GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 68959 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1296625 date=1411090253
27 MC is een zeer beperkt waarschuwingsmiddel omdat 95 of meer % van de vrachtwagens die in Nederland rijden heeft dit middel niet eens aan boord.
Maar meestal rijden vrachtwagenchauffeurs met een lagere snelheid met grotere onderlinge afstanden terwijl de remweg van een combinatie relatief weinig langer is als van een personenauto.

Hierdoor heeft een vrachtwagenchauffeur net iets meer tijd om te reageren, en dat kan in combinatie met de grotere gemiddelde rijervaring net het verschil maken tussen er achter inrijden of de combinatie net veilig tot stilstand te brengen op de rijbaan, vluchtstrook of in de berm.

Ik zeg ook niet dat het een redmiddel is, het is een hulpmiddel een van de velen het heeft alleen een groot nadeel het is een achteraf middel waarbij misschien meer leed wordt voorkomen. Zie het als een brandblusser naast een autowrak, het voorkomt het ongeval niet meer maar kan wel verdere gevolgen beperken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1296666 date=1411111265
Ik zeg ook niet dat het een redmiddel is, het is een hulpmiddel een van de velen het heeft alleen een groot nadeel het is een achteraf middel waarbij misschien meer leed wordt voorkomen. Zie het als een brandblusser naast een autowrak, het voorkomt het ongeval niet meer maar kan wel verdere gevolgen beperken.

Wie beticht jou er van dat je het als redmiddel ziet en niet als hulpmiddel, ik in ieder geval niet.
Ik constateer alleen maar dat het een zeer beperkt middel is omdat 95 of meer % van de vrachtwagens geen werkende 27mc zender/ontvanger aan boord heeft en dus niet waarschuwt noch gewaarschuwd kan worden.
Mijn verhaal was ook meer een reactie op de beweringen van jelte zoals:
Citaat van: jelte link=msg=1296512 date=1411053285
De beroepschauffeurs waarschuwen elkaar vaak via de 27mc. Daarom zijn ze vaak beter voorbereid en kan de snelheid er geleidelijk uitgehaald worden. Ik heb dit zelf meermaals meegemaakt, en als ik uit de mist kwam en een trucker zag rijden gaf ik het ook door. Niet iedere vrachtwagen heeft een 27Mc bak aan boord maar de meesten toch wel. Op een drukke weg wordt je dus altijd gewaarschuwd inclusief bij welk hectometer paaltje je dit kan verwachten. Dit is voor mij al weer een tijdje geleden maar dat is nog steeds niet veranderd.
en
Citaat van: jelte link=msg=1296604 date=1411078627
Ook de vrachtwagens in die in tegengestelde richting die de instroom alweer uitgereden zijn zullen de overige chauffeurs waarschuwen.  En wie zegt dat het niet waar is of dat je er niks aan hebt, zou zeggen vraag het aan een beroepschauffeur die zo'n bakkie aan boord heeft. Ik heb er zelf ervaring mee en wou gewoon delen met een ander waarom chauffeurs eerder reageren en dat is dus niet door de hoge cabine. In mist zie je daar ook niks. Het waarschuwingssysteem wordt ook gebruikt om afsluitingen of onverwachte files en controlles te melden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Dus 5 procent heeft een bakkie in de auto? Uit ervaring kan ik melden grote onzin. Eerder meer als 80 a 90% die het wel heeft. Het bereik is niet groot 1 a 2 minuten voor tegemoetkomende collega's maar genoeg voor een waarschuwing. Is het wel zo dat de buitenlandse vrachtwagens allemaal hun eigen soort hebben(am/fm)en frequenties zodat deze niet kunnen communiceren met collega uit andere landen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
Bij het zien van de beelden denk ik weer onmiddellijk aan de mistongevallen bij Moerdijk en Prinsenbeek/Breda. Het enige verschil zo te zien zijn het aantal doden en het feit dat er geen (grote) brand is uitgebroken...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: jelte link=msg=1296793 date=1411154352
Dus 5 procent heeft een bakkie in de auto? Uit ervaring kan ik melden grote onzin. Eerder meer als 80 a 90% die het wel heeft. Het bereik is niet groot 1 a 2 minuten voor tegemoetkomende collega's maar genoeg voor een waarschuwing. Is het wel zo dat de buitenlandse vrachtwagens allemaal hun eigen soort hebben(am/fm)en frequenties zodat deze niet kunnen communiceren met collega uit andere landen.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat jou inschatting veel en veel te hoog is
Als vrachtwagenchauffeur die een lange tijd via een uitzendbureau bij diverse bedrijven, groot en klein, heeft gewerkt kan ik je zeggen dat ik maar af en toe een werkende 27MC tegen kwam, zelfs op de Poolse en Tsjechische trekkers niet waar ik af en toe op reed.
Vooral bij auto's die alleen in Nederland rijden zoals distributie en DC-DC vervoer is het zeer zeer zeldzaam, aangezien daar de mobiele telefoon de taak van de 27MC heeft overgenomen, en in deze categorie vallen toch 80% van de vrachtauto's met een NL kentekenplaat.
Ook heb je daar relatief veel te maken met auto's zonder een vaste bestuurder.
En de keren dat er wel een werkende 27 MC op zat waren het vooral buitenlanders die ik via de bak hoorde tokkelen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Als uitzendchauffeur zonder vaste wagen zal je idd geen bak hebben, maar ik weet zeker dat het merendeel van de vrachtwagens in NL wel degelijk een 27 mc bak aan boord hebben.


Zeeuw123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Citaat van: Michael. link=msg=1296150 date=1410894540
De voertuiglijst; Brandweer is op volgorde van oproepen, ambulance was een onbegonnen werk, dus op volgorde van roepnummer.
Fouten zijn menselijk; het kan best dat ik er een paar vergeten ben!

Ook een aantal ambulance's uit regio Utrecht, zijn naar Zeeland gestuurd, echter zonder P2000 alarmering.
Zie foto's op www.brandweerkapelle.nl


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Mijn eerste reactie: Wat vreemd dat een discussie over hoe te rijden bij mist en het wel of niet aanwezig zijn van een 27mc de boventoon voert terwijl hier een enorm drama is gebeurd. Waarom lees ik hier niets over doden die te betreuren zijn, nabestaanden die achter blijven, vele getuigen die de meest verschrikkelijke dingen hebben gezien. Kunnen we het hier niet beter hebben over hoe dat allemaal een plek moet krijgen? Want dat schijnt niet heel makkelijk te zijn.  :-\

Anderzijds snap ik wel dat hier allerlei verhalen los komen over hoe dit voorkomen had kunnen worden. Want we willen dit met z'n allen voorkomen.
En dat is dan gelijk het punt: hier zijn eigenlijk geen schuldigen. Dit waren zeer bijzondere omstandigheden en er zijn gewoon mensen die niet snappen hoe ze daar mee om moeten gaan. Oprecht niet snappen, geen kwade wil, want niemand wil dit veroorzaken. En gelukkig hadden verzekeringen dit ook in de gaten. Hier is vrijwel niet meer te reconstrueren wat er precies gebeurd is. Natuurlijk kan de VOA van alles aflezen aan het ongeval. Maar meestal is de echte veroorzaker van een ongeval op de snelweg al vertrokken... In dit geval de mist. De zeer dichte mist.

Het was een bizarre dag, en dat kan ik vertellen uit eigen ervaring: eerste ambulance ter plaatse. een dag waarop iedereen zijn steentje heeft bijgedragen om goed te doen. Van de eerste leken die hulp verleenden tegen hun walging van wat ze zagen in, tot de professionele hulpdiensten, maar zeker niet te vergeten de burgers die geheel belangeloos hulp aanbieden in de zin van drinken en eten uitdelen, wc rollen (!!!) en een praatje maken met mensen die aangedaan op de vangrail zitten. Dit zijn de echte helden van die dag.

Citaat van: Marnix link=msg=1296441 date=1411038923
Wat in elk geval ook helpt is om als je -met of zonder schade- stil komt te staan dan meteen de auto uit te gaan en achter de vangrail te gaan staan. Iemand die jou van achter raakt raakt komt meestal pas een aantal seconden later.

En stop aub met het geven van dit soort adviezen. als iedereen in zijn auto was gebleven dan was dit ongeval misschien wel een stukje minder dramatisch afgelopen...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Denk dat hier alles mee gezegd is Hoefhaan.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Spookrijdende ambulance joeg schrik aan op A58'
OOST-SOUBURG - Op de ochtend van de serie kettingbotsingen in dichte mist op de A58, in september van dit jaar, is een ambulance tegen het verkeer in over de vluchtstrook gereden toen de weg nog niet was afgesloten. Zeker drie automobilisten zeggen de ambulance te hebben zien rijden aan de linkerkant van de rijbanen tussen Lewedorp en Arnemuiden. lees verder

In het artikel valt te lezen dat de automobilisten risicovolle manoeuvres uitvoerden vanwege de schrik. Waardoor de derde kettingbotsing is ontstaan.
Omdat het onderzoek (publicatie over aantal weken) nog loopt reageert de politie niet.
Connexxion wil de gegeven van het volgsysteem niet afstaan aan Omroep Zeeland
200 personen zijn al gehoord door de politie, maar behalve deze drie automobilisten geen getuigen van tegen het verkeer in rijdende ambulance.