GRIP 1 Zeer grote brand (bejaardencentrum Lichtpunt) Homerusplein - Rotterdam 15-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (bejaardencentrum Lichtpunt) Homerusplein - Rotterdam 15-04-2014  (gelezen 16558 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Een brand….en de gevolgen…

Posted on April 16, 2014 by rfrantzen


Het verhaal achter een opvang bij de brand in het bejaardentehuis in Rotterdam op 15 april verteld door de ogen van een Rode Kruis vrijwilliger.

EvacuatieZe heeft een klein hondje op haar arm, lief, vriendelijk kijkend beestje. Keurige mevrouw, jasje, schoenen met lak, en overal rinkelende armbandjes. Wanneer ik haar vraag of alles in orde is gaan haar ogen vuur spuwen, laaiend is ze op de persoon die verantwoordelijk is voor deze hele toestand. In half Duits maakt ze me duidelijk dat als ze hem tegen komt dat ze hem vermoord, zo boos is ze. Haar hondje kijkt me vriendelijk aan, ik aai hem eens over zijn bolletje terwijl ze dichterbij komt en bijna fluisterend verteld dat ze in dienst gezeten heeft, haar opleiding in Israel gedaan heeft en dus heus geen watje is. Ik knik belangstellend, maar besluit toch de boel op een andere boeg te gooien. Haar hondje heet Beauty, het is het enige wat ze nog heeft, ze zijn 24 uur per dag samen, dus ik begrijp dat ze hem koestert, even is ze wat milder, maar al snel spuwen haar ogen weer vuur, hoe komt ze aan de speciale voeding voor haar liefde? Ze kan toch morgen niet weer dezelfde naar rook stinkende kleding aan? Hoe moet het toch allemaal?

[/url=http://rkhaaglanden.nl/index.php/2014/04/een-brand-en-de-gevolgen/]lees verder[/url]


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Citaat van: FF4266 link=msg=1258630 date=1397581850
Of wel als OMS binnengekomen, maar via de BRW hotline direct bevestigd als brand, en daarop herclassificatie naar brand ipv OMS..

Zo werken wij in Amsterdam, en Rotterdam doet volgens mij precies hetzelfde(eerst bellen naar object als alarm binnenkomt alvorens te sturen)..

Volgens mij is die laatste weg... via de BRW lijn direct bevestigd en daarom vrijwel gelijk opgeschaald naar GRIP1 vanwege aard van incident.

Ik heb van bewoners ook nog informatie gekregen (terwijl ik aan het werk was aan de rand van het incident gebied) die een directe opschaling zeker rechtvaardigd.

ALS die informatie inderdaad klopt had het nog veel erger uit de hand kunnen lopen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

Peter Lasschuijt  @lasschuijt
Handig die opleiding OVD-BZ ! @AcademieBZ kon de kennis goed gebruiken als leider actie centrum rode kruis gisteren ! pic.twitter.com/21dGfwLpN4

8:39am · 16 Apr 14


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=IhmrKoF6z2Q
Flatbewoners Het Lichtpunt na de brand
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 16 apr. 2014
Citaat
Het is nog niet duidelijk wanneer de 230 bewoners van de ouderenflat Het Lichtpunt aan het Homerusplein in Rotterdam weer naar huis kunnen. Komende nacht zal iedereen in elk geval nog elders moeten slapen, heeft de gemeente laten weten
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83495.0

https://www.youtube.com/watch?v=n4GC6_y4xXY
'Ouderen kunnen zichzelf niet redden bij brand'
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 17 apr. 2014
Citaat
De brandweer in Rotterdam maakt zich zorgen over het toenemend aantal ouderen die zichzelf niet kunnen redden bij een brand
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
http://www.rijnmond.nl/nieuws/10-07-2014/cocainewasserij-oorzaak-brand-seniorencomplex

Citaat
   

De brand in seniorencomplex Het Lichtpunt in Rotterdam is in april ontstaan doordat in een woning cocaïne werd geprepareerd. In één van de woningen aan het Homerusplein ontstond toen het vuur. De politie beschouwt de 57-jarige bewoner als verdachte.

In de woning zou cocaïne na smokkel worden geprepareerd voor de markt. Daarbij worden chemische stoffen gebruikt. Bij één van die handelingen zou de brand zijn ontstaan.

Bewoner ontkent

De bewoner zegt dat hij de brand niet heeft veroorzaakt. Hij zou zijn woning aan iemand beschikbaar hebben gesteld. Aan wie wil hij niet zeggen. De man is het verhoor vrijgelaten. Hij blijft wel verdachte. De man woont sindsdien ergens anders, maar bewoners zien hem geregeld nog in het complex.

Woningcorporatie Havensteder wacht op de volledige afronding van het onderzoek. De verhuurder is in gesprek met de verdachte bewoner.

Bij de brand op 15 april in IJsselmonde moesten 230 bewoners uit het 55+-complex worden geëvacueerd. 17 van hen moesten na het inademen van rook naar het ziekenhuis. Door de brand waren 25 appartementen ruim een maand niet bewoonbaar.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Steeds meer drugslabs ontdekt in seniorenflats

Wiettelers hebben naast schuurtjes, leegstande huizen en zolders nieuwe plntagelocaties gevonden Brandweer Rotterdam-Rijnmond is bezorgd over een verschuiving naar seniorenflats.

Remco van Werkhoven, teamleider Brandonderzoek van Brandweer Rotterdam-Rijnmond, luidt de noodklok. Hij houdt er ernstig rekening mee dat er de komende twee jaar een flinke toename zal zijn van het aantal plekken waar hennep wordt gekweekt, cocaïne wordt gewassen en XTC wordt gemaakt. Ook vindt er een verschuiving plaats van de locatie waar de drugs- praktijken plaatsvinden, signaleert Van Werkhoven.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding