politie uniformen

Auteur Topic: politie uniformen  (gelezen 3645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firefly16

• Ambulance verpleegkundige / instrukteur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 17 september 2014, 20:06:51
Ik weet het, op een ambulance plek een topic openen over het nieuwe politie uniform. Toch wil ik wel een discussie starten...:)
Allereerst wil ik de collega's van de politie feliciteren met hun nieuwe outfit. Mooi functioneel, herkenbaar en ook goed zichtbaar. Wat een stoer pak! En dat terwijl er geen retro-reflecterende striping op zit? en slechts een fractie van de hoeveelheid signaal kleuren in vergelijking met ons ambulance pak. NEN normeringen? Er zal er vast wel één van toepassing zijn op hun kleding , ws die voor comfort en functionaliteit doch niet die NEN norm waar ons pak tegen aan leunt of zelfs aan moet voldoen.  Maar voor wie is die NEN norm waar onze pakken aan voldoen eigenlijk bedoeld? In vergelijking tot de politie doen wij een groot percentage van ons werk binnens- huis. Erg fijn dat wij dan goed zichtbaar zijn maar is dit nodig? En werken wij veiliger door al dat signaal geel en die retroreflectie? Ik heb het mij altijd afgevraagd. Het ter discussie stellen van onze kleding wordt soms gezien als een soort verraad! Veiligheidsnormeringen ter discussie stellen wordt door sommigen vertaald als het vragen om minder veiligheid voor je collega's. Dit vind ik een rare redenering en is zeker niet mijn bedoeling daarnaast denk ik dat gedrag van de drager   van een veel grotere invloed op veiligheid is als die rare pakken van ons. Er is helaas niet veel te vinden over het politie uniform op internet. Welke uitgangs situatie is er gekozen en waar moest het pak aan voldoen. Maar mooi vind ik het wel en ik hoop ooit ook nog eens in een uniform te mogen werken op de ambulance dat het zelfde gevoel geeft als het nieuwe uniform van de politie.
En nee ik ga niet solliciteren bij de politie, ik hou van mijn werk en zoek geen andere baas ;)

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2014, 21:09:13
Dat er geen voldoende reflectie opzit heeft te maken met het feit dat wij op straat een zichtbaarheidsvest, gele parka of jekker moeten dragen. Deze voldoet aan de RWS-norm.
Voor jullie lijkt het mij onwerkbaar om bij aankomst eerst nog een zichtbaarheidsvest aan te trekken. Tevens gaat het gok ik in de weg zitten als je op je knieen naast een patient zit.

Verder heb ik gehoord dat het nieuwe pak van ons wel brandvertragend is. In hoeverre dat bescherming bied weet ik niet en ga ik ook niet testen.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2014, 12:33:31
Citaat van: firefly16 link=msg=1296325 date=1410977211
Ik weet het, op een ambulance plek een topic openen over het nieuwe politie uniform. Toch wil ik wel een discussie starten...:)

De tegenvraag: wat voor pak zou je dan aan willen?

Overigens zeg je dat je het grootste deel van je werk binnenshuis uitvoert, maar ik zie dagelijks ambulance's op de meest vreemde plekken geparkeerd staan, met medewerkers die eromheen lopen, in- en uitstappen en dat bij weer in wind en in daglicht maar ook bij volledige duisternis. En dat allemaal omdat ze ergens binnen moeten werken. Maar de zooi die mee moet, moet wel uit het busje gehaald worden. Dit alleen maakt het belang van goede zichtbaarheid al duidelijk.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2014, 16:10:53
Dan nog de vraag waarom je niet op zou willen vallen..? De politie heeft nog situaties waarin ze liever niet opvallen. Denk aan bijvoorbeeld een heterdaad inbraak in een afgelegen woning. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat ze van heinde en ver worden gezien.

firefly16

• Ambulance verpleegkundige / instrukteur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 19 september 2014, 12:31:08
Het gaat vooral om de keuze. Op het moment dat grotere zichtbaarheid gewenst is wil ik graag een veiligheids vest of jas aantrekken net zoals de politie nu kan doen. Het er uitzien als een verkeersregelaar of een wegwerker gedurende al mijn werkzaamheden is mijns inziens overdreven en gaat veel te ver. Dat dus. In regio Hollands-Midden gaat het zelfs zover dat, om aan de norm qua signaal kleur te voldoen, ook de onderkant van de broekspijpen signaal geel zijn! Verder gaat mijn stuk vooral over functionaliteit, kleur keuze en draagbaarheid. Dat lijkt bij het nieuwe politie uniform erg geslaagd en wens ik ook voor mijn uniform.  :)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 19 september 2014, 19:27:18
Citaat van: firefly16 link=msg=1296710 date=1411122668
Het gaat vooral om de keuze. Op het moment dat grotere zichtbaarheid gewenst is wil ik graag een veiligheids vest of jas aantrekken net zoals de politie nu kan doen. Het er uitzien als een verkeersregelaar of een wegwerker gedurende al mijn werkzaamheden is mijns inziens overdreven en gaat veel te ver. Dat dus. In regio Hollands-Midden gaat het zelfs zover dat, om aan de norm qua signaal kleur te voldoen, ook de onderkant van de broekspijpen signaal geel zijn! Verder gaat mijn stuk vooral over functionaliteit, kleur keuze en draagbaarheid. Dat lijkt bij het nieuwe politie uniform erg geslaagd en wens ik ook voor mijn uniform.  :)

Wordt dan dus echt overstappen naar de poltie of defensie ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:47:56
Maar wat is het bezwaar van goed zichtbaar zijn. Ik vind dat Azijnzeikerd daar best wel een punt heeft!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.