Beetje warrige berichtgeving.
Inderdaad, dat krijg je wanneer iedereen maar met cijfers gaat goochelen. Dat begint dus inderdaad bij de Minister, die al jarenlang steeds andere cijfers noemt, en er dan een verhaal bij houdt waar meestal geen touw aan vast te knopen is!
Kijk maar eens naar de onderstaande uitzending van Pauw en Witteman in 2011 waar hij "meer blauw" beloofd op straat. Daar brabbelt hij zoals gewoonlijk weer van alles aan elkaar. Gelukkig zit ook Sonja Barend aan tafel, die zich niet in slaap laat sussen en probeert om hem op koers te houden!
http://www.npo.nl/pauw-witteman/18-02-2011/VARA_101249868Met 13 man krijg je geen een dubbel bemande auto op de weg 24/7. Ik interpreteer het meer als: elke dag werken er 13 FTE op straat. Twee auto's kost 4 man. Dat keer drie diensten is 12 man. Dan heb je nog een reservepoppetje over voor een OVD dienst, CVD of DACO.
"elke dag werken er 13FTE op straat". Dat is dus een rara uitspraak, want FTE's werken niet op straat. FTE is een term waarmee je capaciteit aangeeft, niet om het aantal diensten op enig moment uit te drukken.
De telegraaf beroept zich op de WOB. Volgens mij kan je alles gewoon vinden in de "bijlage Inrichtingsplan Nationale Politie" die je gewoon op internet kan vinden. Daar staat dat in basiseenheid A4 van regio 1 (Heereveen) 106.5 FTE Operationeel (waarvan 20 FTE wijkagent), en 1 FTE niet operationeel werkzaam moet zijn. Kennelijk zijn dat op dit moment 103 FTE. blijven dus ruim 80 FTE over voor noodhulp. Dan lijkt het mij vrij aannemelijk dat er op elk moment van de dag 13 agenten beschikbaar zijn voor de noodhulp. En dat er in die regio op elk moment van de dag 200 agenten in de noodhulp zijn, dat zou dus best kunnen kloppen. En dat er veel meer FTE elders in de politieorganisatie werken, dat klopt ook.
In dit artikel hanteert de Telegraaf kennelijk een andere definitie van het begrip "Operationele sterkte" als dat de politie die hanteert.