Ik sluit mij hier volledig bij aan. Als er ergens geen besef van realiteit en werkelijkheid is, dan is het wel bij de organisatie "Ombudsman". Door eigen ervaringen met de "Ombudsman" ben ik ervan overtuigd dat deze mensen in een andere wereld leven en meer fantasie hebben dan menig kind. Ik vind het goed dat er een onafhankelijke partij is, waar de burger terecht kan om zich te beklagen over het optreden van de overheid. Maar laat dan wel mensen met enige ervaring, achtergrond en kennis een echt onafhankelijk onderzoek verrichten naar het optreden van de overheid.
De rol van de ombudsman is volgens mij om burgers te beschermen tegen een falende overheid. Primair is dit natuurlijk een rol van de politiek, zij zitten er voor en namens de burger. Maar vooral in de situatie dat politiek en uitvoerende ambtenaren iets te gezellig samen op één stoel gaan zitten, is het goed dat er een 'derde partij' is die kritische vragen stelt. De ombudsman is niet onafhankelijk, die is er voor de burger. En stelt dus ook kritische vragen vanuit het perspectief van de burger. De overheid wordt geacht deze te kunnen beantwoorden, omdat we dit in allerlei conventies en internationale verdragen hebben afgesproken.
De persoon waar jij om vraagt vind je als het goed is in de rechtspraak: die beoordelen verzamelde feiten en geven een onafhankelijk oordeel. De ombudsman is er vooral voor als 'het systeem' faalt, als de combinatie van politie, rechtspraak en politiek tot een situatie leidt voor een burger die door veel mensen als onacceptabel wordt gezien. Een soort 'rijdende rechter', die dus ook geen rechter is.
Dit betekent dus ook dat het zo kan zijn dat juridisch iedereen juist gehandeld heeft, maar dat de ombudsman een negatief oordeel geeft aan hoe alle weten en regels gecombineerd uitpakken voor een individu. Voor dat individu doet de ombudsman een uitspraak, volgens mij bindend, maar dat weet ik niet zeker. Vaak geeft de ombudsman daarbij een advies over aanpassing van wetten, regels of werkinstructies in het algemeen. Het staat de overheid vrij om daar al dan niet gehoor aan te geven.
Het is misschien wat zwart-wit, maar die mensen hoeven niet te weten hoe het zit, jij als overheidsdienaar moet het ze kunnen uitleggen als zij het vragen. Ter bescherming van de burger.