Schotse ambulancedienst start project met echo tijdens reanimatie

Auteur Topic: Schotse ambulancedienst start project met echo tijdens reanimatie  (gelezen 5332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 15 september 2014, 20:09:14
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1295753 date=1410803643
als je van niets naar iets gaat dan heeft het dus effect,....(logica????)
Tijdens het masseren kan je wandbewegingen nauwelijks beoordelen. Maar goed, ik snap wat je bedoelt :).

Spartan

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2014, 20:51:25
Wat ik uit het artikel/foto's bij het artikel haal, is het een echo wat onder de handen wordt geplaatst tijdens de BLS, ik vermoed niet dat er tijdens de reanimatie wordt gekeken (tenminste, dat staat er niet specifiek), maar meer achteraf, om meer zicht te krijgen in een reanimatie (out of hospital).

Overigens kan ik mij inderdaad voorstellen dat een TTE (waar we het in het artikel over hebben) tijdens BLS lastig te intrepreteren is. Lijkt mij een TEE effectiver?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 15 september 2014, 22:22:04
Citaat van: Spartan link=msg=1295766 date=1410807085
Wat ik uit het artikel/foto's bij het artikel haal, is het een echo wat onder de handen wordt geplaatst tijdens de BLS, ik vermoed niet dat er tijdens de reanimatie wordt gekeken (tenminste, dat staat er niet specifiek), maar meer achteraf, om meer zicht te krijgen in een reanimatie (out of hospital).
Onder de handen (op het borstbeen)? Dan zie je met een echo probe niets. Wat je op de foto ziet is een versnellingsmeter die diepte en frequentie kan meten.

Citaat van: Spartan link=msg=1295766 date=1410807085
Overigens kan ik mij inderdaad voorstellen dat een TTE (waar we het in het artikel over hebben) tijdens BLS lastig te intrepreteren is. Lijkt mij een TEE effectiver?
Een TTE (Trans Thoracale Echo) vanuit de subcostale view maken tijdens een reanimatie vergt veel oefening en het beeld is tijdens de compressies moeilijk te interpreteren. In de beademingspauze kan je zien of er wandbewegingen zijn en kan grote pathologie (rechterventrikel belasting, harttamponade) worden waargenomen.

Een TEE (Trans Oesofageale Echo) op straat is onrealistisch en is een vaardigheid die niet door een ambulanceverpleegkundige kan worden aangeleerd. Dat is vooral voor de reanimatie tijdens thoraxchirurgie.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 15 september 2014, 22:46:55
Citaat van: RAdeR link=msg=1295627 date=1410774342
Echo van weinig waarde, by 3/4 reanimaties zie je wand niet met echo

Blijft me een raadsel waarom zoals in de quatoe is aangegeven, bij een persisterende asystolie een MMT terplekke wordt geroepen....
Wordt er eindelijk genuanceerd gekeken naar het voorkomen van verder onnodig medisch handelen, gaan we via een zijdeur dit toch voortzetten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 15 september 2014, 22:48:57
Citaat van: Lunatum link=msg=1295749 date=1410803287
Echografie tijdens ALS heeft met name een rol in de hypothesevorming, een deel van de 4H's/T's kan je daarmee aantonen danwel 'uitsluiten'. De vraag is of het uitvoeren van pre-hospitale echografie door een paramedisch/ambulanceverpleegkundige veel zin heeft, als hij niet de middelen heeft om te handelen naar zijn bevindingen. Als dat niet zo is, dan levert het vooral vertraging op.

Los daarvan is echografie tijdens een reanimatie niet makkelijk, je moet daar veel voor oefenen en de beelden zijn lang niet altijd optimaal.

Mooi voor de MMT lobbyisten, alle 4xH 4xT uit sluiten mbt MMT echografie.......... ''echo; van wieg tot het graf''
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 16 september 2014, 06:47:59
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1295789 date=1410814137
Mooi voor de MMT lobbyisten, alle 4xH 4xT uit sluiten mbt MMT echografie.......... ''echo; van wieg tot het graf''
(ALS Hulpverlening in het ziekenhuis, door MMT kan het zeker gebruikt worden maar om nu bij iedere reanimatie een MMT te laten komen...?)

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 16 september 2014, 10:37:35
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1295787 date=1410814015

Blijft me een raadsel waarom zoals in de quatoe is aangegeven, bij een persisterende asystolie een MMT terplekke wordt geroepen....
Wordt er eindelijk genuanceerd gekeken naar het voorkomen van verder onnodig medisch handelen, gaan we via een zijdeur dit toch voortzetten.

Ik dacht dat je wijzer was Joffry....zoals je waarschijnlijk wel weet...en zeker bij jullie in het westen...word voor een (mogelijke) traumatische reanimatie het MMT al geroepen....en 99% heeft persisterend asystolie  ::)...dus uitsluiten tamponade en effect rea bekijken...

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 16 september 2014, 10:39:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1295789 date=1410814137

tja...het MMT timmert beter aan de weg dan onze MMA's.....ook gezien LPA 8  :-X :-X

Spartan

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 16 september 2014, 18:52:32
Citaat van: Lunatum link=msg=1295786 date=1410812524
Onder de handen (op het borstbeen)? Dan zie je met een echo probe niets. Wat je op de foto ziet is een versnellingsmeter die diepte en frequentie kan meten.

Vond het al vreemd, inmiddels een foto gevonden, ziet er een stuk bekender uit:
http://www.rrg-edinburgh.com/puca-training-paramedic-ultrasound-in-cardiac-arrest/

Citaat van: Lunatum link=msg=1295786 date=1410812524
Een TTE (Trans Thoracale Echo) vanuit de subcostale view maken tijdens een reanimatie vergt veel oefening en het beeld is tijdens de compressies moeilijk te interpreteren. In de beademingspauze kan je zien of er wandbewegingen zijn en kan grote pathologie (rechterventrikel belasting, harttamponade) worden waargenomen.

Een TEE (Trans Oesofageale Echo) op straat is onrealistisch en is een vaardigheid die niet door een ambulanceverpleegkundige kan worden aangeleerd. Dat is vooral voor de reanimatie tijdens thoraxchirurgie.

Begrijp dat een TEE op straat niet haalbaar is (alleen al voor omstanders niet om aan te zien), maar de beelden tijdens compressies zijn wel beter te intrepreteren toch?

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 17 september 2014, 01:25:50
Citaat van: Spartan link=msg=1296116 date=1410886352
Vond het al vreemd, inmiddels een foto gevonden, ziet er een stuk bekender uit:
http://www.rrg-edinburgh.com/puca-training-paramedic-ultrasound-in-cardiac-arrest/

Begrijp dat een TEE op straat niet haalbaar is (alleen al voor omstanders niet om aan te zien), maar de beelden tijdens compressies zijn wel beter te intrepreteren toch?

Die website laat wel een heel kort weinig informerend artikeltje zien.