GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 67428 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: skippy02 link=msg=1296294 date=1410971706
Misschien ook handig om deze ongevallen eens goed te analyseren. Een simpel antwoord als te weinig afstand en snelheid te hoog ga ik niet mee akkoord.

Welke bestuurder reageert goed welke fout? Er stonden auto's stil zonder schade. Waren dit de doorgewinterde bestuurders?

Is een bestuurder waarvan de auto alleen van voren in puin ligt eerder bekeurd voor b.v. bumper kleven of te vaak een te hoge snelheid?

Lijkt mij dat hier nog wel eens verrassende dingen uit naar voren kunnen komen waar misschien in de toekomst iets mee gedaan kan worden.
Was net bij Lara rensen op radio 1 een topic over. Onder andere dat er mensen 'gered' waren door roepen van omstanders. Ook RWS aan het woord over een mistdetectiesysteem wat getest is op de A16 (dacht ik). Niet ingevoerd landelijk ivm kosten en risico's op verkeerde verwachhtingen bestuurders. Niet melden maar toch mist bijvoorbeeld en bestuurders die dan teveel op het systeem vertrouwen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: JAB link=msg=1296288 date=1410970503
Of als je veel op de weg zit en rekening houdt met onverwachte verandering. Anticiperen is een zeer belangrijk aspect bij autorijden.

Hoe kun je op een plotselinge mistmuur reageren dan, anticiperen? Dat is de vraag. Hoe ervaren je dan ook bent. ;)

Het smerige aan dit soort mistbanken is juist dat je ze niet ziet. Het is immers vrij mistig, maar goed te doen. En dan ineens zit je in de dikke soep. Dat zie je vtv dus niet.. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

Je bent lekker aan het cruisen (door de mist, maar best te doen) en ineens wordt er een wit laken over je voorruit gedrapeerd. Wat doe je dan? Wat is wijsheid? Ik zeg snelheid verminderen en gevarenlichtjes aan...maar in een drukke ochtendspits..? Niet iedereen heeft dat besef, dus krijg je ongevallen. En daar klapt de rest weer bovenop. Want daar valt simpelweg niet op te anticiperen, een kluwen stilstaande voertuigen die pas op het laatste moment in je zicht komen..


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Welke VOA's zijn er allemaal ter assistentie geweest? Ik heb in ieder geval Zeeland-West-Brabant, Rotterdam en "LE Spoor" gezien. Wellicht ook LVBT en TMC?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Citaat van: Dinges link=msg=1296305 date=1410973947
Hoe kun je op een plotselinge mistmuur reageren dan, anticiperen? Dat is de vraag. Hoe ervaren je dan ook bent. ;)

Het smerige aan dit soort mistbanken is juist dat je ze niet ziet. Het is immers vrij mistig, maar goed te doen. En dan ineens zit je in de dikke soep. Dat zie je vtv dus niet.. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

Je bent lekker aan het cruisen (door de mist, maar best te doen) en ineens wordt er een wit laken over je voorruit gedrapeerd. Wat doe je dan? Wat is wijsheid? Ik zeg snelheid verminderen en gevarenlichtjes aan...maar in een drukke ochtendspits..? Niet iedereen heeft dat besef, dus krijg je ongevallen. En daar klapt de rest weer bovenop. Want daar valt simpelweg niet op te anticiperen, een kluwen stilstaande voertuigen die pas op het laatste moment in je zicht komen..

Wat in elk geval helpt is om altijd voldoende afstand te houden en aan te leren een plaats op de weg te kiezen waarbij je de mogelijkheid hebt om uit te wijken naar vluchtstrook of berm (als die er zijn uiteraard).
CN NRK


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Marnix link=msg=1296308 date=1410974769
Wat in elk geval helpt is om altijd voldoende afstand te houden

Afstand houden van wat dan? Van je voorganger die je plots niet meer ziet?  Je hebt geen enkel oriëntatiepunt meer. Alleen je richtingsgevoel.


stafpilot

  • geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Dinges link=msg=1296312 date=1410975108
Afstand houden van wat dan? Van je voorganger die je plots niet meer ziet?  Je hebt geen enkel oriëntatiepunt meer. Alleen je richtingsgevoel.

Zelfs je richtingsgevoel wordt zwaar op de proef gesteld in dat geval. Voor de rest eens. Als ik geen voorganger meer heb of zie, vindt ik het pas echt verontrustend worden. Vooral als ik er wel een had en hem ineens niet meer zie, ik weet dat ie er is maar waar? 10 meter voor me, 50 meter?
PR & Communicatie Coördinator en hulpverlener bij het Rode Kruis afdeling Ede. https://www.facebook.com/pg/rodekruisede.nl Al mijn bijdragen op het fo


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Ik heb inderdaad wel eens gehad dat ik een file eerder op mijn Tomtom zag dan op de weg (in redelijke mist).
CN NRK


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het probleem is dat veel mensen onder het snelheid verminderen pontificaal op de rem stampen verstaan, en dus vol in de ankers gaan met alle gevolgen van dien. Terwijl het handiger is om het gas los te laten en langzaam aan snelheid te verminderen. En dan maar hopen dat je toch de achterlichten van je voorganger kunt vinden, zonder dat die in ene wel heel erg snel dichtbij komen. En dan op gelijke afstand dan maar achter elkaar aan te rijden, met voldoende ruimte er tussen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: stafpilot link=msg=1296316 date=1410976045
Zelfs je richtingsgevoel wordt zwaar op de proef gesteld in dat geval. Voor de rest eens. Als ik geen voorganger meer heb of zie, vindt ik het pas echt verontrustend worden. Vooral als ik er wel een had en hem ineens niet meer zie, ik weet dat ie er is maar waar? 10 meter voor me, 50 meter?

Exact. En als je zoiets nog nooit hebt meegemaakt, is het moeilijk voor te stellen. Dat merk ik aan diverse reacties in dit topic.

Alsof er een laken over je voorruit wordt gegooid. Met 120, 100 km/pu. Of 140, net hoe jij rijdt. ::)


mrveurope

  • HV geïnteresseerde systeembeheerder ICT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Misschien iets om in een apart topic over te brainstormen? "Hoe te handelen in geval van plotselinge dichte mist?"

Met als insteek het opstellen van richtlijnen die tijdens de rijopleiding onderwezen kunnen worden, wellicht wel in regels vastgelegd. (alsof iemand in regelgevend NL zich iets van dit forum aantrekt...  98uiye) Of in ieder geval het risico op dit soort klappers vermindert.

Zoals Peter71 zegt: Zie je je voorganger niet meer? Laat je auto uitrollen tot je je voorganger weer kunt zien. Niet remmen. (Dacht ik ook aan.)