GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 67427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Marnix link=msg=1296441 date=1411038923
Wat in elk geval ook helpt is om als je -met of zonder schade- stil komt te staan dan metaan de auto uit te gaan en achter de vangrail te gaan staan. Iemand die jou van achter raakt raakt komt meestal pas een aantal seconden later.
Ik weet dat niet zo zeker. Als er voldoende ruimte is voor tussendoor schietende auto's kun je wel eens van de sokken gereden worden onderweg naar veiligheid.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Ja als er een meteoriet naar beneden komt ben je ook plat......... 98uiye

Wat een nutteloze discussie weer!
1:87 modelletjes:  


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
De beroepschauffeurs waarschuwen elkaar vaak via de 27mc. Daarom zijn ze vaak beter voorbereid en kan de snelheid er geleidelijk uitgehaald worden. Ik heb dit zelf meermaals meegemaakt, en als ik uit de mist kwam en een trucker zag rijden gaf ik het ook door. Niet iedere vrachtwagen heeft een 27Mc bak aan boord maar de meesten toch wel. Op een drukke weg wordt je dus altijd gewaarschuwd inclusief bij welk hectometer paaltje je dit kan verwachten. Dit is voor mij al weer een tijdje geleden maar dat is nog steeds niet veranderd.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Allemaal erg leuk maar als je redelijk zicht heb een er ineens een dikte wolk mist de weg op komt zie je INEENS niks meer...........
 
Dan heb je niks aan 27mc......... niks aan signalering.......... niks aan matrixborden............. een niks aan mooie praat achteraf...........



DAN ZIE JE INEENS NIKS MEER
1:87 modelletjes:  


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: r.bles link=msg=1296515 date=1411053856
Allemaal erg leuk maar als je redelijk zicht heb een er ineens een dikte wolk mist de weg op komt zie je INEENS niks meer...........
 
Dan heb je niks aan 27mc......... niks aan signalering.......... niks aan matrixborden............. een niks aan mooie praat achteraf...........



DAN ZIE JE INEENS NIKS MEER
Dus, in dat soort gevallen weet jij je eigen niet te redden? Ga je ergens stil langs de weg staan, hoop je op een reddingsactie? Hoe ga jij ermee om? Even voor goede orde, vanochtend was het hier in het midden van de land ook zo. Eerst wat nevel en dan in ene een dikke mistbank waardoor je niets meer ziet. En in dit jaargetijde kan dat zomaar dagelijks werk zijn, zeker met de randmeren en de polders hier.  ::)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: r.bles link=msg=1296515 date=1411053856
Allemaal erg leuk maar als je redelijk zicht heb een er ineens een dikte wolk mist de weg op komt zie je INEENS niks meer...........
 
Dan heb je niks aan 27mc......... niks aan signalering.......... niks aan matrixborden............. een niks aan mooie praat achteraf...........



DAN ZIE JE INEENS NIKS MEER

Ik heb toch iets andere ervaring met 27mc. Hoewel je er zelf geen moer aan hebt op dat moment, je zit er immers midden in, kan het een middel zijn in het voorkomen van erger zelfs als het bij jou al flink mis gegaan is. Het achter komende verkeer (veelal vrachtverkeer) wordt dan gewaarschuwd en kan ruim voor de shit de snelheid eruit halen en zelfs bijdragen aan het stil zetten van het verkeer wat nog niet in de mistbank gedoken is.

Het is dus niet voor jezelf, jij hebt er inderdaad niets meer aan, maar je bent niet alleen ook na jou komen er nog vele anderen...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Ook de vrachtwagens in die in tegengestelde richting die de instroom alweer uitgereden zijn zullen de overige chauffeurs waarschuwen.  En wie zegt dat het niet waar is of dat je er niks aan hebt, zou zeggen vraag het aan een beroepschauffeur die zo'n bakkie aan boord heeft. Ik heb er zelf ervaring mee en wou gewoon delen met een ander waarom chauffeurs eerder reageren en dat is dus niet door de hoge cabine. In mist zie je daar ook niks. Het waarschuwingssysteem wordt ook gebruikt om afsluitingen of onverwachte files en controlles te melden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
27 MC is een zeer beperkt waarschuwingsmiddel omdat 95 of meer % van de vrachtwagens die in Nederland rijden heeft dit middel niet eens aan boord.
Maar meestal rijden vrachtwagenchauffeurs met een lagere snelheid met grotere onderlinge afstanden terwijl de remweg van een combinatie relatief weinig langer is als van een personenauto.

Hierdoor heeft een vrachtwagenchauffeur net iets meer tijd om te reageren, en dat kan in combinatie met de grotere gemiddelde rijervaring net het verschil maken tussen er achter inrijden of de combinatie net veilig tot stilstand te brengen op de rijbaan, vluchtstrook of in de berm.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Marnix link=msg=1296441 date=1411038923
Wat in elk geval ook helpt is om als je -met of zonder schade- stil komt te staan dan meteen de auto uit te gaan en achter de vangrail te gaan staan. Iemand die jou van achter raakt raakt komt meestal pas een aantal seconden later.

Wat een onzin, als je stil komt te staan kun je beter eerst in de relatieve veiligheid van de kreukelzone van je eigen auto blijven zitten tot dat je zeker weet dat er niet nog een of andere laagvlieger je van de sokken rijd, want nergens zo'n onveilige plaats voor een onbeschermde voetganger als de autosnelweg met mist.

Want die paar seconden heb jij nodig om uit te stappen, dus op het moment dat jij uitstapt of naar achter de vangrail loopt heb je juist de grootste kans dat er iemand is jou torpedeert.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #229 Gepost op: 19 september 2014, 08:29:23
"Het was een erg gevaarlijke situatie. Ik stond met mijn auto in de dikke mist met oranje zwaailampen en een matrixbord met een uitroepteken om de file te beveiligen na de eerste kettingbotsing. Maar de automobilisten zagen me door de dikke mist steeds te laat. Ineens kwam er midden op de snelweg een man op me af rennen. Door de dikke mist zag ik niet goed wat er aan de hand was. Hij schreeuwde en riep dat er een ongeval was gebeurd. Ik rende erheen. Je wilt mensen helpen. Auto's reden met hoge snelheid de berm in, of reden in op de file. De een na de ander. Tot het er zo'n zestig waren. Ik belde meteen de centrale om mijn melding te doen, en kreeg te horen dat er geen ambulances meer direct beschikbaar waren. Ik stond bij de laatste van de drie zware kettingbotsingen."

Lees het hele verhaal van @WIS-flipse

wilco flipse @WIS_Wilco
Gedaan wat ik kon, verder een dag met een traan, sterkte aan een ieder. #A58
11:07am · 16 Sep 2014
Dank aan alle collega #hulpverleners #weginspecteurs en omstanders voor de hulp bij het incident #A58 Laat dit niet meer gebeuren.........
3:59pm · 16 Sep 2014
Graag wil ik iedereen bedanken voor de steun berichtjes die ik heb ontvangen en mij zo helpen bij het verwerken van het incident #A58
3:44pm · 18 Sep 2014
Het is moeilijk om te verwerken, en zal tijd nodig hebben alles een plekje te geven. Ik wens ook andere veel steun toe......#A58
3:46pm · 18 Sep 2014