rood zwaailicht

Auteur Topic: rood zwaailicht  (gelezen 10419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2005, 14:30:43
en welke status krijgen die lampen dan als ik vragen mag??
en door wie zou die status moeten worden erkend  ::)


ambulance mark

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2005, 16:18:07
Er word in dit topic gesproken over een '''VC''
Wat word hiermee bedoelt?


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2005, 17:10:22
Verbindings Commandowagen, die regelt oa de communicatie tijdens een grote inzet


Rene112

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2005, 17:32:39
ik heb vernomen dat er een test gaat komen om alle dierenambulances in nederland uit te gaan rusten met een rode lamp in plaats van de nutteloze blouwe en de oranje lampen.
dan heb je toch een erkendheid bij de dierenambulance.

Lijkt mij erg sterk dat die test er gaat komen Paul!

Die rode lamp zou nog nuttelozer zijn dan eventuele blauwe lampen. Oranje lampen kunnen een functie hebben wanneer het voertuig (noodgedwongen) een waarschuwende functie voor het verkeer moet hebben.

groeten,
René de Caluwé


Nick

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2005, 11:13:25
Ik denk dat je de kangoortjes van het beveiligingsbedrijf Falck bedoelt met een rode Vista op het dak.


Target77

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2005, 19:47:45
Zie ik hier ook wel eens rijden van Falck.... alleen zitten er hier in die rode balkjes geen draailampjes maar wel bermlichtjes....dus puur voor de show  ;D ;D ;D


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2005, 20:13:55
Ik weet dat de wagens van het beveiligingsbedrijf de lampen enkel gebruiken op het haventerrein/ eigen terrein.

Hier in de regio is het gebruik van signalering op de openbare weg enkel toegestaan als er toestemming van de MKA is gegeven of als de verpleegkundige de indicatie stelt dat de patiënt gebaat is bij snel vervoer naar het ziekenhuis..

Wel weet ik dat uit test gebleken is dat rode lampen duidelijker zichtbaar zouden zijn overdag.  Maar hang me er niet aan op...

Misschien weet zwaailampmaker hier meer van?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2005, 20:58:36
ik weet wel dat witte lampen veel beter opvallen als blauwe overdag (overdag en 's nachts, vind wig wag ook zeer goed)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2005, 00:16:07
voor zover mij op dit moment bekend heeft rood in nederland op de openbare weg geen betekenis, sterker nog je mag volgens de wegenverkeerswet geen roodlicht naar voren uitstralen op de openbare weg, op haven terreinen ligt dit weer anders, dit is in de meeste gevallen prive terrein, waar vaak wel de gewone verkeersregels gelden (indien wel aangegeven), maar niet aan de wegenverkeerswet behoeven te voldoen.

de discussie over het roodlicht naar voren uitstralen is hier al eens gevoerd in samenhang met het verlichte brandweer bordje, wat overigens niet vergelijkbaar is daar het brandweer bordje wel verlicht is, maar niet als zodanig roodlicht naar voren uitstraald (haalt de lichtsterkte niet), en een zwaailamp juist wel.

in amerika is gekozen voor rood en blauw omdat onderzoek heeft aangetoond dat overdag rood beter zichtbaar is en snachts blauwlicht beter zichtbaar, dus rood en blauw.

wit is ook goed zichtbaar, maar dan alleen als flitsers, echter in de wegenverkeerswet staat dat je de medeweggebruiker niet mag verblinden, dus ook weer niet toegestaan.(wanneer de politie je in je gezicht flitst bij een snelheidcontrole en je veroorzaakt tengevolge daarvan een ongeluk, is de politie voor alle kosten aansprakelijk op grond van dit artiekel, is zelfs al een gerechtelijke uitspraak over)

dat wit goed zichtbaar is kan je zelf constateren als bij de autoraces als de pacecar de baan op gaat.

voorheen was alleen de oranje lamp toegestaan als waarschuwings/obstakel verlichting, echter sinds kort is de regeling optisch en geluid daarop aangepast en mag blauw ook gevoerd worden, de meeste politie voertuigen waren in overtreding, en dat kan natuurlijk niet ;D ;D

en uiteindelijk de groene, de meeste weten dat dit het eerste voertuig ter plaatse is die de inventarisatie doet en de leiding voor die groep op zich neemt.(meestal de ambulance, en deze geeft de leiding over aan de OVDG als deze ter plaatse is)
de klpd heeft het geintroduceerd als voertuig die de leiding van het sporenonderzoek heeft en een ieder zich daar moet melden alvorens zij het Plaats Delict willen betreden, echter na dat de brandweer het heeft vrijgegeven en veilig heeft verklaart, politie is bij een incident immers ondergeschikt aan de brandweer.
m.a.w. over het groene zwaailicht schijnt het laatste woord dus nog niet zijn gevallen.

tja dieren ambulance met rood ik zie niet in waarom, hoe graag ik ze ook een status gun, maar zij dienen dan eerst deel uit te gaan maken van de hulpverleningsdiensten, uitgerust met C2000 en nog aan een aantal andere voorwaarden zal moeten voldoen, maar zeg nooit nooit, dit is een raar land en morgen beslissen ze in eens anders.

in amerika heeft de politie ook dierenvangers/verzorgers in dienst, en deze hebben gewoon een politie status, compleet met toeters en bellen.
Nemo me impune lacessit


Firefly12345

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2005, 03:25:38
De gekleurde lampen op de oude VC's dienden om inderdaad zoals genoemd de ' hoge heren'  naar de VC te lokken. Als de burgemeester op de VC nodig was deden ze bijvoorbeeld de rode aan en als de commandant nodig was de groene etc etc.

Dit wordt volgens mij op de nieuwe VC's niet meer gebruikt.