Brancherichtlijn

Auteur Topic: Brancherichtlijn  (gelezen 20133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 22 september 2014, 15:56:57
Leuk dat jullie deze discussie twee jaar geleden ook al hebben gevoerd met precies dezelfde argumenten:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63474.msg1038488#msg1038488

Feit is en blijft dat de brancherichtlijn, zoals Dinozzo al aangeeft, veel vragen en onduidelijkheden open laat. Feit is ook dat de kans zeer reeel is dat je veroordeelt wordt na het veroorzaken van een (ernstige) aanrijding, of je jezelf nou aan de brancherichtlijnen hieldd of niet. Het zal hoogstens als extra argument aangevoerd worden om de straf net wat zwaarder uit te laten vallen.

Het is overigens ook een feit dat we ons werk in dat opzicht nooit goed kunnen doen.

Wat me verder opvalt aan de opmerkingen van Scorpio, is dat ze bij mij niet in de indruk wekken dat ze voort komen uit "eigen ervaring" maar bestaan uit opmkeringen vanaf de zijlijn als burger. Dat geeft niet, maar als je alleen leest hoe het zou moeten gaan en je kent de praktijk niet... dan kan je het dus niet in perspectief plaatsen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #31 Gepost op: 22 september 2014, 16:18:16

Afgesplist uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86609
Waarbij jij volledig voorbij gaat aan het gegeven, dat de gemiddelde blauwe vriend, nog afgezien van de vraag of ze het wel of niet kunnen, alleen in "uitzonderlijke situaties", en dan nog alleen na overleg met de meldkamer, dergelijke snelheden mag rijden!

Als het de bedoeling was dat er regelmatig sneller gereden moet worden, denk jij dan dat men bij het huidige type Touran uit was gekomen?

Ik zie nu pas dat er een volledig nieuw topic is geopend naar aanleiding van mijn uitspraak.

Hoe kom je er bij dat ik ergens aan voorbij ga? Misschien heb ik daar wel over nagedacht, maar vond ik het gezien het oorspronkelijke onderwerp niet noodzakelijk dit te benoemen!? Ik vind je aanname kort door de bocht.

De aanschaf van de Touran heeft mijn inziens niets te maken gehad met hetgeen waar deze discussie nu over gaat. De Touran was al gekozen op basis van persoonlijke voorkeuren en vriendjespolitiek. Lang voordat de LAPV was uitgeschreven.

Ik reageerde in lijn met de oorspronkelijke discussie, niet doelende op de brancherichtlijn.

Ik krijg de indruk dat je maar niet wil accepteren dat zaken nou eenmaal anders gaan dan dat de regeltjes voorschrijven. Bij ons is de overschrijding brancherichtlijn (makkelijk afgekort OBR) een term die meerdere keren per dag over de porto wordt geroepen. Altijd als mededeling. Soms afkomstig van de centralist zelf. Soms als eenheid op straat.

Het werkt voor ons. Het zal vast wel eens zijn fout gegaan. Dat zal getoetst zijn. En we werken nog steeds op dezelfde manier. Dan zal de uitkomst zijn dat een manier van werken goed gaat.

(Weet overigens dat de brancherichtlijn op bepaalde punten herschreven wordt)


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #32 Gepost op: 22 september 2014, 19:06:56
Ik zie nu pas dat er een volledig nieuw topic is geopend naar aanleiding van mijn uitspraak.

Hoe kom je er bij dat ik ergens aan voorbij ga? Misschien heb ik daar wel over nagedacht, maar vond ik het gezien het oorspronkelijke onderwerp niet noodzakelijk dit te benoemen!? Ik vind je aanname kort door de bocht.

De aanschaf van de Touran heeft mijn inziens niets te maken gehad met hetgeen waar deze discussie nu over gaat. De Touran was al gekozen op basis van persoonlijke voorkeuren en vriendjespolitiek. Lang voordat de LAPV was uitgeschreven.

Ik reageerde in lijn met de oorspronkelijke discussie, niet doelende op de brancherichtlijn.

Ik krijg de indruk dat je maar niet wil accepteren dat zaken nou eenmaal anders gaan dan dat de regeltjes voorschrijven. Bij ons is de overschrijding brancherichtlijn (makkelijk afgekort OBR) een term die meerdere keren per dag over de porto wordt geroepen. Altijd als mededeling. Soms afkomstig van de centralist zelf. Soms als eenheid op straat.

Het werkt voor ons. Het zal vast wel eens zijn fout gegaan. Dat zal getoetst zijn. En we werken nog steeds op dezelfde manier. Dan zal de uitkomst zijn dat een manier van werken goed gaat.

(Weet overigens dat de brancherichtlijn op bepaalde punten herschreven wordt)


Toch apart ik heb het in de 4,5 jaar nog nooit een collega over de porto horen zeggen. Ik heb ook begrepen dat er regio's zijn die een knop indrukken als ze de branche richtlijn overschrijden? Als een soort van statussen.
--Niets is wat het lijkt--


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #33 Gepost op: 22 september 2014, 19:23:14
Citaat van: knarf1990 link=msg=1297486 date=1411405616


Toch apart ik heb het in de 4,5 jaar nog nooit een collega over de porto horen zeggen. Ik heb ook begrepen dat er regio's zijn die een knop indrukken als ze de branche richtlijn overschrijden? Als een soort van statussen.
Ik heb het tijdens mijn rijopleiding in Amsterdam wel gedaan / moeten doen.

Bij ons in ZWB hoor ik het nauwelijks, tot nu toe 1 x.
If you can dream it, you can do it.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #34 Gepost op: 22 september 2014, 19:38:58
Citaat van: EvEs link=msg=1297419 date=1411395496
Bij ons is de overschrijding brancherichtlijn (makkelijk afgekort OBR) een term die meerdere keren per dag over de porto wordt geroepen. Altijd als mededeling. Soms afkomstig van de centralist zelf. Soms als eenheid op straat.
Dat is in onze regio niet te doen qua drukte :P Je moet tengewoordig al een aanvraag spraak doen om überhaupt te mogen communiceren met de meldkamer, laat staan dat iedereen in het wildeweg ;) OBR'etjes gaat roepen.

En als je moet wachten tot je aanvraag spraak beantwoord wordt ben je inmiddels al ter plaatse, want daar gaat soms gewoon wat minuten overheen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #35 Gepost op: 22 september 2014, 20:50:10
Ter verduidelijking. In de Z van ZWB is t bijna dagelijkse kost. Meestal wordt het vermeld bij het rijden op een een melding als men geen toestemming krijgt, of als de te overbruggen afstand erg groot is.

Ik ken een andere regio waar ik heb begrepen dat ze dit doen door middel van een status op de porto.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #36 Gepost op: 22 september 2014, 22:37:14
Citaat van: Red link=msg=1297409 date=1411394217
Wat me verder opvalt aan de opmerkingen van Scorpio, is dat ze bij mij niet in de indruk wekken dat ze voort komen uit "eigen ervaring" maar bestaan uit opmkeringen vanaf de zijlijn als burger. Dat geeft niet, maar als je alleen leest hoe het zou moeten gaan en je kent de praktijk niet... dan kan je het dus niet in perspectief plaatsen.

En wat mij opvalt, is dat wanneer je leest hoe het zou moeten gaan, en net als een rechter verwacht van politieambtenaren dat zij de wetten, regels en richtlijnen waar zij zich aan moeten houden respecteren, je hier keer op keer een preek krijgt hoe het in de praktijk gaat en dat de normen in die brancherichtlijn wel heel erg makkelijk terzijde geschoven worden en er standaard een beroep op uitzonderlijke situaties gedaan wordt.

En wat ik daarvan vind en in welke hoedanigheid vind ik volstrekt onbelangrijk, maar wat rechters daarvan vinden vind ik wel belangrijk. En ik heb meerdere uitspraken gelezen waarin rechters toch duidelijk aangeven dat die brancherichtlijn de norm is. Dat jullie die vanuit de praktijk graag anders zouden willen zien, dar wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan het feit dat de brancherichtlijn bestaat en er naar gehandeld dient te worden.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #37 Gepost op: 22 september 2014, 22:43:02
Citaat van: scorpio link=msg=1297531 date=1411418234
En wat mij opvalt, is dat wanneer je leest hoe het zou moeten gaan, en net als een rechter verwacht van politieambtenaren dat zij de wetten, regels en richtlijnen waar zij zich aan moeten houden respecteren, je hier keer op keer een preek krijgt hoe het in de praktijk gaat en dat de normen in die brancherichtlijn wel heel erg makkelijk terzijde geschoven worden en er standaard een beroep op uitzonderlijke situaties gedaan wordt.

En wat ik daarvan vind en in welke hoedanigheid vind ik volstrekt onbelangrijk, maar wat rechters daarvan vinden vind ik wel belangrijk. En ik heb meerdere uitspraken gelezen waarin rechters toch duidelijk aangeven dat die brancherichtlijn de norm is. Dat jullie die vanuit de praktijk graag anders zouden willen zien, dar wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan het feit dat de brancherichtlijn bestaat en er naar gehandeld dient te worden.

Wat wil je nu dan van ons horen? Je hebt nu verschillende malen jouw visie gegeven, het blauw heeft verschillende malen zijn visie gegeven.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #38 Gepost op: 22 september 2014, 22:52:43
Citaat van: EvEs link=msg=1297419 date=1411395496
De aanschaf van de Touran heeft mijn inziens niets te maken gehad met hetgeen waar deze discussie nu over gaat. De Touran was al gekozen op basis van persoonlijke voorkeuren en vriendjespolitiek. Lang voordat de LAPV was uitgeschreven.

Als het de bedoeling was dat de normale surveillancedienst heel erg snel moet kunnen rijden, had dat ook wel in de aanbestedingseisen gestaan, Met de persoonlijke voorkeuren en vriendjespolitiek had er dan waarschijnlijk alsnog een VW uitgekomen, hetzij een Touran met meer vermogen, of anders een ander type. Op autosnelwegen kan je met deze Tourans dus bijna niet de brancherichtlijn op het punt van de maximum snelheid overschrijden, maar op provinciale wegen natuurlijk wel.

Citaat van: EvEs link=msg=1297419 date=1411395496
Ik krijg de indruk dat je maar niet wil accepteren dat zaken nou eenmaal anders gaan dan dat de regeltjes voorschrijven.

En dit is dus wat mij het meest zorgen baart! Volgens mij moeten juist politieambtenaren het niet willen accepteren dat binnen hun organisatie zaken anders gaan dan de regeltjes voorschrijven, hoe lastig dat dus ook is! Of ik het wel of niet wil accepteren is volstrekt onbelangrijk!

Citaat van: EvEs link=msg=1297419 date=1411395496
Bij ons is de overschrijding brancherichtlijn (makkelijk afgekort OBR) een term die meerdere keren per dag over de porto wordt geroepen. Altijd als mededeling. Soms afkomstig van de centralist zelf. Soms als eenheid op straat.

Het werkt voor ons. Het zal vast wel eens zijn fout gegaan. Dat zal getoetst zijn. En we werken nog steeds op dezelfde manier. Dan zal de uitkomst zijn dat een manier van werken goed gaat.

Dat is wel erg kort door de bocht

Citaat van: EvEs link=msg=1297419 date=1411395496
(Weet overigens dat de brancherichtlijn op bepaalde punten herschreven wordt)

Dat is in de loop der jaren al meerdere keren gebeurt. Maar elke keer wordt gezegd dat het in de praktijk anders gaat.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #39 Gepost op: 22 september 2014, 22:57:26
Citaat van: Matth link=msg=1297533 date=1411418582
het blauw heeft verschillende malen zijn visie gegeven.

Een visie die (gelukkig) niet door alle blauwe collega's gedragen wordt!