Ik weet het, op een ambulance plek een topic openen over het nieuwe politie uniform. Toch wil ik wel een discussie starten...
Allereerst wil ik de collega's van de politie feliciteren met hun nieuwe outfit. Mooi functioneel, herkenbaar en ook goed zichtbaar. Wat een stoer pak! En dat terwijl er geen retro-reflecterende striping op zit? en slechts een fractie van de hoeveelheid signaal kleuren in vergelijking met ons ambulance pak. NEN normeringen? Er zal er vast wel één van toepassing zijn op hun kleding , ws die voor comfort en functionaliteit doch niet die NEN norm waar ons pak tegen aan leunt of zelfs aan moet voldoen. Maar voor wie is die NEN norm waar onze pakken aan voldoen eigenlijk bedoeld? In vergelijking tot de politie doen wij een groot percentage van ons werk binnens- huis. Erg fijn dat wij dan goed zichtbaar zijn maar is dit nodig? En werken wij veiliger door al dat signaal geel en die retroreflectie? Ik heb het mij altijd afgevraagd. Het ter discussie stellen van onze kleding wordt soms gezien als een soort verraad! Veiligheidsnormeringen ter discussie stellen wordt door sommigen vertaald als het vragen om minder veiligheid voor je collega's. Dit vind ik een rare redenering en is zeker niet mijn bedoeling daarnaast denk ik dat gedrag van de drager van een veel grotere invloed op veiligheid is als die rare pakken van ons. Er is helaas niet veel te vinden over het politie uniform op internet. Welke uitgangs situatie is er gekozen en waar moest het pak aan voldoen. Maar mooi vind ik het wel en ik hoop ooit ook nog eens in een uniform te mogen werken op de ambulance dat het zelfde gevoel geeft als het nieuwe uniform van de politie.
En nee ik ga niet solliciteren bij de politie, ik hou van mijn werk en zoek geen andere baas