GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Verwarde man dreigt van viaduct A12 te springen - Harmelen 19-09-2014  (gelezen 9949 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Peter71 link=msg=1297451 date=1411398644
Ik heb al eerder uitgelegd waarom het belangrijk is dat er een ROT word gevormd die het incident monitoren en gevolgen rond het incident. Ik haalde het zeer drukke wegennet rond de stad Utrecht al aan. Loopt het helemaal fout zul je daar iets mee moeten gaan doen, wellicht gaan die mensen wel zo lang stil staan dat je in die files ook problemen gaat krijgen. Zal in deze situatie niet zo snel gebeuren. Maar wij als hulpverleners maken nu eenmaal een plan+, en vaak ookal een plan++.
En toch durf ik te stellen dat een soortgelijke melding in een hoop andere regio's geen GRIP 2 op zal leveren.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1297451 date=1411398644
Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden als buitenstaanders het werk van hulpverleners veroordelen, en gelijktijdig erger ik me er steeds meer aan. Ik heb al eerder uitgelegd waarom het belangrijk is dat er een ROT word gevormd die het incident monitoren en gevolgen rond het incident. Ik haalde het zeer drukke wegennet rond de stad Utrecht al aan. Loopt het helemaal fout zul je daar iets mee moeten gaan doen, wellicht gaan die mensen wel zo lang stil staan dat je in die files ook problemen gaat krijgen. Zal in deze situatie niet zo snel gebeuren. Maar wij als hulpverleners maken nu eenmaal een plan+, en vaak ookal een plan++.

Enigszins bijzonder is de situatie wel. Een paar maanden geleden stond het verkeer aan de oostkant van Utrecht urenlang muurvast door 'het' ongeluk op de A28 en toen is er niet opgeschaald. Die situatie was een stuk langduriger en wellicht zelfs gecompliceerder dan nu. Dus ik ben benieuwd wat deze situatie zo bijzonder en 'GRIP-waardig' maakte......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zeg ik iets raars als men misschien juist van dat incident geleerd heeft...?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Kan niet gewoon zijn dat de springer de situatie onvoorspelbaar maakt en dat dat juist meer overleg vraagt. Een groot ongeval is toch meer 'productie' werk lijkt me.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1297473 date=1411402185
Kan niet gewoon zijn dat de springer de situatie onvoorspelbaar maakt en dat dat juist meer overleg vraagt. Een groot ongeval is toch meer 'productie' werk lijkt me.

De onvoorspelbaarheid van de springer lijkt me een onderwerp voor het CoPI. De springer blijft in het brongebied, hoever hij ook springt.  ;)

Wat is me afvraag is de meerwaarde van een ROT. Ik snap de impact van het incident, de filevorming etc, maar wat kan die club mensen in Utrecht concreet betekenen voor de mensen die in de file staan? Er is geen extreem weer (hitte, vrieskou), dus dat kan het niet zijn. Waarmee kan het ROT dan het verschil maken en het incident oplossen? Ik kan het zo nog niet verzinnen. Files zijn de corebusiness van RWS en de HID is in deze bevoegd. Dat zal afstemming vragen en wellicht hebben we dan de reden van GRIP 2 te pakken. Door op te schalen legt de veiligheidsregio iets meer gewicht in de weegschaal t.o.v. RWS.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat van: Red link=msg=1297460 date=1411400023
En toch durf ik te stellen dat een soortgelijke melding in een hoop andere regio's geen GRIP 2 op zal leveren.  ;)

De criteria die men hanteert bij de opschaling naar grip verschilt per regio. Het is algemeen bekend dat de ene regio is wat gripperiger dan de ander.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616