MACHO's bij de brandweer

Auteur Topic: MACHO's bij de brandweer  (gelezen 4758 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jwpots

• Gast
Gepost op: 16 juli 2005, 13:07:13
Macho's bij de brandweer, maar dan in het algemeen. Dus niet focussen op de brandweer Wassenaar waar onderstaande artikelen over gaan. Hoe staan jullie  algemeen tegenover macho's bij de Nederlandse brandweer.

Onderstaande berichten hebben anlangs in de Haagsche Courant gestaan:

Haagsche Courant | 05-07-2005
Brandweer weert macho's.

WASSENAAR - Nieuwe brandweerlieden in Wassenaar mogen geen macho's zijn die zich on-kwetsbaar wanen in gevaarlijke situaties. Ook komt er een gedragscode voor het omgaan met de soms grote risico's bij het blussen van branden.

Dit staat in een rapport over het veiligheidsbewustzijn van de brandweer van Wassenaar. Hierin staat wat gedaan moet worden aan de veiligheid van spuitgasten. Aanleiding is een landelijk rapport na een aantal branden, zoals bij een kerk in Haarlem, waarbij drie brandweermensen omkwamen. In Wasse-naar zijn tot nu toe alleen maar kleine ongelukken gebeurd, zoals struikelen en vallen.

Haagsche Courant | 15-07-2005
DE STELLING | Eens 75 Oneens 83 Geen mening 5.

Het Wassenaarse brandweerkorps moet macho's niet weren. Die heb je nu eenmaal nodig in een risicovol beroep.

Lang was het onduidelijk of de macho's wel of niet gewenst zijn bij de brandweer. De eens-stemmers stonden op voorsprong aan het begin van de week, maar het eindoordeel is deze week dat het Was-senaarse brandweerkorps goed heeft gehandeld. Onlangs liet het korps namelijk weten geen prijs te stellen op macho-gedrag. Uit het 'rapport over het veiligheidsbewustzijn van de brandweer': 'Nieuwe brandweerlieden mogen geen macho's zijn die zich onkwetsbaar wanen in gevaarlijke situaties.'
75 stemmers (46 procent) zijn het daar niet mee eens, maar een meerderheid van bijna 51 procent (83 stemmen) deelt het standpunt van de brandweer. Het korps van Wassenaar meldt overigens geen macho's in dienst te hebben.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2005, 13:16:58
Aan een echte macho heb je niets,zeker niet als die in een zeer riskante situatie terecht komen.
Wat lef in je hebben is mooi meegenomen,aangezien je nog wel eens over je grens heen moet gaan.Maar je als een macho gedragen...onverwantwoord  :-X :-X

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2005, 14:02:26
Ik heb net een stem uitgebracht Peter maar volgens mij werkt de pol nu niet meer helemaal want ik krijg de resultaten niet meer in beeld ???

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2005, 14:26:45
Waar houden ze zich nu me bezig ?????
De bevolking bestempeld veel brandweermannen als macho's, waarom omdat we gevaarlijk werk doen.
Zijn we daarom macho's, NEE?
Wij hebben ook een hart en voelen mee met onze medemensen. We kunnen het alleen niet altijd laten meespelen wanneer we bezig zijn met ons werk.
Elke brandweerman heeft wel eens moeilijke momenten na een interventie die voor hem misschien net iets te veel was. Maar ze zullen dit niet snel aan de buiten wereld laten zien. Waarom, de mensen moeten op ons kunnen vertrouwen wanneer het voor anderen misschien wat te warm wordt.
Kijk maar eens naar beelden van begrafenissen (van brandweermannen) en je zal zien dat we geen keiharde macho's zijn waar niets vat op heeft en waar alles hen koud laat.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't

jwpots

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2005, 14:33:02
Ik heb net een stem uitgebracht Peter maar volgens mij werkt de pol nu niet meer helemaal want ik krijg de resultaten niet meer in beeld ???

Deze poll loopt 14 dagen en dan komen de uitslagen in beeld als ik de instellingen goed begrepen heb. Ik heb dit gedaan om een ieder niet te laten verleiden door andere stemmingen. Des verassender is de uitslag denk ik.

Groet
Johan

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2005, 14:33:19
Ik vind het ook een beetje een overtroffen verhaal. Dat er een bepaalde cultuur zou heersen zou goed kunnen maar dat geld lang ook niet voor allemaal. Op het moment dat er gewerkt moet worden is iedereen serieus met zijn vak bezig en zullen we denk ik niet al te snel risico's nemen die onverantwoord zijn.

Oké er gebeuren nog steeds ongevallen en er vallen nog steeds slachtoffers maar of dat te wijten is aan het macho gedrag betwijffel ik.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2005, 14:34:36
Deze poll loopt 14 dagen en dan komen de uitslagen in beeld als ik de instellingen goed begrepen heb. Ik heb dit gedaan om een ieder niet te laten verleiden door andere stemmingen. Des verassender is de uitslag denk ik.

Groet
Johan

Oke dan, ik vond het al een beetje vreemd omdat er normaal wel de uitslag te zien was en dacht dat het aan mij zou liggen maar gelukkig niet dus ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2005, 14:57:09
Je hoeft niet per definitie macho te zijn om je onverantwoordelijk te gedragen............

wat is nu eigenlijk echt een macho  ??? ::)

ik heb (nog) niet gestemd, omdat ik nog geen opjectieve mening kan vormen, omdat ik de term macho nogal wazig vind................

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2005, 15:00:27
ja macho kun je op veel manieren opvatten denk ik. Je kan macho zijn in je gedrag in het dagelijks leven, maar wel serieus met je werk bezig zijn. Als ik zo om me heen kijk zijn er genoeg macho's bij de brandweer maar dit zegt niets over hun doen en laten tijdens het repressief optreden.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2005, 15:00:37
ik vind dus dat het wel moet kunnen