GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote hulpverlening (div. ongevallen in de mist) A58 - Goes Heinkenszand 16-09-2014  (gelezen 70788 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Citaat van: Michael. link=msg=1296150 date=1410894540
De voertuiglijst; Brandweer is op volgorde van oproepen, ambulance was een onbegonnen werk, dus op volgorde van roepnummer.


Citaat
Brandweer:
Zeeland:
19-4534 TS Arnemuiden
19-4570 HV Middelburg Stromenweg
19-4739 TS Goes

19-4740 TS Arendskerke
19-4770 HV Goes
19-4532 TS Oost-Souburg

19-4533 TS Middelburg Torenweg
19-4737 TS Nieuwdorp
19-4768* HA Borssele
19-4778 HVH Borssele

19-4742 TS Kapelle (standby Vierwegen)

19-4768*  HA Borssele

19-4392 VC2 Arnemuiden
19-4391 COH Middelburg Stromenweg
19-4385 HA Middelburg Stromenweg

19-4707 PM Krabbendijke (catering)

19-5631 TS Terneuzen  Koegors (standby Tolplein)
19-5672 HVH Mauritsfort (standby Tolplein)
19-5662 HA Mauritsfort (standby Tolplein)

19-4741 TS Goes (standby helilanding ADRZG)

19-4745 TS Krabbendijke (ass. Catering)

Midden en West Brabant:
20-7234 TS Bergen op Zoom (Standby)
20-9170 HV Bergen op Zoom (Standby)

*Het roepnummer 19-4768 wordt gebruikt door twee HA’s, de oude DAF zal op korte termijn vervangen worden voor de inmiddels rondrijdende Volvo. Vandaag zijn beide ingezet. De oude DAF in combinatie met de 4778 en de nieuwe Volvo met de 19867.

Ambulance:
Gelderland-Zuid:
08-115
08-111
08-123
Lifeliner 3

Rotterdam-Rijnmond:
17-156
17-112
17-135
17-145
17-133
17-176
Lifeliner 2/MMT 902

Zuid-Holland Zuid:
18-171
18-181
18-172
18-196
18-197
18-194

Zeeland:
19101 Goes
19102 Goes
19103 Goes
19105 Goes
19106 Goes
19123 Middelburg
19124 Middelburg
19125 Middelburg
19127 Middelburg
19134 Terneuzen
19136 Terneuzen
19138 Hulst
19410 Goes

19817 OVDG Noord en Midden Zeeland
19818 OVDG Zeeuws Vlaanderen
19827 SIGMA Borssele
19837 AMBU Borssele
19867 (met 19-4768) GNK-C Borssele

Midden en West Brabant:
20-101 Bergen op Zoom
20-102 Bergen op Zoom/Roosendaal(twee keer gealarmeerd)
20-108 Roosendaal (twee keer gealarmeerd)
20-132 Oosterhout/Nieuwendijk
20-147 Tilburg Noord
20-144 Tilburg Zuid (melding in zeeland gereden)
20-152 Waalwijk/Nieuwendijk (twee keer gealarmeerd)
20-103 Bergen op Zoom
20-126 Breda Zuid
20-121 Breda Noord (twee keer gealarmeerd)

Brabant Noord:
21-102
21-108
21-103
21-104
21-105 (afgemeld)

Brabant Zuid-Oost:
22-103
22-116
22-104

Fouten zijn menselijk; het kan best dat ik er een paar vergeten ben!

Medeleden hadden voor jou een lijst gemaakt met volgorde van alarmeren, deze even samengevoegd en posten MWB aangevuld. Ambulances zeeland niet aangepast, volgorde ben ik niet uit gaan zoeken.


Zeeuw123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Citaat van: Spartan link=msg=1296177 date=1410901294
Medeleden hadden voor jou een lijst gemaakt met volgorde van alarmeren, deze even samengevoegd en posten MWB aangevuld. Ambulances zeeland niet aangepast, volgorde ben ik niet uit gaan zoeken.

Brandweer 19-4742(Kapelle), ook bij ongeval op A58 ingezet.
Standby bij ANWB is overgenomen door de 19-4745(Krabbendijke)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1296149 date=1410894380
Elke bestuurder wordt geacht te rijden met een zodanige snelheid dat ten alle tijde het voertuig tot stilstand kan worden gebracht op het weggedeelte dat vrij en te overzien is.
Dit is gewoon een basis regel voor een veilig verkeer.

Gtz,
Jan

En doordat een aantal mensen van een verantwoorde 120 km/u vol in de remmen zijn gegaan om aan jou basisregeltje te voldoen, en andere mensen die dat niet hadden verwacht, gebeuren de meeste kop-staart mistongevallen.
Dus in feite is het in mist een basisregel voor het ontstaan van zulke soort ongevallen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dit soort mistbanken zijn uitzonderlijk maar niet ongewoon, en combineer dat met een drukke snelweg, in de spits... Dramatisch. Eigenlijk is het enige wat je kunt doen; Vluchtstrook, gevarenlichten aan en naast je voertuig gaan staan, achter de vangrail. Maar helaas is het verassingseffect te groot, met mistbanken als deze.

Dus eigenlijk zeg je dat bij het constateren van mistbanken die het zicht reduceren tot onder een bepaald aantal meters, de snelweg gewoon afgesloten moet worden?

Wordt dat ook gedaan in de praktijk? (Vraag in het algemeen, niet specifiek voor de A58, waar mij dat moeilijk lijkt vanwege ontbreken signalering)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: zwelgje link=msg=1296198 date=1410941824
Dus eigenlijk zeg je dat bij het constateren van mistbanken die het zicht reduceren tot onder een bepaald aantal meters, de snelweg gewoon afgesloten moet worden?

Wordt dat ook gedaan in de praktijk? (Vraag in het algemeen, niet specifiek voor de A58, waar mij dat moeilijk lijkt vanwege ontbreken signalering)

Nee er wordt bedoeld dat wanneer je in een dergelijke onverwachte situatie terecht komt je niet van het een op andere moment je snelheid kunt aanpassen, ook daar speelt een stukje veiligheid.
In tijd van ja en nee van 120 naar 50 geeft hele nare gevolgen, waarvan de A58 een school voorbeeld is, en ik denk dat je als bestuurder in een voorkomend geval zelfs nog weleens tegen een artikel 5 of 6 aan kunt lopen.

De enige reactie is anticiperen en naar omstandigheden de snelheid op VERANTWOORDE wijze reduceren
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: zwelgje link=msg=1296198 date=1410941824
Dus eigenlijk zeg je dat bij het constateren van mistbanken die het zicht reduceren tot onder een bepaald aantal meters, de snelweg gewoon afgesloten moet worden?

Wordt dat ook gedaan in de praktijk? (Vraag in het algemeen, niet specifiek voor de A58, waar mij dat moeilijk lijkt vanwege ontbreken signalering)
Mijn ouders staan in de buurt op de camping en waren onder de indruk van hoe weinig zicht er was. Het lijkt mij best mogelijk om automatische waarschuwingssystemen te bouwen maar hoeveel nut heeft het (hoe vaak komt de situatie voor). Wat ook zou kunnen is dat op hele trajecten snelweg de snelheid preventief verlaagd wordt bij bepaalde weersomstandigheden. Dan hoef je met maar een beperkt aantal borden te werken.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nee er wordt bedoeld dat wanneer je in een dergelijke onverwachte situatie terecht komt je niet van het een op andere moment je snelheid kunt aanpassen, ook daar speelt een stukje veiligheid.

Dat lijkt mij niet wat Dinges zegt. Hij heeft het over op de vluchtstrook stoppen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: zwelgje link=msg=1296206 date=1410943700
Dat lijkt mij niet wat Dinges zegt. Hij heeft het over op de vluchtstrook stoppen.

Het lijkt mij precies wat Dinges bedoeld immers is de vluchtstrook de gevaarlijkste plek op de snelweg. Daar komt bij dat als het potdicht zit je ook de amberkleurige spijkertjes op de vluchtstrook niet op tijd ziet.

Met een beetje gvb kun je dus bedenken dat het veiligste wat je kunt doen is op normale wijze je snelheid omlaag brengen en indien het voor je gevoel noodzakelijk is de snelweg via een afrit verlaten.

Maar ja, als je het zwart / wit stellen wil tja dan gaan met zware mist de snelwegen dicht want daar zitten we allemaal op te wachten....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1296212 date=1410947818
Maar ja, als je het zwart / wit stellen wil tja dan gaan met zware mist de snelwegen dicht want daar zitten we allemaal op te wachten....

Het enige wat ik stel is een vraag. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!




Volgens mij snapt de krant het bijna...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel