Goed dat het topic nu weer terug grijpt naar het begin van dit topic.
Cultuurverschillen, beroeps/vrijwillig zijn er inderdaad, maar het probleem blijft aanwezig, want je kunt het ene gat niet vullen met het andere. Dit zijn hele adhoc beslissingen welke op lange termijn gewoon niet werken.
Alles wegzetten bij de alarmcentrale is ook een utopie, helaas nu al een paar keer meegemaakt, in de praktijk is dit nog knap lastig. Want de ene centralist is nu eenmaal niet op de hoogte van de bijzonderheden van het ene gebied terwijl hij/zij uit een ander komt. Natuurlijk zal dit een kwestie van tijd zijn, maar ik merk dat dit vrij lang duurt en nog keer op keer fout gaat.
OVD is geen optie, want ook die krijgen steeds grotere rayons tot hun verantwoording, ik zie het er zelfs van komen dat ze pas na de inzet ter plaatsen zijn of als het incident al in de afrondende fase zit. Ook dit gebeurt nu al.
Oftewel juist de bevelvoerder is een belangrijke factor en dient zich dus goed bewust te zijn van zijn rol en de elementen waar hij mee te maken krijgt met ploegen, incidenten en uitrukgebieden. Ga er maar aan staan, stop dit in een basispakket voor een bevelvoerder en je hebt een flinke kluif en is dus ook niet zo maar iets wat iedereen aan kan of wil.
Neem daarbij ook de ontwikkelingen in de maatschappij en de verantwoordelijkheden, dan begrijp ik best dat dit wel iets is waar je goed over na moet denken en waar je niet zo maar in stapt.
Neemt niet weg dat er in die posten waar het plaatsen van beroeps moet gebeuren eens achter de oren moeten krabben om te kijken of er opleidingsmogelijkheden zijn en of er geschikte personen zijn die aan de opleiding kunnen beginnen. Werving en selectie zal dus aan de bak moeten, want een man naar voren betekent aan de onderkant nieuwe instroom waardoor de bezetting toch wat meer wordt gegarandeerd.
En misschien moeten er dan wel meer mensen bij het korps komen dan het aantal wat men nu heeft, die auto moet de deur uit en die tekorten zijn niet voor niets ontstaan.
Ik vind en vond de opleiding bevelvoerder in oude en in nieuwe vorm de leukste en meest interessante tot nu toe. Ik ben er van overtuigd dat er elementen in zitten die voor de manschappen ook heel waardevol zijn.
Een ieder die ik hierover spreek denkt er zo over, dus aantrekkelijker maken lijkt me niet het probleem.
Dat het veel tijd kost zeker voor een vrijwilliger is zeker een nadeel, daar moet misschien is naar worden gekeken. Dan misschien maar in dagopleiding doen en dan de werkgever betalen voor afwezigheid oid. Als de brandweer graag bevelvoerders wil opleiden dan zal er geïnvesteerd moeten worden. Leg het de gemeente maar uit. Kosten van de brandweer gaan namelijk omhoog en de gemeente wil toch die rode auto voor de deur.
Als bevelvoerder heb ik niet zoveel aan status, ik zou het gewoon fijn vinden als mijn mensen mij zien als hun leidinggevende (op dat moment) en mijn opdrachten uitvoeren zoals ik ze opdraag, daar heb ik geen status voor nodig. Ik hoop ook dat een OVD mij ziet als iemand waar hij/zij op kan vertrouwen vwb kennis en handelswijze. Ook daar heb ik geen status voor nodig.
Werkopdrachten zijn volgens mij bedoelt om je naar een bepaalde basis vaardigheid toe te werken, komen dus wel degelijk terug in je examen lijkt me, want als je die niet hebt dan zul je niet slagen.
De vraag van mosbranden herken ik niet, ik heb hem niet gehad, maar eens dat soort vragen dragen niet bij aan de vorming van de bevelvoerder. Volgens mij ligt die opmerking breder, want je gaat pas weg als de brand uit is lijkt me en je zorgt er dus voor dat je niet terug hoeft te komen, want dat is niet fijn om uit te moeten leggen, al kan het altijd voorkomen. Echter zul je niet met een stopwatch naast een brand staan om te zeggen dat hij nu wel uit is, niet realistisch.
Het gaat inderdaad om feiten kennis op te doen door ervaringen, oefening en training en opleiding tot. Voor methodieken geldt ook dat je ze moet leren in je opleiding.
Zoals eerder al aangegeven, die info wil ik best tot mij halen alleen is de factor tijd vaak bepalend waardoor je niet in staat bent de info tot je te nemen voor of tijdens een incident, dus zul je ook in basisbegrippen of vaardigheden tot je moeten nemen in je opleiding en door het vakbekwaam houden.
Misschien is de opleiding korter te maken en meer te halen door zelf studie of kan de opleiding worden verkort door de door mij eerder aangedragen oplossing.
Naar andere onderwijs vormen kijken is altijd goed en bijsturen ook, maar hoe je de opleiding moet veranderen of aantrekkelijker moet maken.
Ik hoor maar weinig mensen klagen over de inhoud van de opleiding, zal het is vragen in mijn buurt.