GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014  (gelezen 9951 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor een springer op zich hoef je geen GRIP 2 af te geven. Alleen praten we hier over de A12, een op zich al zeer drukke snelweg zeker in de spitsen. Bij een algehele afsluiting van 1 van de snelwegen van of naar Utrecht, waarvan ook nog eens de algehele tijdsduur onbekend is ga je al snel voor wat betreft de files domino-effect krijgen wat niet enkel beperkt blijft tot de snelwegen rond Utrecht. En dan is het handig dat het ROT op komt om dat soort zaken met elkaar te bespreken.


Leek

  • geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Citaat van: GLZ link=msg=1296674 date=1411113242
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik vind een grip 2 en complete verkeerschaos voor zo'n sneu figuur zwaar over the top. Mijn ongenuanceerde gedachten zal ik verder hier niet ventileren.
Dank je voor je duidelijke reactie. Heb zelf ook weleens last van psychische problemen gehad, maar ik heb begrip voor deze man. Lof voor tactisch optreden hulpverlening. Je kunt je, GLZ, neem ik aan wel voorstellen dat er meerdere (psychische) slo's zijn als deze man door een ondoordachte benadering wél springt.


visren

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Citaat van: Peter71 link=msg=1296732 date=1411137198
Voor een springer op zich hoef je geen GRIP 2 af te geven. Alleen praten we hier over de A12, een op zich al zeer drukke snelweg zeker in de spitsen. Bij een algehele afsluiting van 1 van de snelwegen van of naar Utrecht, waarvan ook nog eens de algehele tijdsduur onbekend is ga je al snel voor wat betreft de files domino-effect krijgen wat niet enkel beperkt blijft tot de snelwegen rond Utrecht. En dan is het handig dat het ROT op komt om dat soort zaken met elkaar te bespreken.
Even een vergelijking trekken; Stel er is een aanrijding met een persoon (veelal ook een springer )ofwel een persoon langs het spoor) bij de NS op het traject Den Haag - Gouda - Utrecht (Zelfde route als de A12 nu). Hierbij wordt vaak ook het hele baanvak op het spoor gestremd, waarbij vertraagde en uitgevallen treinen zich als een domino-effect opstapelen. De duur van een vertraging als deze is vaak heel moeilijk in te schatten. Effecten hiervan vaak voelbaar tot in het hoge noorden van het land (IC Rotterdam - Groningen/Leeuwarden gaat hier langs). Zou dit in jullie ogen ook een GRIP2 situatie zijn?

Ik kan me zeker voorstellen dat er coördinatie nodig is tussen de diverse hulpdiensten, ik zeg dan ook zeker niet dat het hier niet nodig is geweest. Hier zijn vast kundige mensen bij betrokken geweest.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: visren link=msg=1296755 date=1411144473
Even een vergelijking trekken; Stel er is een aanrijding met een persoon (veelal ook een springer )ofwel een persoon langs het spoor) bij de NS op het traject Den Haag - Gouda - Utrecht (Zelfde route als de A12 nu). Hierbij wordt vaak ook het hele baanvak op het spoor gestremd, waarbij vertraagde en uitgevallen treinen zich als een domino-effect opstapelen. De duur van een vertraging als deze is vaak heel moeilijk in te schatten. Effecten hiervan vaak voelbaar tot in het hoge noorden van het land (IC Rotterdam - Groningen/Leeuwarden gaat hier langs). Zou dit in jullie ogen ook een GRIP2 situatie zijn?

Ik kan me zeker voorstellen dat er coördinatie nodig is tussen de diverse hulpdiensten, ik zeg dan ook zeker niet dat het hier niet nodig is geweest. Hier zijn vast kundige mensen bij betrokken geweest.
Het gaat er toch helemaal niet om of WIJ zoiets een grip-2 waardige situatie vinden. Hulpdiensten bepalen gelukkig zelf wanneer zij behoefte hebben aan een bepaalde vorm van coördinatie.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Citaat van: rsc link=msg=1296858 date=1411195364
Het gaat er toch helemaal niet om of WIJ zoiets een grip-2 waardige situatie vinden. Hulpdiensten bepalen gelukkig zelf wanneer zij behoefte hebben aan een bepaalde vorm van coördinatie.
Maar het is voor iedereen leerzaam er vragen over te stellen en van mij mogen die vragen ook best vanuit kritisch oogpunt gesteld worden. Als goed onderbouwd kan worden waarom er is opgeschaald is dat voor niemand een probleem. Er zitten nu eenmaal (grote) verschillen in het opschalingsbeleid bij de VR's en de overwegingen die daarvoor gehanteerd worden kunnen altijd verhelderende inzichten geven  O0
Los daarvan, puur geredeneerd vanuit het feit dat er een 'domino-file-effect' ontstaat heb ik er wel wat twijfels bij. Dat zou immers ook betekenen dat we/ze naar een GRIP 2 zouden gaan voor een vrachtwagen piepers die op z'n kant ligt in de spits. ::)


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: rsc link=msg=1296858 date=1411195364
Het gaat er toch helemaal niet om of WIJ zoiets een grip-2 waardige situatie vinden...
En waarom gaat het daar niet om? Indirect betalen we er allemaal aan mee. En ik vind het ook verwonderlijk dat er grote incidenten genoeg zijn die zonder grip worden afgehandeld. En een akkefietje als dit ineens GRIP 2 inhoudt... Met allee dure ambtenaren en rompslomp van dien. Had prima wat beter geïsoleerd kunnen worden...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: warhamstr link=msg=1297251 date=1411329945
En waarom gaat het daar niet om? Indirect betalen we er allemaal aan mee. En ik vind het ook verwonderlijk dat er grote incidenten genoeg zijn die zonder grip worden afgehandeld. En een akkefietje als dit ineens GRIP 2 inhoudt... Met allee dure ambtenaren en rompslomp van dien. Had prima wat beter geïsoleerd kunnen worden...
Ik vraag mij af of.. Herstel; volgens mij heb je geen flauw idee wat GRIP inhoudt! Ja, het zijn wat 'duurdere ambtenaren', maar als jij het als 'rompslomp' gaat zien. Begin eens met het ontcijferen van de afkorting; het zijn vier woorden.


Willembrw

  • Ex manschap brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Vrijwel alle hulpverlening interesseert me.
Ik kan de GRIP 2 zeker begrijpen. Er staan inderdaad nog meer mensenlevens op het spel als diegene zou springen d.m.v. ongelukken. Deze persoon was daar op dat moment zich waarschijnlijk niet meer van bewust ,omdat het enige wat diegene nog kon zien en voelde zijn of haar eigen ongeluk is/was. Liefde maakt blind net als verdriet. Ik denk niet dat het deze persoon zijn of haar bedoeling zal zijn geweest om bebalve zichzelf te verlossen van innerlijke kwellingen een ander pijn of zelfs eeger aan te doen, maar juist zichzelf te min te voelen om een ander geluk (hoe klein dan ook) te kunnen geven/brengen.
Ik kan hier eigenlijk beter niets neerzetten, want woorden schieten toch tekort.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: warhamstr link=msg=1297251 date=1411329945
En waarom gaat het daar niet om? Indirect betalen we er allemaal aan mee. En ik vind het ook verwonderlijk dat er grote incidenten genoeg zijn die zonder grip worden afgehandeld. En een akkefietje als dit ineens GRIP 2 inhoudt... Met allee dure ambtenaren en rompslomp van dien. Had prima wat beter geïsoleerd kunnen worden...
Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden als buitenstaanders het werk van hulpverleners veroordelen, en gelijktijdig erger ik me er steeds meer aan. Ik heb al eerder uitgelegd waarom het belangrijk is dat er een ROT word gevormd die het incident monitoren en gevolgen rond het incident. Ik haalde het zeer drukke wegennet rond de stad Utrecht al aan. Loopt het helemaal fout zul je daar iets mee moeten gaan doen, wellicht gaan die mensen wel zo lang stil staan dat je in die files ook problemen gaat krijgen. Zal in deze situatie niet zo snel gebeuren. Maar wij als hulpverleners maken nu eenmaal een plan+, en vaak ookal een plan++.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1297451 date=1411398644
Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden als buitenstaanders het werk van hulpverleners veroordelen, en gelijktijdig erger ik me er steeds meer aan. Ik heb al eerder uitgelegd waarom het belangrijk is dat er een ROT word gevormd die het incident monitoren en gevolgen rond het incident. Ik haalde het zeer drukke wegennet rond de stad Utrecht al aan. Loopt het helemaal fout zul je daar iets mee moeten gaan doen, wellicht gaan die mensen wel zo lang stil staan dat je in die files ook problemen gaat krijgen. Zal in deze situatie niet zo snel gebeuren. Maar wij als hulpverleners maken nu eenmaal een plan+, en vaak ookal een plan++.
Ik vind het jammer dat je er steeds zo op reageerd als mensen een opschaling fors vinden. Het verkeer kan inderdaad een reden zijn dat opgeschaald wordt maar ook is dan op te merken dat andere problemen waarbij hulpverlening nodig is niet tot grip 2 leiden terwijl ze wel een net zo grote impact op het verkeer hebben. Zou er dan een andere reden tot opschalen geweest kunnen zijn die we gemist hebben.