mercedes bolneuzen

Auteur Topic: mercedes bolneuzen  (gelezen 27262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

maartenh

• Forum gebruiker
    • www.112alarm.com
Reactie #60 Gepost op: 31 juli 2005, 15:56:33

Dit is de oude hoogwerker van de brandweer gem. Rheden post Dieren. Type Mercedes-Benz 1924 opbouw Alkmaar 22.

Dit jaar is de hoogwerker vervangen door een MAN TGA 18.310 met een opbouw METZ B32.

In de gemeente Rheden zijn verschillende Mercedes-Benz geweest met een bol neus dit waren gele tankwagens.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 1 augustus 2005, 23:30:15
Maarten

even een reactie. je heb het over verschillende Mercedes-Benz met Bolneuzen. maar de Hoogwerker en een van de twee gele tankers waren wel soort bolneuzen maar worden meer gezien als langneuzen aangezien hun motorkap langer zijn dan de kleine LF913 en LF1113 modelen. er was maar 1 gele Mercedes-Benz de andere wagen was een Terberg welk wel de neus en de cabine had van een Mercedes-Benz. beide wagens staan in de topic over bosbrandbestrijdingsvoertuigen. de Duitsers hebben voor deze twee toch wel verschillende modelen een eigen naam volgens mijn Kurzhauber en langhauber maar dat laatste weet ik niet zeker. maar ik weet wel zeker dat hierop een reactie komt van onze oosterburen of van Foto Joop als dit die leest. 
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 2 augustus 2005, 16:57:19
de oude 741 van brandweer Wanroij. een Mercedes-Benz LF911B36 met Den Hartog-Ziegler opbouw uit 1973. deze TS6LD2000HD230T1600 bleef tot 1994 in dienst bij dit korps.

[verwijderd door de admin]

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 2 augustus 2005, 17:01:46
ooit op de foto gezet bij een optocht. deze toen inmiddels verkochte en buiten dienst gestelde Mercedes-Benz LF911B36 met Den Hartog-Ziegler opbouw uit 1971. deze wagen deed tot ongeveer 1992 dienst bij de bedrijfsbrandweer Shell Research in Amersterdam en had het kenteken DA-47-68. de wagen was op het moment van de foto in het bezit van een handelaar vandaar de groene kentekenplaten (zgn. handelaarskenteken).  

yogibaer

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #64 Gepost op: 3 augustus 2005, 21:51:53
Maarten

even een reactie. je heb het over verschillende Mercedes-Benz met Bolneuzen. maar de Hoogwerker en een van de twee gele tankers waren wel soort bolneuzen maar worden meer gezien als langneuzen aangezien hun motorkap langer zijn dan de kleine LF913 en LF1113 modelen. er was maar 1 gele Mercedes-Benz de andere wagen was een Terberg welk wel de neus en de cabine had van een Mercedes-Benz. beide wagens staan in de topic over bosbrandbestrijdingsvoertuigen. de Duitsers hebben voor deze twee toch wel verschillende modelen een eigen naam volgens mijn Kurzhauber en langhauber maar dat laatste weet ik niet zeker. maar ik weet wel zeker dat hierop een reactie komt van onze oosterburen of van Foto Joop als dit die leest. 

Hallo Louis,

Deze voertuigen worden ook "Kurzhauber" genoemd. Het betreft alleen de zware uitvoering. De motor was niet, zoals bij de voorgangers, compleet vòòr de cabine gebouwd, maar steekt nu deels naar binnen. De naam "Langhauber"wordt gebruikt voor de voertuigen, die daarvoor werden gebouwd, zoals bijvoorbeeld de L6600 en L4500.

(Dit is de zware uitvoering van de "spitsmuis". / Es ist die schwere Ausführung der "Spitzmaus".)

Met dank voor de vertaling op Joop  ;),
Jürgen

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 3 augustus 2005, 22:21:49
Jürgen

bedankt. het is mijn duidelijk. dus het verschil zit hem dus niet in de lengte van de motorkap. en het is dus zo dat b.v. de ladderwagens van dit type met korte en lange motorkap alle twee Kruzhauber worden genoemd. het is mijn nu duidelijk.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #66 Gepost op: 3 augustus 2005, 23:08:24
Bedrijfsbrandweer Den Hartog, Moerdijk.
Door Den Hartog in 1987 overgenomen van de bedrijfsbrandweer KLM Schiphol.
Een Mercedes-Benz LAF1113 met opbouw van Kronenburg.

Gr
Erik

belg

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 5 augustus 2005, 00:18:11
de gemeente Lo-Reninge (B) heeft nog 2 bolneuzen
in dienst

belg

• Forum gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 5 augustus 2005, 00:22:34
herkent iemand deze voertuigen ?
zijn waarschijnlijk afkomstig uit NL

BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

• Senior gebruiker
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #69 Gepost op: 5 augustus 2005, 08:32:46
De bovenste is van de brandweer Elspeet geweest. ;)
De andere is van de brandweer Druten geweest. ;)
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright