GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 69043 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

groundopsLEY

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.

Gtz,
Jan


Michael.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
De voertuiglijst; Brandweer is op volgorde van oproepen, ambulance was een onbegonnen werk, dus op volgorde van roepnummer.

Citaat
Brandweer:
Zeeland:
19-4534 TS Arnemuiden
19-4570 HV Middelburg Stromenweg
19-4739 TS Goes

19-4740 TS Arendskerke
19-4770 HV Goes
19-4532 TS Oost-Souburg

19-4533 TS Middelburg Torenweg
19-4737 TS Nieuwdorp
19-4768* HA Borssele
19-4778 HVH Borssele

19-4742 TS Kapelle (standby Vierwegen)

19-4768*  HA Borssele

19-4392 VC2 Arnemuiden
19-4391 COH Middelburg Stromenweg
19-4385 HA Middelburg Stromenweg

19-4707 PM Krabbendijke (catering)

19-5631 TS Terneuzen  Koegors (standby Tolplein)
19-5672 HVH Mauritsfort (standby Tolplein)
19-5662 HA Mauritsfort (standby Tolplein)

19-4741 TS Goes (standby helilanding ADRZG)

19-4745 TS Krabbendijke (ass. Catering)

Midden en West Brabant:
20-7234
20-9170

*Het roepnummer 19-4768 wordt gebruikt door twee HA’s, de oude DAF zal op korte termijn vervangen worden voor de inmiddels rondrijdende Volvo. Vandaag zijn beide ingezet. De oude DAF in combinatie met de 4778 en de nieuwe Volvo met de 19867.

Ambulance:
Gelderland-Zuid:
08111
08115
08123
08903 (LL03)

Rotterdam-Rijnmond:
17112
17135
17145
17133
17156
17176
17902? (LL02)

Zuid-Holland Zuid:
18171
18172
18181
18194
18196
18197

Zeeland:
19101 Goes
19102 Goes
19103 Goes
19105 Goes
19106 Goes
19123 Middelburg
19124 Middelburg
19125 Middelburg
19127 Middelburg
19134 Terneuzen
19136 Terneuzen
19138 Hulst
19410 Goes

19817 OVDG Noord en Midden Zeeland
19818 OVDG Zeeuws Vlaanderen
19827 SIGMA Borssele
19837 AMBU Borssele
19867 (met 19-4768) GNK-C Borssele

Midden en West Brabant:
20101
20102
20103
20108
20121
20126
20132
20144
20147
20152

Brabant Noord:
21102
21103
21104
21105
21108

Brabant Zuid-Oost:
22103
22104
22116

Fouten zijn menselijk; het kan best dat ik er een paar vergeten ben!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1296149 date=1410894380
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.

Gtz,
Jan
Wat wil je hiermee zeggen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ah. Dus met een snelheid van 100 km/pu moet je ineens reduceren tot 15 km/pu? Ervanuitgaande dat honderden voertuigen dat tegelijkertijd zullen doen? Bedankt voor je waardevolle bijdrage, groundopsLEY.

Vergelijk het met een laken dat ineens over je voorruit wordt gedrapeerd, die het gehele zicht belemmerd.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1296149 date=1410894380
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.

De wereld is niet zwart wit maar heeft ook grijstinten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1296149 date=1410894380
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.
En daarmee is dit gelijk een vreselijke dooddoener. Mist is iets waar je nagenoeg spontaan in terecht kan komen waarbij het zicht opeens minimaal kan worden. Iedereen weet wat het effect is van een kleine remactie voorin een rij auto's. Achterin die rij staan ze dan stil en heb je een file.

Je kan voorin je snelheid dus wel aanpassen naar een verantwoordelijke snelheid (zeg 50 km/h) maar achteraan rijd men nog met een daar verantwoorde snelheid van 120 km/h de mistbank in. Als niet iedereen gelijkmatig zijn snelheid aanpast dan krijg je dus botsingen. Natuurlijk zou je voor het binnenrijden al moeten afremmen, maar nogmaals: we weten allemaal hoe plotsklaps en spontaan mist op kan doemen.

Nu van achter je computer simpele basisregels opdreunen kunnen we allemaal, maar we zijn er niet bij geweest en het is wel heel makkelijk om je achter die argumenten te verschuilen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1296149 date=1410894380
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.

Gtz,
Jan
Ik weet niet of je bekend bent op dat stuk weggedeelte, maar het is daar volkomen vlak, er hangt zover ik weet ook geen matrix boven de weg die kan gaan waarschuwen als ergens het verkeer op hoopt. Dus je zit in ene in de zeer dichte mist, en voor je het weet zit je dus in de ellende. Ook ik heb vanochtend in de zeer dikke mist gezeten, zo plotseling, terwijl het 50 meter ervoor nog een beetje heiig was. En ja, helaas zijn dan dit soort ongevallen in dit jaargetijde haast gewoon aan het worden. Alleen niet zo heftig als dit ongeval.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: JJ75 link=msg=1296154 date=1410894701
De wereld is niet zwart wit maar heeft ook grijstinten.

Daarom is er ook een boek geschreven met de titel "50 tinten grijs"

Vandaag is helaas weer een dag geweest met zeer veel menselijk leed waarbij iedere hulpverlener zijn/haar best heeft gedaan om dit leed zoveel mogelijk te verlichten.

De oorzaak/schuldvraag zal later door de deskundigen ter plaatse gepubliceerd worden. Tot die tijd kunnen de meeste van ons alleen maar speculeren en zich beroepen op wat voorgeschreven staat. Gelukkig is de wereld niet zwart/wit.

Ik wens alle bij dit incident betrokkenen heel veel wijsheid en kracht toe.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: Peter71 link=msg=1296161 date=1410895276
er hangt zover ik weet ook geen matrix boven de weg die kan gaan waarschuwen als ergens het verkeer op hoopt.

Nope, nergens in Zeeland (uitgezonderd Westerscheldetunnel en Vlaketunnel) hangen matrix borden boven de weg.  Die discussie is al heel vaak voorbij gekomen dat die signalering ook hier noodzakelijk is, zeker met de zomerdrukte. Helaas ziet men er de noodzaak nog niet van in en worden ook op zonnige dagen de vouwen uit je broek gereden als je bij een ongeval op de snelweg staat.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
A58 is weer open.