dat had ik anders kunnen aanpakken.

Echter is het NOOIT leedvermaak geweest. Als ik iemand moet "aanpakken" omdat hij/zij zich verzet tegen zijn aanhouding doe ik dat zo proportioneel mogelijk. Gebruik geen onnodig geweld en doet het allemaal als professional en denk er altijd achteraf over na. Dat laatste moet ook wel aangezien ik het weer op papier moet zetten.

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #237 Gepost op: 13 oktober 2012, 23:53:43
Wie leeft hier nou in een droom wereld, ik ken legio mensen die geweldsmiddelen aanwenden voor de lol. Daarom mag mijn zoon niet naar de Groest toe in Hilversum vanavond. Misschien bedoel je "agenten zullen nooit geweldsmiddelen gebruiken voor de lol". Met die stelling ben ik het eens, niet gauw. Maar als je nu eens lol in jouw stelling vervangt door bv frustratie, onmacht of angst, word ik minder zeker van de stelling. En, een verdachte is nog steeds geen dader, hij is nog onschuldig. En het is niet vreemd als iemand die onschuldig mee moet protesteert. Waarop niet te makkelijk en slechts onder groot voorbehoud met taseren gereageerd moet gaan worden (vind ik, en hier als enige vrees ik).

Ik zal nooit een geweldsmiddel aanwenden voor de lol. Het is geen speelgoed. Frustratie/onmacht idem. Angst, dat is aanwenden voor noodweer.

Het gaat hier om een minder dodelijk wapen, naast ons huidige scala van wapens. Ik vind het een goed alternatief voor het neerschieten van verdachten.
Digitaal onderzoek

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #238 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:02:20
Ik zal nooit een geweldsmiddel aanwenden voor de lol. Het is geen speelgoed. Frustratie/onmacht idem.
Onmacht is op dat gebied overigens ook nog deels uit te leggen. Als ik een getrainde kickboxer, (lees een badr hari) moet aanhouden en hij geeft duidelijk aan niet mee te gaan werken en gaat in gevechtshouding klaar staan...... Dan moet je het me niet kwalijk nemen als ik de fysieke fase oversla en meteen een stapje hoger instap hoor.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #239 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:50:37
Mijn vermoeden is dat Henk denkt iets te lezen wat er niet staat. Doe eens gewoon lezen wat er staat man en niet denken te weten wat er zou kunnen staan wat jou grijze massa je wijs probeert te maken.

Als r1200gs schrijft:
Ik weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt, het gebruik van de taser zal heus wel gebonden worden aan regels.
Trouwens je gaat dat ding niet gebruiken omdat iemand niet zo lekker ruikt hoor.
Je hebt altijd de keuze als verdachte meewerken of niet. Bij de keuze niet, kan het zijn dat er middelen worden gebruikt
om u toch op andere gedachte te krijgen. Ja dit kan betekenen dat er geweldsmiddelen worden gebruikt.

Dus hoe je het went het is aan de verdachte. Dus achteraf niet .... dat het pijn heeft gedaan.

Dat staat er heel simpel gezegd. Werk jij op een normale manier mee dan gaat alles soepel voor jou en mij.
Ga jij je verzetten op welke manier dan ook dan kan je verwachten dat wij geweldsmiddelen moeten gaan inzetten waar
jij niet vrolijk van wordt.

En dat r1200gs dan zegt Dus niet acheraf gaan zeiken dat het pijn gedaan heeft is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg.
Jij wenste niet mee te werken aan je aanhouding of probeerde je te ontrekken aan je aanhouding of vertoon aggressief gedrag
tegen de dienders om kwestie dan kan en zal het je mogelijkerwijs pijn opleveren.
Dit is dan een keuze voor de VD en niet voor de agent in kwestie.

Maar laat ik het ongecompliceert proberen uit te leggen Henk en andere lezers zo als ik het zie.
De VD werkt niet meer en wordt aggresief volgens de geweldspiraal krijgt hij 1e een klap tegen zijn bek ( als dat goed gedaan is heeft hij pijn ).
Als 2e want hij luisterd niet krijt hij de korte lat te voelen. Als 3e pepperspray wat ook pijn doet.
Als 4e de taser wat ook pijn doet en als 5e laatste een gericht schot.

Kortom elk van die zaken zal jij pijnlijden en  niet gebeurd als men gewoon netjes meewerkt zonder spatjes te maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen