Te stellen dat het tot vervolging ZAL leiden is nogal kort door de bocht, want ik ken gevallen waar dat niet gebeurd is. En of ik met 50 km/u te snel of met 30 km/u te snel een aanrijding veroorzaak, in beide gevallen zal de zaak in de regel aan de rechter voorgelegd worden.
Precies, het zal dus (in de regel) leiden tot vervolging, of er straf opgelegd gaat worden hangt in grote mate af of de richtlijnen gevolgd zijn. Lees even in de uitspraak. Daarin wordt de betrokken ambtenaar dus schuldig bevonden, omdat hij zich niet aan de richtlijnen heeft gehouden. Hij heeft namelijk de maximum snelheid met 57 km overschreden ZONDER melding en overleg. En wat zegt de rechter daarover:
"Ook indien de verdachte de veiligheid van het verkeer (voorwaarde 2) voldoende zou hebben gewaarborgd (bijvoorbeeld door het voeren van optische en/of geluidsignalen), zou verdachte vanwege het niet voldoen aan de voornoemde voorschriften geen beroep op de algemene vrijstelling in het kader van het RVV1990 toekomen."De rechter zegt dat er voor deze ambtenaar een maximum snelheid gold van 120 km/u. Pas na overleg zou de snelheid dus verhoogd mogen worden.
Maakt niet uit, het ergste is dat er in beide gevallen zeer waarschijnlijk iemand gewond is geraakt en de kans op mortaliteit aanzienlijk hoger is bij hoge snelheden.
Precies, en is het daarom geen goed idee om VOORDAT je extreme snelheden gaat rijden daarover in ieder geval even overlegd?
De brancherichtlijn is tegenstrijdig als in:
De ene regel heeft het over overleg, de andere over op de hoogte stellen.
Bij beide worden dus andere handelingen verwacht van de chauffeur.
Jij leest alleen maar losse woorden, maar lees nu eens goed in de context WAARVAN je de meldkamer op de hoogte moet stellen? Je moet de meldkamer op de hoogte stellen van de "voorgenomen beslissing om de normen te overschrijden". Over die voorgenomen beslissing moet de meldkamer dus adviseren, en pas dan maak je de beslissing. Ik lees geen tegenstrijdigheid
Ik heb als neventaak verkeer. Ik doe dus net wat meer met verkeer al heb ik behalve de basisrijopleidingen geen enkele aanvullende rijopleiding mogen genieten. Toch surveilleer ik dan ook tbv de verkeershandhaving, net als al mijn 35.000 andere executieve collega's. Ben ik nu wel of niet vrijgesteld van deze meldplicht? Er is nog niemand geweest die mij dat kan vertellen... en ja, ik heb het gevraagd! En zou zijn er nog wel andere voorbeelden bij te halen.
Bij mijn weten gaat het alleen om VROS eenheden wanneer zij belast zijn met die taak. En die hebben, voor zover mij bekend, verplicht aanvullende rijopleidingen, zelfs de bijrijders. Er mogen zelfs niet zo maar andere politieambtenaren meerijden. En zolang jij niet zeker weet dat de vrijstelling voor jou geldt, moet je er volgens mij van uit gaan dat die NIET geld.
De brancherichtlijn is niet landelijk hetzelfde toepasbaar.
Toepasbaar of niet, hij geldt toch echt landelijk...
Ik werk in Flevoland. De wegen zijn hier heel anders dan op de Veluwe. Door de grote open vlaktes en lange rechte wegen is een snelheid van 150 waar 80 is toegestaan heel anders dan een snelheid van 120 waar 80 is toegestaan midden op de Veluwe waar de wegen bochtiger zijn, de begroeiing dichter en de het zicht daardoor minder.
Het enige wat jij hiermee "bewijst" is dat de kans dat het mis gaat wellicht kleiner is. Maar wanneer het mis is gegaan, en jij voert dat verweer bij een rechter, denk ik dat je toch aan het kortste eind trekt! Zie de uitspraak van de rechter. Die tilt erg zwaar aan het gegeven dat de richtlijn, waaronder het vooraf overleggen met de meldkamer, niet is nageleefd, en dat dit wel van een politieambtenaar verwacht wordt.
Ik meld meestal wel, al ben ik een van de weinige. Maar goed, net zoals Grizz meld ik niet als ik eventjes een auto achterhaal die net passeerde. Ik meld langdurige overschrijdingen op weg naar bepaalde meldingen of van A naar B waarbij gewoon flinke haast is vereist. Voor de rest hou ik mij redelijk binnen de grenzen van de brancherichtlijn.
Als jij het hebt over "meestal", en één van de weinige, dan zeg jij dus ook dat het de "dagelijkse praktijk" is, en geen uitzondering. En dat is dus iets wat volgens mij niet de bedoeling is. Ik ben overigens ook benieuwd, wanneer jij het (meestal) meldt, wat dan de reactie van de meldkamer is? Neemt men het dan ter kennisgeving aan, of gaat men inderdaad in overleg zoals beschreven in de richtlijn?