Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014

Auteur Topic: Brandweer redt wilde zwijnen, jachtopziener schiet ze alsnog dood - Weert 14-09-2014  (gelezen 36163 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Jaarlijks vinden minstens 5.500 verkeersongevallen plaats waarbij grofwild is betrokken. Het betreft hier
edelherten, damherten, reeën en wilde zwijnen. Bij deze wildongevallen gaat het om zowel aanrijdingen
met wild als om ongevallen die ontstaan ten gevolge van uitwijkbewegingen om een wildaanrijding te
voorkomen. Wildongevallen met fatale afloop voor inzittenden zijn vrij zeldzaam; wildongevallen waarbij
gewonden vallen komen vaker voor: Jaarlijks worden als gevolg van een wildaanrijding gemiddeld 12
mensen in een ziekenhuis opgenomen, ondergaan ruim 40 mensen spoedeisende hulp en lopen circa 30
mensen lichte verwondingen op. De maatschappelijke schade van wildongevallen bedraagt jaarlijks ruim
17 miljoen euro. Wildongevallen worden dan ook benaderd als verkeersveiligheidsprobleem.

bron: http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2010/12/-Ooms--60-scriptie-26-mei-DEFINITIEF.pdf

N.B.: hierin is dus niet verwerkt de schade voor de landbouw en anderen door wild.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Diamondback link=msg=1295671 date=1410784973
17 miljoen euro.

17 miljoen, dus € 1,00 per Nederlander.
Prima, geef me het gironummer maar, die ene Euro per jaar betaal ik graag om alle slachtoffers van het overstekend wild probleem te compenseren.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Aardig van je.

En succes bij het ophalen van die overige 16.999.999 euro.

En mocht je dan toch bezig zijn: pak je dan ook even het schadebedrag voor boeren en tuinders mee?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: AVN link=msg=1295672 date=1410785478
17 miljoen, dus € 1,00 per Nederlander.
Prima, geef me het gironummer maar, die ene Euro per jaar betaal ik graag om alle slachtoffers van het overstekend wild probleem te compenseren.
Je begrijpt dat je daar het probleem niet mee op lost? Zwijnen in Nederland hebben geen natuurlijke vijanden meer. Je zal dus moeten zorgen voor een beheersbare populatie, en dat kan alleen door de jacht. Als je niet zorgt voor een beperkt leefgebied en een beheersbare wildstand dan neemt die schade van 17 miljoen heel rap toe.

De wijze waarop is misschien niet heel netjes, en dat het op zondag gebeurd zal vast tegen de regels zijn... Maar dit is gewoon dagelijkse praktijk bij het beheersen van de hoeveelheid zwijnen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: JJ75 link=msg=1295669 date=1410784062
Hoeveel doden vallen er per jaar door die zwijnen?

Er vallen geen doden door zwijnen, uitgezonderd aanrijdingen met dodelijke afloop.

De zwijnen die ik tegenkom op de Veluwe zijn niet bang voor mensen en kun je erg dicht benaderen zonder dat ze vluchten of aanvallen. Ook met jonkies erbij. Dat je ze echter niet buiten hun leefgebied wilt hebben is logisch. Ze veroorzaken erg veel schade en gevaarlijke situaties op wegen. Zwijnen volgen bijna alleen maar hun neus en trappen alles onderste boven wat in de weg staat.

Buiten hun leefgebied is er bijna geen natuurlijk voedsel dus zullen ze nog meer puin moeten trappen om iets te pakken te krijgen. Buiten hun leefgebied zijn ook meer wegen en gevaarlijke situaties. Zeker wanneer ze door de velden heen gaan trappen waar vee loopt en prikkeldraad. Om nog maar te zwijgen over al die containers in de bebouwde kom. Vrijwel alle dorpen op de Veluwe zijn met hekken omsingeld. Dat is niet voor niets.

Citaat van: AVN link=msg=1295672 date=1410785478
17 miljoen, dus € 1,00 per Nederlander.
Prima, geef me het gironummer maar, die ene Euro per jaar betaal ik graag om alle slachtoffers van het overstekend wild probleem te compenseren.

Begin maar bij mij. Ik had begin dit jaar 700 euro schade door een zwijn uit de bosjes. Werd door de verzekering niet vergoed.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Wat die jagers doen moet nu eenmaal, zwijnenpopulatie en dat geldt ook voor andere diersoorten moeten nu eenmaal in toom gehouden worden, anders loopt het uit de hand.
Wat ik hier eigenlijk mis in deze discussie dat wij als brandweermensen (in dit geval weert) ons hiermee inlaten.
We redden ze uit het water en daarna zetten we ze gewoon terug daar waar ze vandaan komen, daarna kijkt de jager maar even wat ie doet, wij gaan weer.
We gaan vee wat we bij boeren uit de sloot halen toch ook niet alvast afmaken omdat ze de dag daarna toch naar de slachterij gaan...
Dat de brandweer van weert die jager nog gaat helpen ook vindt ik schandalig, helemaal als brandweerman ze in toom houden zodat die jager ze af kan knallen.
In dit geval vindt ik dat de brandweer weert zich slecht en onprofessioneel heeft opgesteld.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Mogelijk heb ik er overheen gelezen maar wie heeft de jachtopziener gevraagd om naar de locatie te komen en de zwijnen (alsnog) te doden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Mogelijk de meldkamer. Staat niet benoemd wie dit heeft gedaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Citaat van: Bomby link=msg=1295688 date=1410787061
Wat ik hier eigenlijk mis in deze discussie dat wij als brandweermensen (in dit geval weert) ons hiermee inlaten.

Citaat van: jwk link=msg=1295594 date=1410769414
Afgezien van de vraag of de dieren al of niet afgeschoten moesten/mochten worden vraag ik mezelf af of je hier als brandweer aan mee moet willen werken. En dat om twee redenen.

Enerzijds voor wat betreft de eigen veiligheid. Als ik namelijk op de foto zie dat brandweermensen de dieren met een touw vasthouden, tegen de grond drukken met hun laarzen en hun oren dichthouden terwijl de 'man met geweer' op korter dan een meter afstand staat te schieten heb ik het idee dat we te maken hebben met een onveilige situatie, waarbij het risico bestaat dat de hagel uit het geweer je letterlijk om de horen vliegt.

Ten tweede lijkt het mij ook, buiten het veiligheidsapect om, dat je je als brandweer niet hoeft te lenen voor dergelijk zaken. Afschieten? Prima als dat moet en toegestaan is, maar dan wel zonder ons als brandweer. Laadt de dieren maar in een kar en ga dat ergens anders regelen.

Heb die discussie proberen te starten, eerder in dit topic. Dat is volgens mij hetgeen waar we het op een hulpverleningsforum als deze over moeten hebben. Ik ben het niet direct met je eens dat het schandalig, onprofessioneel en wat al niet meer is, omdat ik de achterliggende info niet ken. Waarom deden ze het? In opdracht van wie? Etcetera.

Wel vind ik, op basis van de info die ik nu weet en kan zien op basis van de foto's, dat het inderdaad geen brandweertaak is om ons op deze manier hier mee in te laten.