GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 67426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik heb een paar keer mogen ondervinden wat plotselinge mist inhoud. 1x met schade en 1x zonder.

Het gevalletje zonder schade speelde zo'n 20 jaar geleden op de afsluitdijk ergens rond koninginnedag. Terug naar huis rijdend vanaf kermisterrein Dokkum draaide ik op een zeker moment de afsluitdijk op, niks aan de hand nog geen 100 meter na de sluizen, ik denk zelfs nog op de spui sluizen duikt er in mijn koplampen een witte waas op en nagenoeg van de een op de andere meter was het zicht naderend nul. Voet van het gas en uitrollen (gelukkig was het rond 4 uur snachts) gelijktijdig de mistpitten achter en de alarmpitten aan, het enige wat ik in de binnenspiegel kon zien was rood met wat oplichtend oranje verder geheel niks. Pas anderhalf uur later bereikte ik de sluizen bij Den Oever met een gangetje van 20 á 30 km/u en mijn kop uit het raampje met een streep zicht. Ik heb drie dagen last van mijn kont gehad van het knijpen want hoelang zou ik alleen zijn en reed de ander voor me of kwam die achter op..... en de spits ja die zou ook langzaam aan opgang komen.....

Het schade geval speelde in 1990 op industrieterrein beverwijk terhoogte van toen "spijker kwasten" nu een rotonde toen nog een t splitsing niet half zo mistig als op de afsluitdijk eigenlijk niet eens zodat je mistverlichting zou mogen voeren. Ik kwam van de avondschool en op het industrieterrein nader ik de t splitsing met ff 50 km/u ik zie in de mist een paar lampjes, eigenlijk meer gloeiende spijkers en maakte de inschatting die rijdt nog een heeeel stuk voor me, helaas was dit niet het geval en stond mijn voorganger stil om af te slaan zonder richting aan te geven, op het moment dat ik begreep dat het voertuig niet reed was het al ruim te laat en voor ik goed en wel een drie letterig woord beginnend met een K uit kon spreken volgde er een andere K, de K van klap en was ik vol 50 zonder ook maar de rem te hebben aangeraakt op mijn voor ligger geklapt.

Niet dat ik een geweldige bestuurder ben ook ik maak mijn fouten maar de twee verhalen tonen duidelijk aan dat je niet alleen afhankelijk bent van jezelf en je eigen inschattingen ook de omstandigheden van de anderen en hun voertuigen kunnen je op het verkeerde been zetten met alle gevolgen die daar bij komen in een situatie met vele malen meer zicht hing ik op mijn voorganger en in een situatie met misschien maar 10 meter zicht kwam ik veilig thuis.

De afhankelijkheid van elkaar, zeker in dit soort snel opkomende mist, maakt dat je alleen maar kunt proberen te anticiperen op hetgeen je ziet rekening houdend met de drukte die je eerder zag en voor de rest... misschien een schiet gebedje maar dan is het echt klaar
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor de mensen die behoefte hebben aan wat tips
http://www.arbosupport.nl/NL/toolboxen/328/rijden_in_de_mist

Met een goede tip om niet alleen maar op de achterlichten van de voorganger te letten, maar zeker afstand houden en zelf de eigen snelheid in de gaten houden. ::)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
je kan alles nog zo goed doen, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van het gedrag van anderen....ik zat zelf in 1990 in het mistongeval na de Moerdijkbrug waar geloof ik acht doden vielen, en dankzij iemand die over de vluchtstrook het verkeer tegemoet kwam rennen om te waarschuwen kon ik met een lege container achterop net op tijd tot stilstand komen, en de vrachtauto achter me ook, maar een meter voor me zat een busje met vier man onder een vrachtauto, en achter ons ging het ook weer heel erg fout. Nare beelden, en ik heb nog maanden met klamme handjes gezeten als ik in mist moest rijden.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Spartan link=msg=1296066 date=1410874673
Hoho, een ambulancier en verpleegkundige zijn totaal verschillend. Ten eerste is verpleegkundige een beschermde titel, en dus niet te vergelijken met iets anders. Daarnaast heeft een ambulance verpleegkundige veel meer opleiding, kennis en meer middelen tot zijn beschikking dan een ambulancier. Een Belgische ambulance met verpleegkundige met een spoed en intensieve zorg achtergrond (dit wordt dan schijnbaar een MIVA/PIT ambulance genoemd) is wel vergelijkbaar met een Nederlandse ambulance.

Los van alle vroegere lokale benamingen heet dit nu gewoon Paramedisch Interventie Team (PIT). Het bestaat in de huidige versie al ongeveer 7 jaar en het zal de schakel moeten vormen tussen zeer lokale BLS-ambulances en eerder regionale MUG's.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: mrveurope link=msg=1296324 date=1410977140
Misschien iets om in een apart topic over te brainstormen? "Hoe te handelen in geval van plotselinge dichte mist?"

Met als insteek het opstellen van richtlijnen die tijdens de rijopleiding onderwezen kunnen worden,
Het oefenen van een weersituatie kan alleen in een simulator, de praktijk is toch anders. Dat is niet te oefenen net zoals je in een rijopleiding niet kan oefenen voor het rijden met sneeuw. sterker nog; als de mist te dik is of de sneeuw blijft ietwat langer liggen, dan gelast het CBR de rijexamens af...

Ik ondersteun de uitlatingen van Dinges maar wat mij eigenlijk het meeste opviel was dat het merendeel van de schadevoertuigen (hier geplaatst) op rijstrook 1 hebben gereden en daar de grootste "klappers"gevallen lijken te zijn terwijl rijstrook 2 de dans een beetje leek te ontspringen (zeker als je kijkt naar het aantal vrachtwagens).


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Op baan 1 ligt de snelheid veel hoger, de max. is daar toch 130km/u? Op baan 2 ligt de snelheid tussen de 80 en de 85 en dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Tel daar bij op dat de vrachtwagenchauffeurs over het algemeen ervaren rijders zijn en door de hogere cabine meer zicht op de weg hebben en daardoor eerder hun snelhijd konden verlagen.

Ik rij regelmatig op de A58 en vindt het verkeer er altijd erg "zenuwachtig" door het vele vrachtverkeer op de rechterbaan en de inhalers met veel verschillende snelheden op de linkerbaan. Echt lange stukken rijden op de cruisecontrol zit er daar niet in, ook met goed weer moet je er regelmatig in de remmen als er plotseling weer iemand met een relatieve lage snelheid gaag inhalen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Aart Rietveld link=msg=1296409 date=1411026948
Op baan 1 ligt de snelheid veel hoger, de max. is daar toch 130km/u? Op baan 2 ligt de snelheid tussen de 80 en de 85 en dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Tel daar bij op dat de vrachtwagenchauffeurs over het algemeen ervaren rijders zijn en door de hogere cabine meer zicht op de weg hebben en daardoor eerder hun snelhijd konden verlagen.
Je opmerking over meer zicht vind ik discutabel. Dat ligt er maar net aan op welke hoogte die mist hangt. Overigens denk ik dat je beter op rijstrook 1 een aanrijding met 130 km/h kan hebben dan dat een vrachtwagen met 85 km/h achterin je rijd. In het laatste geval heb je volgens mij meer kans op ernstig letsel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik denk ook dat de hoge zit in de vrachtwagen te veel waarde krijgt toebedeeld, er rijden er immers een behoorlijk aantal. Het snelheidsverschil is mijns inziens ook niet erg van toepassing, natuurlijk zullen er bij hoge snelheid meer voertuigen op elkaar rijden maar de impact per voertuig is wel minder. Dit zie je ook terug in de schades het aantal schades op rijstrook 1 is hoger maar de gevolgen op rijstrook 2 zijn zwaarder. Wel denk ik dat je op rijstrook 2 meer "vlucht" ruimte hebt, een vluchtstrook en ook vaak een brede berm (althans ter plekke) al met al zou ik kiezen voor rijstrook 2 de kans op een klap is kleiner tja, komt die klap.... dan ben je sneller de klos.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Wat in elk geval ook helpt is om als je -met of zonder schade- stil komt te staan dan metaan de auto uit te gaan en achter de vangrail te gaan staan. Iemand die jou van achter raakt raakt komt meestal pas een aantal seconden later.
CN NRK