Werking van het Crash Recovery System®Met de komst van het Crash Recovery System® is dit conflict tussen veiligheid en toegankelijkheid verleden tijd. Het Crash Recovery System® (CRS) is een speciaal softwarepakket waarmee belangrijke informatie over de veiligheidssystemen voorkomend in de hedendaagse voertuigen ter plaatse van een ongeval opgevraagd kan worden. Speciaal ontwikkeld voor hulpverleners, is het systeem een onmisbare bron van informatie tijdens het ontzetten van in voertuigen beknelde personen. Met behulp van vrijwel iedere moderne PC, laptop of Tablet PC wordt (op de plaats van het ongeval) informatie over het betrokken voertuig opgevraagd. Door het invoeren van het kenteken op de computer wordt contact gemaakt met de database van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), waarna binnen enkele seconden het merk en type auto op het beeldscherm verschijnt. Op deze wijze kunnen de gegevens van meerdere voertuigen naast elkaar worden opgeroepen. Het Crash Recovery System® is succesvol getest en gecertificeerd door de KPN.
Edities en mogelijkhedenHet Crash Recovery System® is leverbaar in twee edities: de ‘Standard edition’ en de ‘RDW edition’. Met de ‘Standard edition’ kan men de voertuigen selecteren door middel van merk, model, bouwjaar en type voertuig.
De ‘RDW edition’ is speciaal ontwikkeld om de voertuigen te selecteren middels het opvragen van het kenteken. Na invoeren van het kenteken van de bij het ongeval betrokken voertuig wordt via een mobiele dataverbinding (KPN GPRS/UMTS) met de centrale server van Moditech het juiste merk en type voertuig opgevraagd uit het kentekenregister van het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierdoor is de kans dat het onjuiste voertuigmodel wordt opgevraagd minimaal. Naast bevraging via kenteken, blijft het in de ‘RDW edition’ mogelijk om voertuigen te selecteren door middel van merk, model, bouwjaar en type.
Na de selectie van het voertuig komt het systeem direct met een interactieve afbeelding van het boven- en zijaanzicht. In de afbeelding zijn de in het voertuig aanwezige veiligheidscomponenten van verschillende kleurcodes voorzien (zie afbeelding hieronder). Vanaf dit punt is de werking van beide software-edities identiek. De zones waar speciale aandacht is vereist worden aangegeven door een rode rand. Met de knoppen aan de rechterzijde van het scherm zijn het dak, de zijkant en stoelen te verwijderen zodat duidelijk wordt waar sommige componenten zich precies bevinden. Naast de exacte locatie en technische specificaties van de potentieel gevaarlijke onderdelen, geeft het systeem indien nodig ook aan, hoe ze op een snelle en verantwoorde manier kunnen worden uitgeschakeld. Het Crash Recovery System® bevordert zodoende een snelle en veilige reddingsoperatie.
CRS databladHet CRS datablad is een interactieve afbeelding, dat wil zeggen dat men in de afbeelding de carrosseriedelen dak, zijkant en de stoelen kan weergeven of verbergen, en tevens direct informatie van iedere gewenste component kan opvragen door deze simpelweg aan te klikken. In het datablad vindt men informatie over de componenten van alle veiligheidssystemen die in het voertuig aanwezig zijn:
Airbags
Gaspatronen t.b.v. hoofd-airbags
Gordelspanners
Verstevigingen in de carrosserie
Rollbar-beveiligingssysteem
Accu (’s)
Backup accu (’s)
Srs regelunits
Crash sensoren
Stoelbezettingsensor
Brandstoftank
Naast informatie over de veiligheidssystemen in voertuigen, vinden gebruikers in het systeem ook praktische informatie over bijvoorbeeld stuurkolomverstelling en ontgrendelen en openen van de motorkap of achterklep, afhankelijk van waar zich de accu bevindt. Belangrijke informatie die bijdraagt aan het zo snel mogelijk kunnen ontzetten van beknelde slachtoffers.
Ook geeft het Crash Recovery System® duidelijke informatie over hulpverlening tijdens brand. Zo wordt aangegeven waar zich in de voertuigen magnesiumcomponenten bevinden die een potentieel gevaar vormen tijdens bluswerkzaamheden.
SamenvattingHet Crash Recovery System® stelt de reddingswerkers in staat om:
1. Op snelle en eenvoudige wijze toegang te verkrijgen tot informatie m.b.t. de veiligheidssystemen in voertuigen.
2. Wanneer nodig snel en accuraat de veiligheidssystemen te deactiveren zonder dat daarbij onverwachte neveneffecten ontstaan.
3. Zoveel mogelijk te werken op veilige locaties, daarbij risico’s tot een minimum beperkend.
4. Tijdverlies door gebrek aan informatie te vermijden.
5. Eventueel milieuvervuiling door lekkende tanks, etc. tijdens de werkzaamheden te beperken.
6. De gegevens van meerdere voertuigen zijn naast elkaar oproepbaar.
Bron:
www.moditech.com