Ombudsman uit de bocht ? "Politieleiding staat te snel achter eigen mensen"

Auteur Topic: Ombudsman uit de bocht ? "Politieleiding staat te snel achter eigen mensen"  (gelezen 5054 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #10 Gepost op: 19 september 2014, 20:26:42
Nee, ik vind kritiek niet vervelend. Kritiek kan opbouwend zijn en daarmee juist leerzaam. Dat gaat verder dan een paar losse kreten.

Overigens kan ik je wel verklappen dat de werkvloer een heel ander idee heeft over de vraag of leidinggevenden achter de medewerkers op straat staan  :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Net als het regeltje:
"Daaruit komt een beeld naar voren dat agenten door een kleine aanleiding, zoals uitschelden of een lichte duw, kunnen overgaan tot buitensporig geweld ."

Tenenkrommend

Dat is niet van de Ombudsman, maar van Nu.nl zelf...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #12 Gepost op: 20 september 2014, 13:29:34
Citaat van: DiNozzo link=msg=1296774 date=1411151202
Nee, ik vind kritiek niet vervelend. Kritiek kan opbouwend zijn en daarmee juist leerzaam. Dat gaat verder dan een paar losse kreten.

Overigens kan ik je wel verklappen dat de werkvloer een heel ander idee heeft over de vraag of leidinggevenden achter de medewerkers op straat staan  :-X

Wat de werkvloer NP denkt, ziet en hoort weet ik heel goed...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 20 september 2014, 16:59:23
http://www.youtube.com/watch?v=Qp6nTkp5NF0#ws

Gepubliceerd op 19 sep. 2014 Zoomin.TV Nederland

Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten kan zich niet vinden in de kritiek van waarnemend Nationale Ombudsman Frank van Dooren op leidinggevenden bij de politie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 20 september 2014, 22:42:24
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1296751 date=1411143178
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Als er ergens geen besef van realiteit en werkelijkheid is, dan is het wel bij de organisatie "Ombudsman". Door eigen ervaringen met de "Ombudsman" ben ik ervan overtuigd dat deze mensen in een andere wereld leven en meer fantasie hebben dan menig kind. Ik vind het goed dat er een onafhankelijke partij is, waar de burger terecht kan om zich te beklagen over het optreden van de overheid. Maar laat dan wel mensen met enige ervaring, achtergrond en kennis een echt onafhankelijk onderzoek verrichten naar het optreden van de overheid.

De rol van de ombudsman is volgens mij om burgers te beschermen tegen een falende overheid. Primair is dit natuurlijk een rol van de politiek, zij zitten er voor en namens de burger. Maar vooral in de situatie dat politiek en uitvoerende ambtenaren iets te gezellig samen op één stoel gaan zitten, is het goed dat er een 'derde partij' is die kritische vragen stelt. De ombudsman is niet onafhankelijk, die is er voor de burger. En stelt dus ook kritische vragen vanuit het perspectief van de burger. De overheid wordt geacht deze te kunnen beantwoorden, omdat we dit in allerlei conventies en internationale verdragen hebben afgesproken.

De persoon waar jij om vraagt vind je als het goed is in de rechtspraak: die beoordelen verzamelde feiten en geven een onafhankelijk oordeel. De ombudsman is er vooral voor als 'het systeem' faalt, als de combinatie van politie, rechtspraak en politiek tot een situatie leidt voor een burger die door veel mensen als onacceptabel wordt gezien. Een soort 'rijdende rechter', die dus ook geen rechter is.

Dit betekent dus ook dat het zo kan zijn dat juridisch iedereen juist gehandeld heeft, maar dat de ombudsman een negatief oordeel geeft aan hoe alle weten en regels gecombineerd uitpakken voor een individu. Voor dat individu doet de ombudsman een uitspraak, volgens mij bindend, maar dat weet ik niet zeker. Vaak geeft de ombudsman daarbij een advies over aanpassing van wetten, regels of werkinstructies in het algemeen. Het staat de overheid vrij om daar al dan niet gehoor aan te geven.

Het is misschien wat zwart-wit, maar die mensen hoeven niet te weten hoe het zit, jij als overheidsdienaar moet het ze kunnen uitleggen als zij het vragen. Ter bescherming van de burger.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #15 Gepost op: 21 september 2014, 07:36:15
Het onderwerp Ombudsman is er altijd een van discussie. Men denk altijd wel dat we het goed doen, juist handelen en misschien wel specifiek: over voldoende eigen onderzoekend en corrigerend vermogen beschikken, maar misschien is dat wel niet altijd zo. Ik heb nog trouwens nooit een onderzoek onder ogen gekregen van de ombudsman waar de plank echt en dan ook echt volledig misgeslagen wordt...er zaten altijd wel puntjes in wat objectief gezien wel enig hout sneed. Als de burger ergens een mening over heeft en deze mening krijgt steun vanuit de ombudsman dan is het niet anders dan gewoon goed luisteren als Overheid. Doen we dan niet dan falen we naar mijn mening enigszins als democratie.