Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241903 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #620 Gepost op: 18 maart 2016, 01:01:18
Citaat van: Matth link=msg=1413466 date=1458256682
Onze walther ook... dus?
Je kunt beter een kleiner stukje citeren, dan weet ik wat je bedoelt.

Citaat van: Matth link=msg=1413466 date=1458256682
Wat goed is, is goed.
Ben benieuwd naar jouw definitie van goed.
Is een Suzuki Alto een goede politieauto omdat 'ie politieagenten kan vervoeren van A naar B? En als die Suzuki hetzelfde kost als een golf? (Misschien beetje overdreven, maar je snapt m'n punt).

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #621 Gepost op: 18 maart 2016, 07:27:11
Citaat van: silque link=msg=1406239 date=1455376034
Ik zou ook graag een proef met de taser binnen de BPZ zien, omdat in bepaalde situaties de pepper gewoon niet werkt of te gevaarlijk is om te gebruiken vanwege besmettingsgevaar. De stap naar het vuurwapen is dan weer veel te groot.

Dragen van de X2 gebeurt dan niet aan de koppel (denk dat dit bij velen niet meer past) maar aan de tegenovergestelde kant van je vuurwapen, aan het vest. Bijkomend voordeel is dat iedereen het vest dan wel móet dragen.

Vuurwapen naar beenholster ben ik overigens ook een voorstander van .

Je zou meerdere opties kunnen toepassen. Ik draag bijv. bijna nooit de jas. Dus de optie met de taser op het vest zou mij goed bevallen. een andere optie zou zijn een beenholster of cross-draw.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #622 Gepost op: 18 maart 2016, 12:23:13
Citaat van: LSPD link=msg=1413468 date=1458259278
Is een Suzuki Alto een goede politieauto omdat 'ie politieagenten kan vervoeren van A naar B? En als die Suzuki hetzelfde kost als een golf? (Misschien beetje overdreven, maar je snapt m'n punt).

Vreemde vergelijking, maar om in die trend te blijven:
Als een Suzuki Alto de enige auto ter wereld zou zijn, zou ik liever de Alto als dienstauto hebben dan geen dienstauto. Zelfde geldt voor de taser.
Senior GGP / Oost-Brabant

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #623 Gepost op: 18 maart 2016, 15:22:24
Citaat van: Nick link=msg=1413513 date=1458300193
Vreemde vergelijking, maar om in die trend te blijven:
Als een Suzuki Alto de enige auto ter wereld zou zijn, zou ik liever de Alto als dienstauto hebben dan geen dienstauto. Zelfde geldt voor de taser.
True that. Echter als iets het enige product is, is het nog niet per definitie een goed product.

Dat geldt al helemaal wanneer je het hebt over een wapen waar zo veel controverse rondom bestaat als bij de Taser.
Naast de tekortkomingen in veiligheid, formaat en gebruiksgemak (zoals ik al eerder aangaf) lijkt het alsof Taser geen enkele moeite neemt om oplossingen te vinden voor de problemen die diverse mensen en organisaties aangekaart hebben.

We zullen zien wat er gaat gebeuren, ben benieuwd!

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #624 Gepost op: 18 maart 2016, 20:05:31
Citaat van: LSPD link=msg=1413468 date=1458259278
Je kunt beter een kleiner stukje citeren, dan weet ik wat je bedoelt.
Ben benieuwd naar jouw definitie van goed.

Ik doelde hiermee op het je argument dat het wapen al meer als tien jaar oud is.

De noodzaak voor een snelle ivoer die ga jij ook nog wel snapen als je eenmaal bij de politie werkt. Ik namelijk wel een beetje klaar met als maar wachten/testen/wachten/nieuwe baas etc.

Ik heb ze dichtbij ervaren en de taser van Tazer is een prima apparaat die ik er graag bij zou willen.hebben.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #625 Gepost op: 18 maart 2016, 20:15:49
Citaat van: LSPD link=msg=1413529 date=1458310944
True that. Echter als iets het enige product is, is het nog niet per definitie een goed product.
Ach, het moet toch Europees aanbesteed worden, waarbij er 101 randvoorwaarden gesteld kunnen worden. En als er maar 1 leverancier is, dan zal ook die aan die randvoorwaarden moeten voldoen... Dat zag je met het dienstwapen ook. Er zijn meerdere inschrijvingen, maar uiteindelijk maakt Walther wel gewoon een "op maat gemaakt" wapen voor de Nederlandse politie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #626 Gepost op: 18 maart 2016, 20:54:44
Ach, het moet toch Europees aanbesteed worden, waarbij er 101 randvoorwaarden gesteld kunnen worden. En als er maar 1 leverancier is, dan zal ook die aan die randvoorwaarden moeten voldoen... Dat zag je met het dienstwapen ook. Er zijn meerdere inschrijvingen, maar uiteindelijk maakt Walther wel gewoon een "op maat gemaakt" wapen voor de Nederlandse politie.
Ja en wat denk je van het juridische aspect...
en hoeveel pagina's de taser in NL extra krijgt in de Ambtsinstructie...

Dat wordt nog wat...

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #627 Gepost op: 19 maart 2016, 11:30:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1413583 date=1458330884
Ja en wat denk je van het juridische aspect...
en hoeveel pagina's de taser in NL extra krijgt in de Ambtsinstructie...

Dat wordt nog wat...

Dat kan nog best wel eens meevallen. Persoonlijk denk ik dat ze hem dezelfde voorwaarden gaan geven als de dienst hond. Ontrekken aan misdrijf.

daniel

• Student IVK
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #628 Gepost op: 19 maart 2016, 12:55:58
Citaat van: Matth link=msg=1413654 date=1458383437
Dat kan nog best wel eens meevallen. Persoonlijk denk ik dat ze hem dezelfde voorwaarden gaan geven als de dienst hond. Ontrekken aan misdrijf.
Wat dacht je van 2a Niet-penetrerende munitie?

Citaat van: Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren
Artikel 11

De artikelen 7 tot en met 10a zijn niet van toepassing op het gebruik en het ter hand nemen van een vuurwapen dat is geladen met niet-penetrerende munitie.

Artikel 11a

Het gebruik van een vuurwapen dat is geladen met niet-penetrerende munitie is slechts geoorloofd:

a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd wapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken; of

b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken.

Artikel 11b

De ambtenaar waarschuwt onmiddellijk voordat hij gericht met een vuurwapen dat is geladen met niet-penetrerende munitie zal schieten, met luide stem of op andere niet mis te verstane wijze dat geschoten zal worden, indien niet onverwijld het gegeven bevel wordt opgevolgd. Deze waarschuwing blijft slechts achterwege, wanneer de omstandigheden de waarschuwing niet toelaten.

Naar mijn idee staat dit een beetje tussen het normale vuurwapen en de pepperspray in en zou het stroomstootwapen hier prima bij geschreven kunnen worden.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #629 Gepost op: 19 maart 2016, 13:05:26
Citaat van: daniel link=msg=1413672 date=1458388558
Wat dacht je van 2a Niet-penetrerende munitie?

Naar mijn idee staat dit een beetje tussen het normale vuurwapen en de pepperspray in en zou het stroomstootwapen hier prima bij geschreven kunnen worden.

Ondanks dat de pijltjes niet diep in het lichaam penetreren eindigen ze in principe wel degelijk in je lichaam.
Dus of men het onder het door jou genoemde kan laten vallen betwijfel ik. Ze moeten de pijltjes uiteindelijk wel uit het lichaam trekken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen