Nieuw in LPA8: LVAD (Left Ventricular Assist Device)

Auteur Topic: Nieuw in LPA8: LVAD (Left Ventricular Assist Device)  (gelezen 4415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 6 oktober 2014, 21:12:45
Citaat van: 024 link=msg=1200137 date=1378749815
Citaat
University of Arizona surgeons Dr. Zain Khalpey and Dr. Robert Poston became the first to implant a left ventricular assist device using the surgical robot in John Hulslander, 67, who was losing his battle with ischemic cardiomyopathy.

Since the groundbreaking surgery in May, four more patients have undergone the robotic procedure at The University of Arizona Medical Center – University Campus.
"Nobody in the world is doing this and we have done five of them," said Khalpey, associate professor in the UA Department of Surgery Division of Cardiothoracic Surgery and surgical director of the Heart Transplant and Mechanical Circulatory Support Program at UAMC. "The patients are all doing smashingly."

http://explorernews.com/blogs/university_of_arizona/article_d6bdb25a-1965-11e3-bdad-0019bb2963f4.html

Citaat van: senseihomer link=msg=1243558 date=1392105770
5.6 LVAD (Left Ventricular Assist Device)
Voor patiënten met een LVAD is binnen LPA8 een nieuw protocol toegevoegd, we kunnen een LVAD steeds vaker binnen de ambulancezorg tegenkomen, als een patiënt een LVAD heeft dienen er geen thoraxcompressies uitgevoerd te worden, hier komen we binnenkort op ambulanceblog.nl nog op terug.

Bron: http://www.ambulanceblog.nl/lpa8-nieuwe-protocol-voor-de-nederlandse-ambulancezorg-deel1/

Interessant document daarover:
http://www.mylvad.com/assets/ems_docs/00003528-2012-field-guide.pdf

Iemand al eens te maken gehad met een patiënt met een LVAD?

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2014, 21:22:59
Ja hoor...in een tijd dat lpa 7.1 er nog was.....

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2014, 22:17:37
Jazeker, als leerling op de cardiochirurgie gewerkt. Excor's en Incor's. Hadden ook eens een excursie naar Berlin Heart gepland staan, maar kon toen helaas niet >:(

Er zit ook altijd zo'n fietspompje bij voor bij een defect/stroomuitval. Ik vond het altijd een geruststellende gedachte als ik in de lift stond met m'n patient..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2014, 08:37:01
Veel interessanter en relevanter voor de dagelijkse praktijk vind ik de opmerking er boven: "Daarnaast is er in het volwassenen reanimatie protocol medicatie opgenomen bij onrust / pijn door (mechanische) thoraxcompressies."
Het gebeurt met enige regelmaat dat iemand reageert tijdens Autopulse/Lucas compressies. Ik geef dan vaak wat midazolam en/of een beetje morfine. Erg prettig dat dit nu ook in het prehospitale protocol wordt vastgelegd. En zo te zien wordt er ook afgestapt van homeopatische doseringen fentanyl ;D
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2014, 17:24:41
Citaat van: Delta link=msg=1300579 date=1412663821
Veel interessanter en relevanter voor de dagelijkse praktijk vind ik de opmerking er boven: "Daarnaast is er in het volwassenen reanimatie protocol medicatie opgenomen bij onrust / pijn door (mechanische) thoraxcompressies."
Het gebeurt met enige regelmaat dat iemand reageert tijdens Autopulse/Lucas compressies. Ik geef dan vaak wat midazolam en/of een beetje morfine. Erg prettig dat dit nu ook in het prehospitale protocol wordt vastgelegd. En zo te zien wordt er ook afgestapt van homeopatische doseringen fentanyl ;D

Hiervoor was in veel regios waar oa LUCAS I of II gebruikt werd, al een regionaal protocol actief :''onrust bij patient agv mechanische thoraxcompressie.'' met fentanyl en dormicum IV.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2014, 22:46:10
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1300673 date=1412695481
Hiervoor was in veel regios waar oa LUCAS I of II gebruikt werd, al een regionaal protocol actief :''onrust bij patient agv mechanische thoraxcompressie.'' met fentanyl en dormicum IV.

Geboren uit noodzaak, kan ik mij voorstellen.  ;)
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2014, 23:23:56
Citaat van: Delta link=msg=1300729 date=1412714770

Inderdaad, maar awareness bij reanimatiepatienten kwam ook al voor voordat de LUCAS werd gebruikt. Bij sommige patienten kwam de cerebrale flow waarschijnlijk op zodanig niveau door uitstekende manuele thoraxcompressie dat de patient motorische onrust ging vertonen. In die gevallen heb ik zelf altijd midazolam gebruikt voor sedatie en fentanyl voor pijnstilling bij de patient. ;) Buiten protocol maar altijd schriftelijk verantwoord  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2014, 00:26:52
Citaat van: Delta link=msg=1300729 date=1412714770
Het is best eng als iemand die je reanimeert je handen vastpakt inderdaad, en behoorlijk bizar als je ophoudt en er een streep op de scoop overblijft ---------------
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 01:04:27
Citaat van: jvo link=msg=1301049 date=1412893612
Het is best eng als iemand die je reanimeert je handen vastpakt inderdaad, en behoorlijk bizar als je ophoudt en er een streep op de scoop overblijft ---------------

next, more true stories from rescue 112 ;-)