GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 69051 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
p2kflex
15:02:58 16-09-14GROUP-1Graag tel. contact MKA
1320801MKA Veiligheidsregio Zeeland (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg)
1320809MKA Veiligheidsregio Zeeland (AMBU Team Zeeland totaal)
1320500MKA Veiligheidsregio Zeeland (Onbekende code)
1320501MKA Veiligheidsregio Zeeland (Onbekende code)
1320802MKA Veiligheidsregio Zeeland (OvD-G Noord)
1320803MKA Veiligheidsregio Zeeland (OvD-G Zuid)




Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Citaat van: brandweerBoZmax link=msg=1295987 date=1410860686
Ambulancier en verpleegkundige is in België hetzelfde, de chauffeur en bijrijder kunnen hetzelfde kwa medische handelingen.
MUG Team is ter vergelijking hetzelfde als het MMT in Nederland, die doen alleen handelingen die de ambulanciers niet mogen uitvoeren.

Helaas ook een piket voertuig bij het ongeval betrokken, zal dan denk ik ook wel vervangen moeten worden?
betreft de 19-4390 toch?

Hoho, een ambulancier en verpleegkundige zijn totaal verschillend. Ten eerste is verpleegkundige een beschermde titel, en dus niet te vergelijken met iets anders. Daarnaast heeft een ambulance verpleegkundige veel meer opleiding, kennis en meer middelen tot zijn beschikking dan een ambulancier. Een Belgische ambulance met verpleegkundige met een spoed en intensieve zorg achtergrond (dit wordt dan schijnbaar een MIVA/PIT ambulance genoemd) is wel vergelijkbaar met een Nederlandse ambulance.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
 :( :( :'(

@VRZ Veiligheidsregio Zeeland
De twee dodelijke slachtoffers zijn allebei inwoners van de gemeente Middelburg. Eén van hen was lid van de vrijwillige brandweer. #a58
If you can dream it, you can do it.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Zo komt zo'n vreselijk incident nog dichter bij voor de hulpverleners. Veel sterkte aan de collega's daar!  :'(


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
If you can dream it, you can do it.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Sterkte voor de familie, vrienden, collega's en bekenden van de slachtoffers.

Respect voor de hulpverlening zoals die op gang is gekomen met ook de juiste verzorging van de slachtoffers en anderen die in deze heksenketel terecht gekomen zijn. Tof dat er zelfs aan toiletten gedacht is.   O0

Voor een mogelijke nevenstaande discussie heb ik destijds een topic geopend: Wat is een veilige snelheid bij mist?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83140.msg1255610#lastPost

Vaak zie je dat ook bij mist de onderlinge afstand niet voldoende is en er dus te laat ingegrepen kan worden.
Voor wie 's morgens of 's avonds in de spits rijdt komt dit bekend voor. Ik verwonder me er altijd om dat het vaak goed gaat maar zie soms gaatjes van slechts 3 meter waar geen auto meer tussen past. En dan is het nog niet eens mistig!! Kun je je voorstellen wat het moet zijn als je dichte mist hebt. Dan is die 3 meter niets, helemaal niets!! Remt je voorganger abrupt af dan zit je er meteen op.

In mijn ogen mag hier best nog strenger op gecontroleerd worden. Alleen jammer dat ik niet zou weten wie dit moet doen want politie zie je amper meer op de snelweg. Misschien een mooie taak voor RWS-inspecteurs?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Soms kan mist heel heiig zijn, soms wat dikker, maar prima om in te rijden. Maar dan ineens kan je verrast worden door een hele dikke mistbank, waarbij je maar enkele meters ver kunt zien. Dat is het gevaar van mistbanken.

Sommige opmerkingen zoals ''Boem is ho'', en ''Gewoon afstand houden'' en ''Pas je snelheid dan ook aan'' klinken allemaal leuk, zoals de beste stuurlui altijd weer aan de wal blijken te staan.

Als je dit zelf nog nooit ervaren hebt, kun je het je moeilijk voorstellen. Ik heb nog maar 1 keer zo'n heftige mistbank meegemaakt, totaal onverwachts. Van lichte mist, 120 km/pu, ineens in een dikke soep. Als daar voertuigen hadden stilgestaan, zou ik er ook opgeklapt zijn.

Dit soort mistbanken zijn uitzonderlijk maar niet ongewoon, en combineer dat met een drukke snelweg, in de spits... Dramatisch. Eigenlijk is het enige wat je kunt doen; Vluchtstrook, gevarenlichten aan en naast je voertuig gaan staan, achter de vangrail. Maar helaas is het verassingseffect te groot, met mistbanken als deze.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Ik wil niet de discussie off topic trekken maar vind het hier en daar wel erg kort door de bocht.
Ook in Flevoland gebeurt het dat je op het ene moment redelijk zicht hebt en dat er een dichte wolk mist de weg op komt, zodat je ineens van voldoende zicht bij je snelheid, niks meer ziet........
Je weet dat er afstand is........maar je voorganger schrikt en remt..............

eddit: je was gelijk met mijn bericht maar wil het toch laten staan!!
1:87 modelletjes:  


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: r.bles link=msg=1296135 date=1410892458

Je weet dat er afstand is........maar je voorganger schrikt en remt..............

Exact. En als ervaren bestuurder wil je niet voluit op je rem trappen ivm opkomend verkeer, tegelijkertijd wil je je snelheid fors verminderen omdat je niets ziet, en dan ineens knal je op een hoopje voertuigen.

Oftewel; je kan afstand houden en deze zelfs verdubbelen, maar als er ineens een zwikje voertuigen stilstaat voor je neus, je bent te laat.