Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 36162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1296145 date=1410893825
Aan het touw laten en dan afschieten? Dit is gedaan: meest gecontroleerd zonder dat je jaagt op de beesten. Daarbij waren de beesten volgens mij best uitgeput na die zwemtocht.
Om de dik gedrukte reden had de jachtopziener niet mogen schieten. De schoten hadden in dit geval gelost moeten worden door politieagenten (dierenpolitie of hondengeleiders protocol bij de meeste regio's)

Citaat van: Dinges link=msg=1296146 date=1410893853
Meneer ''Safty'', dieren houden in gevangenschap en ''wilde dieren in bedwang houden'' is toch echt wat anders. Ben geen expert, maar dat weet ik dan weer wel.
Dat je geen expert ben is duidelijk. Voor een redelijke varkens kenner is te zien dat deze dieren nog geen jaar oud zijn. Dus redelijk in bedwang te houden.

Veel dierenartsen zullen de brandweer en politie helpen in dit soort situaties. Een volwassen "tamme" varken vooral mannelijk zijn ook gevaarlijk. Dierenartsen kunnen dieren lezen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1296155 date=1410894757
Dus redelijk in bedwang te houden.

Veel dierenartsen zullen de brandweer en politie helpen in dit soort situaties. Een volwassen "tamme" varken vooral mannelijk zijn ook gevaarlijk. Dierenartsen kunnen dieren lezen.
Je hebt gelijk, het is een stuk humaner om die beestjes een uur lang vast gebonden te houden waarbij die beesten enorm veel stress ervaren in afwachting van een dierenarts die ze vervolgens alsnog een spuitje geeft.   :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Redelijk in bedwang te houden. Door wie dan?

Citaat
Dat je geen expert ben is duidelijk.

Uit jouw bijdrages blijkt hetzelfde.

Citaat
Dierenartsen kunnen dieren lezen.

De varkensfluisteraar.

Maar goed, ik duidde het verschil aan tussen dieren in gevangenschap en wilde dieren, thats all.  O0


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1296155 date=1410894757
Om de dik gedrukte reden had de jachtopziener niet mogen schieten. De schoten hadden in dit geval gelost moeten worden door politieagenten (dierenpolitie of hondengeleiders protocol bij de meeste regio's)

Op basis waarvan mocht de jachtopziener niet schieten en politie wel?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Volgens mij is de jachtopziener als BOA  0098 aan het werk en niet als jager.

@dierentuin

Waarom mag een politieagent(AO) wel dan varken afschieten terwijl er een BOA die speciaal voor opgeroepen is en ook zijn taakstelling het dan niet. Voor je allemaal met regelstjes ga lopen gooien van het mag niet want 't is zondag en blablabla. De desbetreffende opziener zal er beter voorgeschikt zijn dan politiemensen.

Voor mij is dit puur naar de letter van de wet kijken ipv de bedoeling van de wet.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Wat ik niet begrijp is dat iedereen er direct jagen van maakt wat de jachtopzichter doet. Hij jaagt totaal niet in dit geval.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
@hierboven

Precies, daarom zei ik in mijn eerste zin ook dat de man als BOA heeft gehandeld. Ook in persbericht van de regio staat het dus waarschijnlijk zal het juridisch helemaal in orde zijn


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
(citaat)
Kouters deed zelf ook onderzoek naar het bloed en de organen van de afgeschoten dieren, die vlak daarvoor door de brandweer uit een kanaal waren gevist. Conclusie: de beesten waren gezond. ,,Maar na die duik zaten hun longen vol met water. Ze waren sowieso dood gegaan.'
(einde citaat)

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3751210/2014/09/20/Limburgse-zwijnen-verwerkt-tot-diermeel.dhtml


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Diamondback link=msg=1296875 date=1411202213
(citaat)
Kouters deed zelf ook onderzoek naar het bloed en de organen van de afgeschoten dieren, die vlak daarvoor door de brandweer uit een kanaal waren gevist. Conclusie: de beesten waren gezond. ,,Maar na die duik zaten hun longen vol met water. Ze waren sowieso dood gegaan.'
(einde citaat)

Leuke achteraf goedpraterij, maar op het moment dat de zwijnen doodgeschoten werden was nog niet bekend dat hun longen vol met water zaten ...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Achteraf gezien is dus nog steeds de uitkomst hetzelfde: dode zwijntjes omdat ze gingen zwemmen. En ook nog eens op een plek waar ze niet thuis horen.

Goedpraterij? Het is een constatering dat die zwijnen eigenlijk druk bezig waren om dood te gaan. En dan lijkt mij afschieten een snellere en humanere  dood dan liggen te rochelen naar een ellendig einde.