Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 242210 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #500 Gepost op: 6 mei 2015, 19:33:20
Ik heb nog even de Evaluatie Taser Pilot van 2010 doorgelezen en haal daaruit niets wat uiteindelijke invoering in de BPZ in de weg zou staan. Bezwaren van Amnesty International worden aan de kant geschoven en de enige kritiekpunten zijn zaken als de opleiding, het holster, de inzetcriteria/ richtlijnen… niets wat niet op te lossen is.

Nederland kent geen politiebrutaliteiten zoals die in het buitenland wel gezien worden op het gebied van het gebruik van het dienstwapen dus ik zou niet inzien hoe dit opeens anders zou zijn na invoering van een Taser als geweldmiddel. Op de verdachte laten de pijltjes minimale sporen na wat zogenaamd zou verleiden tot disproportioneel gebruik. Echter kan het wapen op een computer uitgelezen worden, waardoor gebruik altijd achteraf  bewezen kan worden (of onterechte beschuldigingen verworpen).

Nergens kan ik een reden vinden om het wapen niet in te voeren, zijnde het over een lange tijd. Dus nadat er eindelijk weer geïnvesteerd wordt in de training van politiemensen.

Als het invoeren van het wapen als geweldsmiddel dus zo waarschijnlijk is, wat is er dan mis met het uitlokken van een discussie over hoe de opleiding eruit moet gaan zien?

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #501 Gepost op: 7 mei 2015, 18:26:35
https://www.youtube.com/watch?v=J4WAsxTRJRw

zien jullie 't een beetje zitten?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #502 Gepost op: 7 mei 2015, 18:31:47
Nee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #503 Gepost op: 7 mei 2015, 20:10:40
Citaat van: LSPD link=msg=1348862 date=1431015995
http://www.youtube.com/watch?v=J4WAsxTRJRw

zien jullie 't een beetje zitten?
Kom maar op!

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #504 Gepost op: 7 mei 2015, 20:25:41
Kom maar op!
Ja best wel. Kom maar op.

Wat ik echter niet begrijp is dat tijdens het taseren er 2 collega's de persoon vasthouden. Zij krijgen geen schok.
Even later zitten ze tegen elkaar aan op de grond en krijgt de eerste een draad waarop allen ineens wel een schok krijgen... ?

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #505 Gepost op: 7 mei 2015, 20:55:51
Citaat van: CopVR3 link=msg=1348894 date=1431023141
Ja best wel. Kom maar op.

Wat ik echter niet begrijp is dat tijdens het taseren er 2 collega's de persoon vasthouden. Zij krijgen geen schok.
Even later zitten ze tegen elkaar aan op de grond en krijgt de eerste een draad waarop allen ineens wel een schok krijgen... ?

My thoughts exactly!

Overigens weet ik niet of ik het zou ondergaan net als de pepper. Niet vanwege pijn of iets.. maar eerder bang dat je een onopgemerkt hartkwaaltje hebt, dat is namelijk het enige risico van de taser.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #506 Gepost op: 7 mei 2015, 20:57:45
Citaat van: CopVR3 link=msg=1348894 date=1431023141

Vergeef me als ik er naast zit maar volgens mij komt het zo ongeveer neer op het volgende:
Op het moment dat de twee pijltjes het lichaam raken zoeken de elektrische stromen elkaar op en vormen zo een compleet circuit. Omdat de stroom hiervoor door het lichaam moet reizen veroorzaakt het een hevige pijnprikkel. Elektriciteit zoekt echter altijd de makkelijkste (meest directe) weg en dus zul je bij het aanraken van de door beide pijltjes getroffen persoon nooit zelf een schok krijgen.

zo'n circuit zie je ook goed bij een Taser zonder cartridge;

Wanneer een halve cirkel van mensen gevormd wordt met aan beide uiteinden een pijltje is echter de meest makkelijke weg (het meest geleidend) door alle andere personen heen.

Denk dat de instructeur hiermee probeert te laten zien dat het niet alleen belangrijk is om te weten waar je bovenste pijltje terecht komt (die komt uit bij het puntje van de laser) maar ook waar die daar onder terecht komt, omdat het effect van de Taser afhankelijk is van het al dan niet vormen van een gesloten circuit. O0

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #507 Gepost op: 8 mei 2015, 08:45:30
Citaat van: LSPD link=msg=1348902 date=1431025065
Vergeef me als ik er naast zit maar volgens mij komt het zo ongeveer neer op het volgende:
Op het moment dat de twee pijltjes het lichaam raken zoeken de elektrische stromen elkaar op en vormen zo een compleet circuit. Omdat de stroom hiervoor door het lichaam moet reizen veroorzaakt het een hevige pijnprikkel. Elektriciteit zoekt echter altijd de makkelijkste (meest directe) weg en dus zul je bij het aanraken van de door beide pijltjes getroffen persoon nooit zelf een schok krijgen.

zo'n circuit zie je ook goed bij een Taser zonder cartridge;

Wanneer een halve cirkel van mensen gevormd wordt met aan beide uiteinden een pijltje is echter de meest makkelijke weg (het meest geleidend) door alle andere personen heen.

Denk dat de instructeur hiermee probeert te laten zien dat het niet alleen belangrijk is om te weten waar je bovenste pijltje terecht komt (die komt uit bij het puntje van de laser) maar ook waar die daar onder terecht komt, omdat het effect van de Taser afhankelijk is van het al dan niet vormen van een gesloten circuit. O0

Helemaal juist :)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #508 Gepost op: 8 mei 2015, 10:01:16
Bedankt voor de uitleg LSPD, ik vroeg me namelijk hetzelfde af!  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #509 Gepost op: 14 mei 2015, 19:38:10
@silque
Voor zover ik weet is er nog nooit iemand overleden bij het gebruik van de Taser in trainingssituaties. Als je geen 90 jarige hartpatiënt bent dan hoef je je geen zorgen te maken. Bij de AT opleiding zijn alle deelnemers in de gelegenheid gesteld om het te ervaren op vrijwillige basis. Het is even onprettig maar na 5 seconden is het voorbij en heb je alleen nog twee kleine wondjes waar de stroom / pijltjes contact hebben gehad met de huid. Ik vond het een zeer leerzame ervaring en ik zou het elke gebruiker aanraden om het zelf een keer te ervaren.