GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014  (gelezen 9950 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Erik de Graaf @erdegr
#A12 sta al ruim een uur stil voor een brug met een verwarde man. pic.twitter.com/ZyxtVe8FBt

7:38am · 19 Sep 2014
A12 verwarde man is door de politie opgepakt. Springkussen wordt opgeruimd pic.twitter.com/9HgGgtO6J5


7:51am · 19 Sep 2014

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind een grip 2 en complete verkeerschaos voor zo'n sneu figuur zwaar over the top. Mijn ongenuanceerde gedachten zal ik verder hier niet ventileren.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: GLZ link=msg=1296674 date=1411113242
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind een grip 2 en complete verkeerschaos voor zo'n sneu figuur zwaar over the top. Mijn ongenuanceerde gedachten zal ik verder hier niet ventileren.
Goed plan, dit is al ongenuanceerd genoeg!


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: GLZ link=msg=1296674 date=1411113242
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind een grip 2 en complete verkeerschaos voor zo'n sneu figuur zwaar over the top. Mijn ongenuanceerde gedachten zal ik verder hier niet ventileren.

Ondoordachte reactie.. genoeg redenen voor deze 2 keuzes (grip2 & verkeerschaos)


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Citaat van: GLZ link=msg=1296674 date=1411113242
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind een grip 2 en complete verkeerschaos voor zo'n sneu figuur zwaar over the top. Mijn ongenuanceerde gedachten zal ik verder hier niet ventileren.

Oh, dus de vertraging voor de automobilisten weegt zwaarder dan een mensenleven?
Dat je daarnaast een persoon die het leven niet ziet zitten een "sneu figuur" noemt, getuigt van weinig empathie.

Ik vind je uitspraak dus zeer onbehouwen en getuigen van weinig respect richting je medemens.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
In dit topic verder graag on topic discussie of feitelijke informatie over het betrokken incident.
Ongemotiveerde meningen en waardeoordelen over de persoon in kwestie en de besluiten (grip2) van de dienstdoende hulpverleners zijn niet relevant en worden als off topic berichten behandeld.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Is ook mogelijk inhoudelijk aan te geven welke redenen er hier waren voor grip2. Niet om de grip 2 onder uit te halen maar voor het weten wat hier de keuzes zouden geweest kunnen zijn. En graag alleen reacties die meer vertellen dan Wikipedia en de algemene kennis.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Alleen ontopic dan: Ik vind GRIP 2 voor verkeerschaos overdreven. Er staat altijd wel file en RWS doet zijn best om de verkeersstromen in goede banen te leiden. Wat doet een operationeel team hier aan? Wat doet een ROT aan een springer? Grip 1 kan ik me voorstellen, bij grip 2 vraag ik me af wat de beweegredenen zijn voor deze opschaling.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
GRIP2 was met name voor het verkeer.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
GRIP 2 wordt afgegeven om bron- en effectproblemen tegen te gaan.
In dit geval is de bron een verwarde man die van een brug af dreigt te springen. Hiervoor heb je meer eenheden nodig:
Politie moet wegen afsluiten, verkeer omleiden, persoon ompraten etc.
Ambulance moet klaarstaan voor springer
Brandweer: opmaken springscherm en hulpverlening

Op zich geen grip 2 probleem
Hier komen echter de effecten ook bij:
Deze persoon staat boven een drukke snelweg tijdens spitsuur. De A12 is een belangrijke snelweg. Als 1 persoon voor 1 auto springt is dat ook geen grip 2 probleem. Maar wanneer deze auto vol in de remmen moet / plotseling stilstaat is de kans groot dat er minimaal nog 1 / 2 andere auto's boven knallen. Tijdens spitstijd wordt dit dan een grote kettingsbotsing. Waardoor we zoals we bij de A58 zagen op kunnen schalen naar GRIP 2. Dus om voor een goede afhandeling te zorgen is er naar mijn idee gekozen voor een GRIP 2. Aanrijdend had de man namelijk nog steeds kunnen springen en de verkeerschaos kunnen veroorzaken