Het is gewoonweg onjuist om de burger voor elke wissewasje naar de rechter te verwijzen. Daar kan je een burger toch niet mee opzadelen?
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van zaken als "veiligheids risico gebieden" "Donkere dagen" of "100%" controles etc, maar dat is meer een principieel iets en daar gaat dit topic volgens mij niet over....
Over de wetgeving rond wapens en inbrekerswerktuigen ben ik juist wel tevreden, omdat het in mijn ogen juist voorkomt dat goedwillende burgers voor elk wissewasje naar de rechter moeten.
Het sluit aan bij de discretionaire bevoegdheden die wij hebben toegekend aan opsporingsambtenaren.
Ja, er is een risico op "misbruik" en er kan sprake zijn van onduidelijkheid. Maar volgens mij valt dat in de praktijk reuze mee, ik zie in ieder geval nauwelijks rechtszaken waarbij een rechter de betrokken ambtenaren tot de orde roept, of een veelvoud aan klachten bij de Ombudsman, etc.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in alle gevallen goed gaat, maar het begrijpen van proportie is ook nodig voordat je echt kan zeggen dat er een probleem is...
Kijk ook naar de situatie voordat deze wetswijzigingen hebben plaats gevonden. Toen was de wet strikt, en kon de Politie alleen optreden als er duidelijk sprake was van een voorwerp dat beschreven was in de wet. Ik weet uit de praktijk, als voetbalsupporter, dat kwaadwillenden gewoon lachend honkbalknuppels, fietskettingen, paraplu's etc meenamen op weg naar een wedstrijd. Geen agent die er wat aan kon doen.... Terug naar die situatie lijkt mij ook niet ideaal.
(En voor Dinozzo: feitelijk zijn de bevoegdheden van de Politie door de jaren heen alleen maar uitgebreider geworden, niet minder.
Maar ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoeld, ookal denk ik daar ook anders over....)