Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #510 Gepost op: 14 mei 2015, 19:51:58
Ach ja, zullen we ook voortaan op elkaars vest schieten zodat we ook weten hoe dat voelt?...  (ja, even chargeren)

Ik snap goed dat het handig kan zijn om de effecten van sommige geweldsmiddelen te ervaren. Pepperspray is een stofje waar je op straat (of in kleine ruimtes) regelmatig mee te maken krijgt, en door de zelfervaring weet je hoe het voelt en wat je moet doen na zelfbesmetting. De kans dat je jezelf (of een collega) tasert zou in principe net zo klein moeten zijn als de kans dat je jezelf of je collega neerschiet.... Aangezien je dat geweldsmiddel op dezelfde wijze zou moeten gebruiken. En de effecten en gevolgen van een taser kan je best uitleggen zonder de zelfervaring.

Overigens heb ik collega's al eens een schok zien krijgen van een AED door het onvoldoende afstand bewaren, en de gevolgen van een taser (niet zijnde een politietaser) heb ik ook al eens meegekregen.  Dat er geen doden zijn gevallen in trainingssituaties zal best. Maar er zijn weldegelijk gewonden gevallen. In Amerika zijn er genoeg dienders gewond geraakt. (hartproblemen, botbreuken door een verkeerde val, rugletsels etc.) Een beetje googlen levert daar al genoeg incidenten op om voor mij te zeggen dat ik de zelfervaring niet hoef mee te maken.

Ik zie dus weinig tot geen meerwaarde in de zelf ervaring. Overigens moet iedereen doen wat hij zelf wil, als collega's deze ervaringen wel willen meemaken, be my guest.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #511 Gepost op: 14 mei 2015, 20:30:46
Waarom zelf ondergaan als iemand anders dat al eens heeft gedaan? En er ook nog eens een video-tje van heeft gedraaid? En dat ook nog eens op haar youtubekanaal heeft gezet.

HV-forum, meet Destinee van Fate of Destinee.

https://www.youtube.com/watch?v=xDY00Kxwfkc

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #512 Gepost op: 15 mei 2015, 09:18:26
Gelukkig zijn we niet allemaal van die beeldbuis ridders...

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #513 Gepost op: 15 mei 2015, 10:51:49
@Lawman er zijn wereldwijd diverse mensen overleden aan gevolgen van de taser, meestal in de praktijk en vanwege het feit dat ze hartritmestoornissen hadden. Die twee zijn geen goede combinatie. Bekendste voorbeeld is natuurlijk die van Robert Dziekanski waarvan ook e.e.a. is gefilmd. Of er in trainingen doden zijn gevallen weet ik niet, maar er zijn absoluut vele gewonden gevallen. Er zijn zelfs enkele rechtszaken tegen de producent, aangespannen door 'gewonde' agenten.

Desalniettemin vind ik het een prima wapen wat m.i. goed tussen onze standaarduitrusting past, er zit een te groot gat tussen de pepper en vuurwapen. Pepper is daarbij een te 'onzeker' middel.

Of je er wel of niet voor openstaat om het tijdens een training te ervaren is een keuze die ieder voor zich moet maken, bij pepper vind ik de kans op besmet raken veel groter en het nut van het in een veilige omgeving ervaren dus ook. Bij de taser is de kans dat je zelf geraakt wordt dermate klein, dat ik er de meerwaarde niet van in zie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #514 Gepost op: 15 mei 2015, 10:55:19
Citaat van: silque link=msg=1350442 date=1431679909
@Lawman er zijn wereldwijd diverse mensen overleden aan gevolgen van de taser, meestal in de praktijk en vanwege het feit dat ze hartritmestoornissen hadden. Die twee zijn geen goede combinatie. Bekendste voorbeeld is natuurlijk die van Robert Dziekanski waarvan ook e.e.a. is gefilmd. Of er in trainingen doden zijn gevallen weet ik niet, maar er zijn absoluut vele gewonden gevallen. Er zijn zelfs enkele rechtszaken tegen de producent, aangespannen door 'gewonde' agenten.

Desalniettemin vind ik het een prima wapen wat m.i. goed tussen onze standaarduitrusting past, er zit een te groot gat tussen de pepper en vuurwapen. Pepper is daarbij een te 'onzeker' middel.

Of je er wel of niet voor openstaat om het tijdens een training te ervaren is een keuze die ieder voor zich moet maken, bij pepper vind ik de kans op besmet raken veel groter en het nut van het in een veilige omgeving ervaren dus ook. Bij de taser is de kans dat je zelf geraakt wordt dermate klein, dat ik er de meerwaarde niet van in zie.
En we laten agenten ook niet op elkaar schieten om het eens mee te maken hoe het voelt.  :)

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #515 Gepost op: 16 mei 2015, 08:52:32
Er zijn ook mensen overleden na het gebruik van pepperspray: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1358920/2007/03/28/Amokmaker-overleden-na-pepperspray.dhtml
Vaak is het een combinatie van factoren die de dood tot gevolg hebben. Vaak overmatig drugs- en / of alcohol gebruik gecombineerd met houdingsverstikking (stikken in braaksel) waarbij uiteindelijk de Taser de schuld krijgt. Aan het gebruik van elke vorm van geweld zitten altijd risico's maar ik durf wel de stelling aan dat de Taser, mits correct gebruikt, een zeer effectief en veilig middel is om een gevaarlijke verdachte aan te houden. Nu wordt er vaak veel fysiek geweld, een hond (veel letsel) of het pistool gebruikt met alle gevolgen van dien. Ik word overigens liever getaserd dan gepepperd. Van de Taser heb je veel korte last.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #516 Gepost op: 16 mei 2015, 09:24:05
Er zijn ook mensen overleden na het gebruik van pepperspray: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1358920/2007/03/28/Amokmaker-overleden-na-pepperspray.dhtml
Vaak is het een combinatie van factoren die de dood tot gevolg hebben. Vaak overmatig drugs- en / of alcohol gebruik gecombineerd met houdingsverstikking (stikken in braaksel) waarbij uiteindelijk de Taser de schuld krijgt. Aan het gebruik van elke vorm van geweld zitten altijd risico's maar ik durf wel de stelling aan dat de Taser, mits correct gebruikt, een zeer effectief en veilig middel is om een gevaarlijke verdachte aan te houden. Nu wordt er vaak veel fysiek geweld, een hond (veel letsel) of het pistool gebruikt met alle gevolgen van dien. Ik word overigens liever getaserd dan gepepperd. Van de Taser heb je veel korte last.
Er is pepperspray gebruikt en hij is overleden. Dat is wat anders dat overlijden door de pepperspray. Een sectie/obductie moet daar duidelijkheid over verschaffen. Als ik het artikel zo lees lijkt het eerder op een Exited Delirium Syndroom.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #517 Gepost op: 16 mei 2015, 12:39:16
Er is nog nooit iemand overleden aan de gevolgen van pepperspray, daarmee bedoel ik dat het gebruik van pepperspray de enige oorzaak is van het overlijden. Ofterwijl: als er geen pepperspray was ingezet, was die persoon ook niet overleden.

Met de taser is dat wel het geval.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #518 Gepost op: 16 mei 2015, 14:03:44
Ik stel voor, dat minstens een deel van de agenten in de basispolitiezorg, effectievere geweldsmiddelen krijgt dan de huidige. Daarmee bedoel ik onder andere een taser plus uitschuifbare wapenstok.

Gerichte training kan daarbij het aantal escalaties verminderen. Dat geldt ook voor het dragen van body-cams, die video-opnamen maken van risicovolle politie-acties. Ook daar ben ik voor.

De effecten van deze maatregelen kunnen eerst wetenschappelijk worden onderzocht in een proefproject, hoewel er in verschillende andere landen al veel positieve ervaringen mee zijn.

Uitgebreide argumenten voor en tegen tasers, kun je vinden via deze zoekactie bij www.google.nl: tasers police pros cons

http://www.northjersey.com/news/police-agencies-ponder-the-use-of-stun-guns-tasers-1.524080?page=all

http://www.ledgertranscript.com/home/7864795-95/police-say-tasers-safe-and-effective

http://www.idahostatejournal.com/video_player/pros-and-cons-of-police-body-cameras-with-sgt-daniels/video_46c58b66-c2c2-11e4-aeb4-a318847b90ef.html
Ik stem links.

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #519 Gepost op: 17 mei 2015, 09:24:43
@silque
Ik ken geen voorbeelden waar bewezen is dat het gebruik van de Taser de enige oorzaak is van het overlijden (en dan bedoel ik niet de val van een dak of zo) het zijn altijd bijkomende factoren die er voor zorgen dat iemand komt te overlijden. In de VS zijn honderden rechtszaken gevoerd tegen Taser maar niemand heeft kunnen bewijzen dat de Taser de enige oorzaak was van het overlijden. Het kan uiteraard wel een bijkomende factor zijn als iemand al in een hele slechte conditie is. Dit speelt net zo hard bij het gebruik van andere geweldsmiddelen, zie bijvoorbeeld dit artikel:

http://mediafilter.org/caq/CAQ56pepper.html

Geweld gebruik is per definitie risicovol en daarom moet je ook altijd zo min mogelijk geweld proberen te gebruiken om je doel (aanhouding) te bereiken, je bent dit als politieambtenaar ook verplicht (proportionaliteit en subsidiariteit). Hoewel het zeker geen wondermiddel is ben ik er van overtuigd dat de beschikbaarheid van de Taser er voor kan zorgen dat het aantal zwaargewonden en doden als gevolg van geweld gebruik door de politie omlaag gaat. Een verdachte met een mes of slagwapen kan je in sommige gevallen beter Taseren als neerschieten bijvoorbeeld.