GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 69045 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1296224 date=1410952501



Volgens mij snapt de krant het bijna...

Of misschien maakt de hulpverlening zijn "opschalingstermen" zo ingewikkeld/onlogisch, dat het voor een journalist niet meer te volgen is.

Want ik vraag ik me ook af, of de zeer grote HV betekent dat er 4 HV's zijn ingezet, of volstaan 4 TS-en al voor een zeer grote HV ...

En GRIP-4 is dat volgens de oude opschaling (met maximaal 4 GRIP-niveau's) of volgens de nieuwe (die volgens mij 6 niveau's kent) ?

Genoeg mogelijkheden dus voor de journalist om het verkeerd te begrijpen/uit te leggen.
En ik kan hem dat niet kwalijk nemen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: AVN link=msg=1296225 date=1410953498
Of misschien maakt de hulpverlening zijn "opschalingstermen" zo ingewikkeld/onlogisch, dat het voor een journalist niet meer te volgen is.

Want ik vraag ik me ook af, of de zeer grote HV betekent dat er 4 HV's zijn ingezet, of volstaan 4 TS-en al voor een zeer grote HV ...

En GRIP-4 is dat volgens de oude opschaling (met maximaal 4 GRIP-niveau's) of volgens de nieuwe (die volgens mij 6 niveau's kent) ?

Genoeg mogelijkheden dus voor de journalist om het verkeerd te begrijpen/uit te leggen.
En ik kan hem dat niet kwalijk nemen.
Je kan je ook afvragen wat de noodzaak is voor de journalist om het te begrijpen/uit te leggen.
Het opschalingsportocol is van/voor de hulpdiensten, en zolang die het prima snappen is er niks aan de hand. Als de burger leest dat het een ernstig incident is snapt hij het ook wel, zijn geen vreemde termen voor nodig toch  98uiye


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: AVN link=msg=1296225 date=1410953498
Want ik vraag ik me ook af, of de zeer grote HV betekent dat er 4 HV's zijn ingezet, of volstaan 4 TS-en al voor een zeer grote HV ...
Zeer grote HV = 4x TS en 2x HV
If you can dream it, you can do it.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: AVN link=msg=1296225 date=1410953498
Of misschien maakt de hulpverlening zijn "opschalingstermen" zo ingewikkeld/onlogisch, dat het voor een journalist niet meer te volgen is.

Want ik vraag ik me ook af, of de zeer grote HV betekent dat er 4 HV's zijn ingezet, of volstaan 4 TS-en al voor een zeer grote HV ...

En GRIP-4 is dat volgens de oude opschaling (met maximaal 4 GRIP-niveau's) of volgens de nieuwe (die volgens mij 6 niveau's kent) ?

Genoeg mogelijkheden dus voor de journalist om het verkeerd te begrijpen/uit te leggen.
En ik kan hem dat niet kwalijk nemen.

Als je als journalist nieuws uitbrengt over een incident, is het minste wat je kunt doen je verdiepen in de termen die hulpdiensten gebruiken.

Er is weinig verwarring mogelijk over GRIP 4, daar GRIP 4 een incident is wat meerdere gemeenten treft (of dreigt te treffen).
GRIP 5 is een incident wat meerdere gemeenten uit meerdere veiligheidsregio's treft (of dreigt te treffen).
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1296202 date=1410943154
Mijn ouders staan in de buurt op de camping en waren onder de indruk van hoe weinig zicht er was. Het lijkt mij best mogelijk om automatische waarschuwingssystemen te bouwen maar hoeveel nut heeft het (hoe vaak komt de situatie voor). Wat ook zou kunnen is dat op hele trajecten snelweg de snelheid preventief verlaagd wordt bij bepaalde weersomstandigheden. Dan hoef je met maar een beperkt aantal borden te werken.
Ik begon gisteren niet voor niets over de matrixborden, daarmee ben je instaat de snelheid uit het verkeer te halen, en dit over langere afstand.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Dan moeten ze in Driebergen (of waar ze die borden ook bedienen) die mist ook wel op tijd zien. Sterker nog, ze moeten het zien voordat de automobilisten die er in rijden het zien. Natuurlijk detecteren lussen de vertraging van het verkeer waardoor de matrix borden automatisch aan gaan. Maar als zij die vertraging waarnemen was het in de situatie van gisteren waarschijnlijk toch al te laat geweest.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1296252 date=1410962925
Dan moeten ze in Driebergen (of waar ze die borden ook bedienen) die mist ook wel op tijd zien. Sterker nog, ze moeten het zien voordat de automobilisten die er in rijden het zien. Natuurlijk detecteren lussen de vertraging van het verkeer waardoor de matrix borden automatisch aan gaan. Maar als zij die vertraging waarnemen was het in de situatie van gisteren waarschijnlijk toch al te laat geweest.
De lussen in de weg detecteren wel zo vlot dat er snel een snelheidsverlaging in kan treden. Nu hangt er echt niets, er hangt nu helemaal niets aan snelheidsdetectie waardoor een ieder toch door blijft rijden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: zwelgje link=msg=1296206 date=1410943700
Dat lijkt mij niet wat Dinges zegt. Hij heeft het over op de vluchtstrook stoppen.

Tja, het is kiezen tussen 2 kwaden. Doorrijden terwijl je geen hand voor ogen ziet, of je auto aan de kant gooien en hopen dat het goed gaat. Of inderdaad voorzichtig de eerstvolgende afslag proberen te bereiken.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het meest wijze is. Dat we met mist snelheid moeten verminderen en onze onderlinge afstand moeten vergroten, dat weten de meeste mensen wel en doen de meeste mensen ook. Maar dit soort plotselinge mistbanken met vrijwel geen zicht...is gewoon andere koek.
(al zijn veel van dit soort dikke mistbanken vaak zo weer voorbij, enkele tientallen tot honderden meters)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Wat het zicht voor je betreft: Is het niet vaak zo dat de meeste bestuurders niet zover (of niet verder dan de eigen voorganger)  vooruit kijken? Bijvoorbeeld in dit incident: Er staat wel een viaduct maar een grijze muur een paar 100 mtr. voor je kan toch wel een niet-pluis gevoel geven als je wellicht deze route dagelijks rijdt. Of als je veel op de weg zit en rekening houdt met onverwachte verandering. Anticiperen is een zeer belangrijk aspect bij autorijden. Ik suggereer niet dat nu niemand dit heeft gedaan maar met mooi weer voor je een grijze wolk te zien moet de voet van het gaspedaal laten glijden. Vanuit mijn ervaring als "Gele rijder"is het anticiperen erin ingehamerd als ik achter het stuur zit. Zonder daarmee alles te kunnen voorkómen maar het helpt meestal wel.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Misschien ook handig om deze ongevallen eens goed te analyseren. Een simpel antwoord als te weinig afstand en snelheid te hoog ga ik niet mee akkoord.

Welke bestuurder reageert goed en welke fout? Er stonden auto's stil zonder schade. Waren dit de doorgewinterde bestuurders?

Is een bestuurder waarvan de auto alleen van voren in puin ligt eerder bekeurd voor b.v. bumper kleven of te vaak een te hoge snelheid?

Lijkt mij dat hier nog wel eens verrassende dingen uit naar voren kunnen komen waar misschien in de toekomst iets mee gedaan kan worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.