Ik heb een paar keer mogen ondervinden wat plotselinge mist inhoud. 1x met schade en 1x zonder.
Het gevalletje zonder schade speelde zo'n 20 jaar geleden op de afsluitdijk ergens rond koninginnedag. Terug naar huis rijdend vanaf kermisterrein Dokkum draaide ik op een zeker moment de afsluitdijk op, niks aan de hand nog geen 100 meter na de sluizen, ik denk zelfs nog op de spui sluizen duikt er in mijn koplampen een witte waas op en nagenoeg van de een op de andere meter was het zicht naderend nul. Voet van het gas en uitrollen (gelukkig was het rond 4 uur snachts) gelijktijdig de mistpitten achter en de alarmpitten aan, het enige wat ik in de binnenspiegel kon zien was rood met wat oplichtend oranje verder geheel niks. Pas anderhalf uur later bereikte ik de sluizen bij Den Oever met een gangetje van 20 á 30 km/u en mijn kop uit het raampje met een streep zicht. Ik heb drie dagen last van mijn kont gehad van het knijpen want hoelang zou ik alleen zijn en reed de ander voor me of kwam die achter op..... en de spits ja die zou ook langzaam aan opgang komen.....
Het schade geval speelde in 1990 op industrieterrein beverwijk terhoogte van toen "spijker kwasten" nu een rotonde toen nog een t splitsing niet half zo mistig als op de afsluitdijk eigenlijk niet eens zodat je mistverlichting zou mogen voeren. Ik kwam van de avondschool en op het industrieterrein nader ik de t splitsing met ff 50 km/u ik zie in de mist een paar lampjes, eigenlijk meer gloeiende spijkers en maakte de inschatting die rijdt nog een heeeel stuk voor me, helaas was dit niet het geval en stond mijn voorganger stil om af te slaan zonder richting aan te geven, op het moment dat ik begreep dat het voertuig niet reed was het al ruim te laat en voor ik goed en wel een drie letterig woord beginnend met een K uit kon spreken volgde er een andere K, de K van klap en was ik vol 50 zonder ook maar de rem te hebben aangeraakt op mijn voor ligger geklapt.
Niet dat ik een geweldige bestuurder ben ook ik maak mijn fouten maar de twee verhalen tonen duidelijk aan dat je niet alleen afhankelijk bent van jezelf en je eigen inschattingen ook de omstandigheden van de anderen en hun voertuigen kunnen je op het verkeerde been zetten met alle gevolgen die daar bij komen in een situatie met vele malen meer zicht hing ik op mijn voorganger en in een situatie met misschien maar 10 meter zicht kwam ik veilig thuis.
De afhankelijkheid van elkaar, zeker in dit soort snel opkomende mist, maakt dat je alleen maar kunt proberen te anticiperen op hetgeen je ziet rekening houdend met de drukte die je eerder zag en voor de rest... misschien een schiet gebedje maar dan is het echt klaar